Volvon usko dieseliin ei horju – sähkön rooli tulevaisuudessa suuri

20.10.2015 | Niko Rinta

Volkswagenin päästöhuijaus on nostanut dieselien päästöt keskusteluun, ja joissain arvioissa on jopa ennakoitu dieselmoottorien suosion laskevan merkittävästi. Volvolla ei uskota dieselin kuolemaan.

Ruotsalaisyhtiön V60 Plug-In Hybrid on markkinoiden ensimmäinen diesel-pistokehybridi ja dieselmallit ovat pitkään olleet isossa asemassa merkin mallistossa. Dieselillä onkin yhtiön mukaan myös tulevaisuudessa tärkeä rooli päästöjen vähentämisessä. Päästöskandaalilla ei uskota olevan suurta vaikutusta autoalaan, ja toisaalta mahdollisesti tekniikkaan vaadittavat muutokset ovat valmistajien hyödyksi.

"Ala ottaa asian hyvin vastaan, ja Volvo sekä muut ovat varmasti tyytyväisinä mukana", totesi Volvon yritysviestinnästä vastaava Jonathan Goodman yhtiön sähköautostrategian ja uuden alustarakenteen esittelytilaisuudessa eilen maanantaina Göteborgissa.

"Vaikea tietenkään ennustaa ja kukaan ei tiedä, mutta arvioisin, että dieselillä on edelleen tärkeä rooli Euroopassa. Se on tärkeä päästöjen takia", Goodman pohtii mahdollisia muutoksia.

Diesel on nauttinut suosiota nimenomaan Euroopassa ja joissain maissa autoilijoita on ohjattu sen käyttöön vuosien ajan. Viime aikoina suunta on ollut toinen, ja muun muassa dieselmaana tunnettu Ranska pyrkii vähentämään dieselautojen osuutta autokannasta.

Piuhan päähän

Pistokehybridit – tai kuten merkki itse niitä kutsuu, Twin Engine -mallit – ovat Volvon uuden sähköautostrategian ytimessä, ja yhtiö tuo plugineja kattavasti koko mallistoonsa.

Volvo arvioi, että vuonna 2020 noin 10 prosenttia sen myymistä automalleista on pistokehybridejä ja sähköautoja.

"Volvolla on uskottu pistokehybrideihin jo vuosia", Goodman tiivistää.

Hän saa tukea voimansiirto-osaston johtaja Michael Fleissilta, joka arvioi bensa-pistokehybridien olevan lähivuosien tärkein yhdistelmä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Kaikki Volvon mallit on mahdollista sähköistää", Fleiss kertoo ja jatkaa:

"Volvon tulevilla pistokehybrideillä pystyy ajamaan yli 50 kilometriä pelkällä sähköllä."

Sähkis isompaan luokkaan

Täyssähköauton Volvo lupaa markkinoille vuonna 2019. Vasta silloin, koska osasten täytyy loksahtaa kohdilleen – niin valmistajan kuin käyttäjienkin osalta. Itse ajaminen ei saa kärsiä, lataamisen täytyy olla sujuvaa ja hintojen täytyy laskea. Esimerkiksi vuonna 2009 esitelty sähköversio C30-mallista ei koskaan päätynyt markkinoille.

"Akkujen hintojen laskeminen, ajomatkojen pidentyminen ja latausinfra", sähköautojen kehitystyön parissa tiiviisti toimiva Volvo-johtaja Mats Andersson listaa asioita, joiden kehittymistä on odotettava.

Volvon keräämä tieto osoittaa, että Volvolla ajavat pistokehybridikuskit käyttävät sähköä voimanlähteenä noin puolessa ajostaan. Mukana seurannassa oli 2000 autoilijaa eri Euroopan maista. Anderssonin mukaan aika on kypsä sähköautoille vuosina 2020-2025.

Tarkkoja tietoja tulevasta sähköautostaan Volvo ei vielä paljasta. Se tiedetään, että malli tehdään SPA-alustarakenteen varaan. Kyseessä on sama arkkitehtuuri, jota käytetään uudessa XC90-mallissa. Tämä tieto tarkoittaa, että aivan pienimmistä malleista ei ole kyse, koska ne rakennetaan uuden CMA-alustarakenteen päälle.

"Nopea lataus, yli 500 kilometriä matkaa ja tehoja kunnolla", nämä lupaukset Andersson antaa jo tässä vaiheessa.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.