Volvon diesel voitti superpihien autojen kilpailun

01.09.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvon diesel voitti superpihien autojen kilpailun

Volvon moottoriperheen uusin tulokas, V40-mallin 190 hevosvoimainen dieselmoottori, oli omaa luokkaansa Autoliiton Ecorun -kilpailusarjassa Vesijärvellä viikonloppuna.

Ihmedieseliksikin Volvon mukaan tituleerattu auto voitti kilpailun ylivoimaisesti 2,98 l/100 km keskikulutuksella.

"Uuden moottorin vahva vääntö ja pitkät välityssuhteet mahdollistavat todella taloudellisen ajon", sanoo voittajakuljettaja Markku Lehisto.

Uudella Volvo V40 D4:llä ajanut kilpailijapari Markku Lehisto – Raimo Alm voitti lauantaina ajetun Vesijärven Auto EcoRunin huipputuloksella 2,98 l/100 km.

Muut kilpailijat jäivät voittajista reilusti, sillä yleiskilpailun toiseksi pihein auto, Toyota Prius, kulutti 3,59 litraa ja diesel-luokan kakkonen, Volkswagen Polo, tasan saman verran, 3,59 litraa polttoainetta satasella.

Voittajapari käytti 244 kilometrin mittaisella reitillä 7,27 litraa dieseliä. Kilpailu ajettiin normaaleilla teillä ja vaaditut keskinopeudet vaihtelivat jaksoittain 54 ja 65 kilometrin tuntivauhtien välillä. Kilpailureitillä oli sekä sora- että kestopäällystettyjä teitä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Voittonsa ansiosta Lehisto ja Alm siirtyivät AL-Sport EcoRun Cupin toiselle sijalle ennen viimeistä lauantaina pääkaupunkiseudulla ajettavaa Länsiauto EcoRunia. Cupissa ajetaan neljä osakilpailua, joista kunkin kilpailijan kolme parasta tulosta otetaan huomioon loppupisteissä.

Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun 190-hevosvoimaisen Volvo V40 D4 -mallin CO2-päästöt ovat 85 g/km.

"Volvo V40 D4 tarjoaa peräti 80 hevosvoimaa enemmän ajonautintoa kuin segmentin muut autot, joiden CO2-päästöt ovat samalla tasolla. Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, kuinka Drive-E-moottorit nostavat taloudellisen ajonautinnon aivan uudelle tasolle", kertoo Volvon voimansiirto-osaston johtaja Michael Fleiss.

V40-malliin on saatavilla kaksi moottoria nelisylinterisestä Drive-E-tuoteperheestä: 245 hevosvoiman T5-bensiiniturbomoottori ja D4-turbodiesel (190 hv). 8-vaihteinen automaattivaihteisto edesauttaa hienostunutta ajokokemusta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.