Volvon turvallinen maine ei ole harha

09.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Volvon turvallinen maine ei ole harha

Volvo on asettanut tavoitteekseen, että vuonna 2020 kukaan ei menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa.

Merkin saavuttamat testitulokset osoittavat, että toivoa on.

Viimeisin merkki tästä on amerikkalaisen IIHS:n myöntämä Top Safety Pick+ -arvosana Volvo S80 -mallille. S80:n Top Safety Pick+ -tuloksiin sisältyy hyvä suoritus viistossa etutörmäystestissä, joka toistaa tilanteen, jossa auton etukulma osuu toiseen ajoneuvoon tai esteeseen, kuten puuhun tai pylvääseen. Kyseessä on erittäin vakava onnettomuustilanne. Testissä 25 prosenttia kuljettajan puolen etukulmasta osuu 1,5 metriä korkeaan muuriin nopeudella 64 km/h.

Myös Volvo S60, XC60 ja XC90 ovat saaneet Top Safety Pick+ -arvosanan sen jälkeen, kun IIHS laajensi testiohjelmaansa ottamalla mukaan viiston etutörmäyksen vuonna 2012.

IIHS laajensi vuonna 2013 järjestelmäänsä ottamalla mukaan uuden testiohjelman, joka arvioi etutörmäyksen estojärjestelmien suorituskykyä. City Safety -järjestelmällä sekä törmäysvaroittimella, automaattisella täysjarrutuksella ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminnolla varustetut Volvo S60-, XC60- ja S80-mallit saivat erinomaisen ”Superior”-arvosanan uudessa testissä.

Törmäyksen estojärjestelmien arviointi on nyt sisällytetty vuoden 2014 IIHS Top Safety Pick+ -arvosteluun. Tämä tarkoittaa sitä, että Volvo S60, XC60 ja S80 kuuluvat niihin automalleihin, jotka saavat vuoden 2014 Top Safety Pick+ -arvosanan tämän laajennetun arvostelun perusteella.

Automaattijarrutus osaksi Euro NCAPin testejä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Automaattijarrutusjärjestelmällä varustettujen Volvo-autojen myynti ylitti vuonna 2013 miljoonan kappaleen rajapyykin. Matalissa nopeuksissa toimiva City Safety -järjestelmä on vakiona kaikissa uusissa Volvo-malleissa.

Euro NCAP on ottanut käyttöön testiohjelman, joka käsittää automaattijarrutustekniikat. Itsenäisen hätäjarrutuksen (AEB) testit keskittyvät järjestelmän suorituskykyyn ja sisältävät autojen välisen peräänajotilanteen kahdessa eri luokassa: kaupunki- ja maantieajo.

City Safety -järjestelmällä varustettu Volvo XC60 kuului testissä kaupunkiajoluokan kärkinimiin.

Volvo V40, joka oli varustettu City Safety -järjestelmällä sekä törmäysvaroittimella, automaattisella täysjarrutuksella ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminnolla, sai huipputuloksen maantieajoluokassa, joka käsittää ajamisen maantiellä kaupunkiajoa suuremmissa nopeuksissa.

AEB-ohjelma integroidaan Euro NCAP:n arvosteluohjelmaan vuoden 2014 aikana.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.