Volvolta uusi Drive-E -mallisto – bensakoneessa jopa yli 300 hevosvoimaa

16.08.2013 | TL-verkkotoimitus
Volvolta uusi Drive-E -mallisto – bensakoneessa jopa yli 300 hevosvoimaa

Volvon uusi Drive-E -mallisto osoittaa valmistajan mukaan, että sylinterien määrä ei ole enää ratkaiseva tekijä tehokkuuden ja ajettavuuden määrittelemisessä.

Volvon kaksilitraisen nelisylinterisen Drive-E -tuoteperheen kolme ensimmäistä moottoria lanseerataan syksyllä 2013. Malliston dieselversio hyödyntää ensimmäisenä maailmassa i-Art-tekniikkaa, ja tehokkain bensiinimoottori sisältää kompressorin ja turboahtimen yhdistelmän.

I-Artissa käytetään painepalautetta suoraan polttoainesuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan. Järjestelmä pystyy jatkuvasti tarkkailemaan ja säätämään polttoaineen ruiskutusta kussakin neljässä sylinterissä.

Drive-E -malliston koneet tulevat ensin Volvon S60-, V60- ja XC60-malleihin, joihin on saatavilla kolme eri moottoria: 306 hevosvoiman T6-bensiiniturbomoottori, 245 hevosvoiman T5 sekä D4-turbodiesel (181 hv). Lisäksi T5- ja D4-moottorit ovat saatavilla myös uusiin Volvo V70-, XC70- ja S80-malleihin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Drive-E -moottorimallisto, jota kehitysvaiheen aikana kutsuttiin nimellä Volvo Engine Architecture (VEA), koostuu periaatteessa kahdesta nelisylinterisestä moottorista: yhdestä yhteispaineruiskutuksella varustetusta dieselvoimanlähteestä ja yhdestä suorasuihkutusbensiinimoottorista. Ne korvaavat kahdeksan moottoriarkkitehtuuria kolmella alustalla.

Drive-E -dieselien teholukemat ovat 120 - 230 hevosvoimaa. Bensiiniversiot alkavat 140 hevosvoimasta ja yltävät aina yli 300 hevosvoimaan.

– Olemme kehittäneet pienempiä ja älykkäämpiä moottoreita, joiden tehokäyrät tarjoavat jännittävää ajettavuutta verrattuna useammalla sylinterillä varustettuihin moottoreihin, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb tiedotteessa.

– Taloudellisuus on kuitenkin nelisylinterisille voimanlähteille ominaisella tasolla. Lisäksi käyttämällä sähköratkaisuja, kuten pistokehybriditekniikkaa, saavutamme jopa V8-tason teholukemia.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.