Volvo XC90 avaa uuden aikakauden – "vakuuttava ilmestys maantiellä"

12.08.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvo XC90 avaa uuden aikakauden – "vakuuttava ilmestys maantiellä"

Volvon uusi XC90 on malliston ensimmäinen auto, joka valmistetaan skaalautuvalle alusta-arkkitehtuurille (SPA). Kyseessä on Volvon itsensä kehittämä modulaarinen alustatekniikka. XC90 lanseerataan kahden viikon kuluttua Tukholmassa.

SPA on ollut Volvolla kehityksessä neljän vuoden ajan, ja se on kulmakivi yhtiön jatkuvassa 8,2 miljardin euron muutossuunnitelmassa. Ratkaisu esitellään täysin uudessa XC90-mallissa, ja se laajenee tulevaisuudessa malliston muihinkin autoihin.

SPA:lla on monia etuja. Ensinnäkin, sen joustavuus vapauttaa Volvon insinöörit ja suunnittelijat laatimaan ja kehittämään monia uusia ja houkuttelevia muotoiluratkaisuja ja samalla parantamaan ajettavuutta, turvallisuutta ja yhteystekniikkaa. Samalla voidaan luoda myös runsaammat sisätilat.

"SPA ja XC90 ovat varmoja todisteita Volvon itsenäisestä strategiasta. XC90:n upea yhdistelmä ylellisyyttä, mukautumiskykyä, tilaa, tehokkuutta ja turvallisuutta nostaa SUV-segmentin uusiin ulottuvuuksiin, aivan kuten alkuperäinen XC90 teki vuonna 2002", sanoo Volvo Car Groupin tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens tiedotteessa.

Toiseksi, SPA muuttaa tapaa, jolla Volvo valmistaa autojaan tulevaisuudessa. Se mahdollistaa monien eri autojen, voimansiirtojen, sähköjärjestelmien ja tekniikoiden rakentamisen samalle arkkitehtuurille synnyttäen taloudellisia etuja.

"SPA antaa meille tuoreen teknologisen alun. Noin 90 prosenttia täysin uuden XC90:n ja tulevien mallien komponenteista on uusia. Nostamme riman premium-luokassa erittäin korkealle, kun on kyse laadusta ja tekniikasta kaikilla avainalueilla", Mertens toteaa.

Vapauttavaa tekniikkaa

SPA:n kanssa esimerkiksi akseliväliin, ylityksiin, ajoneuvon korkeuteen ja keulan korkeuteen liittyvät aikaisemmat muotoilurajoitukset ovat historiaa.

"Tämä on antanut meille enemmän vapautta suunnitella autoja, joilla on itsevarma asento, dynaamiset mittasuhteet ja monia erottuvia yksityiskohtia", sanoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

"Kolme uusinta konseptiautoamme ovat esitelleet näitä ominaisuuksia. Vaikka täysin uusi XC90 on aivan erityyppinen auto, yhteyden huomaa välittömästi, kun malli paljastetaan kahden viikon kuluttua."

Keveyttä

Uusi SPA-alustatekniikka vähentää painoa ja parantaa painojakaumaa ja ajonautintoa mukavuudesta tinkimättä.

SPA mahdollistaa myös paremman mukautumiskyvyn auton sisällä. Uusi XC90 sisältää innovatiivisesti suunnitellut istuimet, jotka vapauttavat sisätilaa toisen ja kolmannen rivin matkustajille ja auttavat tekemään täysin uudesta XC90:stä aidosti 7-paikkaisen auton. Toisen rivin istuinten liukutoiminnolla voidaan luoda lisää jalkatilaa kolmannen rivin matkustajille tai lisätä tavaratilaa. Kolmannen rivin istuimet tarjoavat luokkansa johtavaa mukavuutta enintään 170 cm pitkille matkustajille.

"SPA on antanut meidän luoda maailman ensimmäisen kompromissittoman SUV-mallin. Auto tarjoaa huomattavasti pienemmälle ja matalammalle autolle ominaista ketteryyttä, varman ajotuntuman ja runsaat sisätilat. Tehoa ja taloudellisuutta verrattomasti yhdistävä voimansiirto synnyttää oikean adrenaliiniryöpyn. Auto kantaa luonnollisesti Volvon tunnusta, joten maailmanluokan turvallisuus on siinä vakiona", Peter Mertens sanoo.

Yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta

Uusi XC90 tarjoaa valikoiman Drive-E-moottoreita, joille kaikille on valmistajan mukaan ominaista suorituskyvyn ja taloudellisuuden loistava yhdistelmä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaksilitraisten nelisylinteristen diesel- ja bensiinimoottorien tuoteperhe käyttää eritasoista ahtamista ja kattaa täyden valikoiman voimanlähteitä huipputehokkaista moottoreista erittäin taloudellisiin versioihin.

Malliston huippunimi on XC90 Twin Engine, joka yhdistää kaksilitraisen nelisylinterisen bensiiniturbomoottorin ja sähkömoottorin ja tarjoaa verrattoman kokonaisuuden tehoa ja puhtautta – hevosvoimia on noin 400 ja hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat noin 60 g/km (NEDC-ajosykli).

SPA pystyy myös integroimaan sähkötoiminnan kaikilla tasoilla ilman kompromisseja sisä- tai tavaratilan suhteen. Muilla autonvalmistajilla on ollut vaikeuksia yhdistää akusto ja ylellinen ja tilava matkustamo, mutta Volvo on ratkaissut tämän ongelman SPA:n avulla.

Entistä parempaa turvallisuutta

SPA auttaa Volvoa vahvistamaan johtavaa asemaansa turvallisuuden saralla ilman kompromisseja muotoilun, koon tai painon suhteen. Erittäin vahvan booriteräksen laaja-alaisen käytön ansiosta SPA-autoista saadaan yhtä aikaa sekä kompaktimpia että turvallisempia.

SPA sisältää myös innovatiivisen sähköarkkitehtuurin, joka lisää auton älykkyyttä huomattavasti. Se on suunniteltu siten, että siihen on helppo integroida uutta tekniikkaa nopeasti kehittyviltä aloilta, kuten mikroprosessori-, anturi- ja kameratekniikan saralta. Tämä helpottaa uusien onnettomuuksia estävien ratkaisujen kehitystä ja mahdollistaa uusien multimedia- ja yhteystoimintojen käytön.

"Olemme luoneet yksittäisen hermokeskuksen, joka hallitsee auton kaikkia yhteyksiä. Tämä on ainutlaatuista autoteollisuudessa", Peter Mertens kertoo.

Teollisia etuja

Skaalautuvan arkkitehtuurin huomattavien tuote-etujen lisäksi tekniikka tarjoaa myös teollisia hyötyjä.

SPA:n ansiosta Volvo voi kehittää autoja, jotka perustuvat yhteisille moduuleille ja liittymille sekä skaalautuville järjestelmille ja komponenteille ja jotka voidaan valmistaa joustavassa tuotantojärjestelmässä.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki Volvo-mallit 60-sarjasta lähtien voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla tuotteen monimutkaisuudesta riippumatta.

Volvon uusi keula: “Thorin vasara” -valot

Volvo esittelee tänään ensimmäistä kertaa kuvia täysin uuden XC90-mallin keulasta, jota koristavat T-muotoiset valot.

Suunnittelutyöryhmä on antanut valoille lempinimen ”Thorin vasara” ukkosen jumalan vasaran mukaan.

"Takana ajavan uuden XC90:n tunnistaa yhdellä taustapeilin vilkaisulla. XC90 on vakuuttava ilmestys maantiellä", Thomas Ingenlath sanoo.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.