Volvon taloudellisesta pistokehybridistä revitään irti 400 heppaa

09.12.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvon taloudellisesta pistokehybridistä revitään irti 400 heppaa

Volvo XC90 T8 on ensimmäinen Volvo, joka on suunniteltu alusta asti pistokehybridiksi.

Volvo kertoo, että suunnitellessaan XC90 T8 -mallia se ei halunnut tehdä kompromisseja suorituskyvyn, ajonautinnon, taloudellisuuden tai edes tavaratilan suhteen.

Uuden modulaarisen skaalautuvan alustan (SPA) ja Drive-E-bensiinivoimansiirron avulla yhtiö on luonut 7-paikkaisen SUV-mallin, joka kehittää 400 hv tehoa ja 640 Nm vääntöä, mutta päästöt jäävät 59 g/km tasolle. Polttoaineen kulutus on ainoastaan 2,5 l/100 km.

"XC90 T8 on plug-in-sähköauto, hybridiauto ja erittäin suorituskykyinen auto yhdessä ja samassa paketissa", sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

"Drive-E-moottorit tarjoavat erittäin kilpailukykyistä suorituskykyä kilpailijoihin nähden. T8 nostaa kokonaisuuden uudelle johtavalle tasolle."

Ajotila tilanteen mukaan

XC90 T8 kiihtyy 0- 100 km/h 5,9 sekunnissa, ja siinä on viisi eri ajotilaa, jotka sisältävät erilaisia suorituskykyä ja taloudellisuutta parantavia ominaisuuksia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuljettaja voi keskikonsolin vierityspyörällä tai kosketusnäytöllä valita seuraavista tiloista:

Hybrid: Tämä on oletustila, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön. Siinä auto käyttää automaattisesti joko 2-litraista 4-sylinteristä Drive-E-moottoria tai sähkömoottoria parhaan mahdollisen kokonaiskulutuksen varmistamiseksi.

Pure Electric: Kun korkeajänniteakku on täysin ladattu, akku toimii tässä tilassa auton ainoana energianlähteenä ja käyttää sähkömoottoria taka-akselissa. XC90 T8:n toimintasäde pelkällä sähköllä on yli 40 km, mikä kattaa useimpien ihmisten päivittäisen ajotarpeen. Jarrutusenergian talteenoton ansiosta tämä tila on erittäin taloudellinen katkonaisessa kaupunkiliikenteessä. Jos lisätehoa tarvitaan, Drive-E-polttomoottori käynnistyy automaattisesti.

Power: Tässä tilassa kuljettaja saa nauttia polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta. Liikkeelle lähdettäessä auto hyödyntää sähkömoottorin nopeita reaktioita ja välitöntä tehokäyrää. Yhdistelmä tarjoaa parempaa vääntöä matalilla kierroksilla, mikä vastaa suuren V8-moottorin kaltaista suorituskykyä.

AWD: Tämä tila käyttää jatkuvaa nelivetoa pyydettäessä. Manuaalisen nelivetovalinnan etu on, että kuljettaja voi käyttää sitä tarvittaessa tai säästää energiaa myöhempää käyttöä varten.

Save: Jos akkua ladataan, kuljettaja voi tässä tilassa “jäädyttää” akkutason ja säästää sitä myöhempää käyttöä varten Pure Electric -tilassa. Toisaalta, jos akun varaus on matala, kuljettaja voi käyttää polttomoottoria akun lataamiseksi myöhempää Pure Electric -käyttöä varten.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.