Volvolta uusi huipputehokas nelisylinterinen turbo – "voi kuulostaa oudolta, mutta..."

07.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvolta uusi huipputehokas nelisylinterinen turbo – "voi kuulostaa oudolta, mutta..."

Volvon uusi High Performance Drive-E Powertrain -konsepti kehittää 450 hevosvoiman tehot.

Kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori perustuu tekniikoihin, joita ei tavallisesti löydy nelisylinterisistä moottoreista. Moottorissa on kaksi rinnakkaista turboahdinta, joita käyttää sähköinen turbokompressori.

Yksikön paineilmaa ei syötetä sylintereihin, vaan sitä käytetään rinnakkaisten turboahtimien vauhdittamiseksi. Polttoainetta syöttää kaksoispumppu, joka toimii 250 barin paineella.

Kolmoistehostusratkaisu ja ainutlaatuinen polttoainejärjestelmä varmistavat dynaamisen ajettavuuden ilman turboviivettä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Muilla valmistajilla on useita pienikokoisia tehokkaita ratkaisuja, joissa yksi suuri turbo kehittää paljon tehoa, mutta ajokokemus kärsii hitaasta moottorin reaktiivisuudesta. Meidän mielestämme perintömme monipuolisen turbotekniikan edelläkävijänä vaatii, että kehitämme tätä paremman tekniikan", toteaa Volvon voimansiirtotekniikan johtaja Michael Fleiss tiedotteessa.

High Performance Drive-E Powertrain -konsepti herätti Volvon alihankkijoiden kiinnostuksen. AVL, Denso ja Volvo Polestar Racing tulivat projektiin mukaan aikaisessa vaiheessa, minkä ansiosta kilpa-autoilun teorioita ja tekniikoita voitiin soveltaa kehitysprosessissa.

"Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta 450 hevosvoiman voimansiirtokonsepti on tärkeä osa Drive-E-kehitysohjelmaa. Pienempien moottorien on tarjottava asiakkaille houkuttelevaa tehoa, jotta päästöjenvähennystavoite saavutettaisiin. Kompaktit voimansiirrot vapauttavat tilaa ja painoa auton rakenteessa. Tätä voidaan sitten hyödyntää sähkötoiminnoissa ja päästöjen vähentämisessä. Se on lopullinen tavoitteemme", toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.