Volvo avasi uuden testikeskuksen – "maailman ensimmäinen"

22.08.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvo avasi uuden testikeskuksen – "maailman ensimmäinen"

AstaZero on Volvon mukaan maailman ensimmäinen täysikokoinen koerata, jolla testataan tulevaisuuden liikenneturvallisuusratkaisuja.

Sen avaaminen on tuonut Volvon lähemmäksi visiota, jonka mukaan vuonna 2020 kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa.

Tärkeä toimenpide tämän tavoitteen saavuttamiseksi on aktiivisten turvallisuusjärjestelmien kehitys, mikä auttaa estämään onnettomuuksien syntyä. Nämä aktiiviset järjestelmät ovat AstaZero-koeradan prioriteetti. Testikeskus sijaitsee lähellä Volvon päämajaa Länsi-Ruotsissa.

Yksi keskuksen tärkeimmistä eduista on sen joustavuus. Rakenne mahdollistaa ainutkertaisten mukautettujen liikenneympäristöjen rakentamisen.

"Voimme simuloida kaikentyyppisiä tosielämän liikennetilanteita. Useimmilla koeradoilla mahdollisuudet ovat rajoitetummat", kertoo AstaZeron pääjohtaja Pether Wallin.

Keskuksessa voidaan luoda monia eri testiolosuhteita, kuten ruuhkaisia kaupunginkatuja, valtateitä, monikaistaisia moottoriteitä ja risteyksiä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nämä olosuhteet ovat kriittisiä tutkittaessa tapaa, jolla autot ovat vuorovaikutuksessa liikkuvien esteiden, kuten toisten autojen, jalankulkijoiden, polkupyörien, mopojen, moottoripyörien, kuorma-autojen, bussien ja jopa eläinten kanssa. Tietyissä tutkimuksissa, kuten monimutkaisissa liikennetilanteissa ja suurissa nopeuksissa, robotit käyttävät testiajoneuvoja.

Tutkimus- ja kehitystyö

Yksi AstaZeron päätehtävistä on toimia alustana uuden sukupolven turvallisuustekniikoiden tutkimus- ja kehitystyössä.

Täällä, yhteistyössä yliopistojen ja teollisuuskumppaneiden kanssa, Volvo tekee runsaasti tutkimustyötä strategisesta ajoneuvotutkimuksesta ja innovaatioprojekteista kohdistettuihin tutkimusprojekteihin.

AstaZerossa tehtävään työhön kuuluu myös autonomisen ajamisen tekniikan kehitystyö ja testaus. Kyseessä on älykäs kuljettajan tukijärjestelmä, jonka tarkoituksena on vähentää onnettomuuksia ja parantaa ajokokemusta. Lisäksi kehitteillä on edistyksellisiä järjestelmiä, jotka auttavat torjumaan kuljettajan keskittymiskyvyn herpaantumista ja väsymystä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.