Volvo 850 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 4/10

15.11.2013 | Jussi Saarinen
Volvo 850 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 4/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

850 oli Volvoksi radikaali – paitsi muotoilultaan.

Volvon henkilöautovalikoima koostui vielä 1980–90-lukujen taitteessa hollantilaisperäisistä etuvetoisista ja toisaalta suurista, vanhentuneista takavetoisista malleista. Uusi ja moderni iso etuveto-Volvo olikin itsenäiseltä valmistajalta uskalias liike. Tehdas mainosti autoa aikanaan Pohjoismaiden kalleimmaksi teollisuusinvestoinniksi, ja koko merkin tulevaisuus lepäsi tavallaan tämän yhden mallin varassa.

850:ssä melkein kaikki oli pistetty uusiksi. Jo etuvetoisuus herätti huomiota, ja lisää kohua aiheutti se, että keulalla lepäsi poikittain viisisylinterinen moottori; juuri tästä nätisti käyvästä koneesta tuli Volvon tavaramerkki pitkälle 2000-luvulle asti. Poikkeuksellisen lyhyt vaihdelaatikko (sekin täysin uusi) salli etupyörien reilun kääntyvyyden, millä puolestaan turvattiin Volvo-kuskien toivoma pieni kääntöympyrä.

Jäykällä taka-akselilla varustettuja takaveto-Volvoja ei voinut kutsua erityisen makeiksi ajettaviksi. 850 oli toista maata, ja pärjäsi myös tässä suhteessa aivan kovimmille kilpailijoilleen. Osa-ansio kuului uudelle Delta-link-taka-akselistolle. Vastapainoksi turvallisuuspuolta oli kehitetty mm. sivutörmäysvoimia korin eri osiin jakavalla SIPS-järjestelmällä. Onnistuneen kokonaisuuden kruunasivat volvomaisen mukavat sisätilat sekä kekseliäät ja toimivat (lisä)varusteet.

Vähemmän uskaliasta oli sen sijaan auton design. Päämuotoilija Jan Wilsgaard – joka oli vastannut kaikkien isojen Volvojen linjoista aina 50-luvun Amazonista lähtien – piirsi ennen eläkkeelle lähtöään 850:n todella konservatiivisen näköiseksi. Jopa niin, ettei autoa ensi silmäyksellä edes erottanut vanhoista malleista!

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ehkä juuri tästä syystä auton malli-ikä jäi tuon ajan Volvoksi vaatimattomaan yhdeksään vuoteen. No, uudet pyöreämuotoiset seuraajat hyödynsivät suoraan hyväksi havaittua tekniikkaa…

Mikä jäi ulkopuolelle?

Vuoden 1991 äänestyksessä alemman keskiluokan uutuudet miehittivät Volvo 850:n (32 p.) jälkeiset sijat varsin mielenkiintoisessa järjestyksessä: kakkoseksi sijoittui Citroën ZX (23 p.), kolmoseksi Opel Astra (15 p.) ja neloseksi VW Golf (8 p.). Mutta sijalta 12 löytyy eräänlainen helmi vaatimattomalla kahden äänen tuloksella: Seat Toledo eli espanjalaistehtaan ensimmäinen VW-konsernin alla kehitetty malli, jonka myötä Fiat-peräiset Seatit siirtyivät pikku hiljaa historiaan.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.