Volvo yllättää: säästöä vauhtipyörällä

22.05.2013 | Tapio Ketonen
Volvo yllättää: säästöä vauhtipyörällä

Jarrutusenergian talteen ottava hybriditekniikka auttaa alittamaan tiukemmat CO2-päästörajat.

Tavallinen auto käyttää energiaa tuhlailevasti. Ensiksi se kiihdytetään haluttuun nopeuteen. Kun halutaan hidastaa, painetaan jarrua. Jarrupalat painuvat jarrulevyjä vasten. Hankaus tuottaa hukkalämpöä.

Taloudellisen ajon alkeisiin kuuluu, että pitäisi välttää turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta käytännössä nopeudenmuutokset ovat välttämättömiä.

Hybridiautot ovat paneutuneet tähän ongelmaan varsin hyvällä menestyksellä. Hybridien ideana on ylimääräisen liike-energian ottaminen talteen ja käyttäminen jälleen tarvittaessa. Eräs tapa on varastoida liike-energiaa sellaisenaan. Tämä tapahtuu vauhtipyörän avulla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vauhtipyörää voidaan käyttää myös mekaanisena akkuna. Jarrutettaessa voimaa siirretään vauhtipyörälle, jonka pyörimisnopeuden nostamiseen kuluu energiaa. Kun tämä energia otetaan käyttöön, saadaan lisätehoa moottorin avuksi.

Volvo on suorittanut laajan sarjan koeajoja tällaisella ns. KERS-järjestelmällä varustetulla S60-mallilla. Auton keulalla on viisisylinterinen turbomoottori, jonka tehoksi ilmoitetaan 254 hv. Moottorin jatkeena on kuusivaihteinen automaatti.

KERS-järjestelmä on asennettu taka-akseliston yhteyteen. 20-senttinen vauhtipyörä on sijoitettu ylimmäksi. Vauhtipyörän ja voimansiirron välissä on sähkötoiminen kytkin, ja toinen kytkin on alhaalla tasauspyörästön ja voimansiirron välissä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.