VTT testasi kotimaisen puupohjaisen dieselin – "moottorit toimivat moitteettomasti"

28.02.2014 | TL-verkkotoimitus
VTT testasi kotimaisen puupohjaisen dieselin – "moottorit toimivat moitteettomasti"

UPM:n kotimaisen dieselin ensimmäiset liikennekoeajot osoittivat, että UPM BioVerno toimii henkilöautoissa tavallisen dieselin tapaan.

Liikennekoeajoista vastasi VTT, ja toukokuussa 2013 aloitetut koeajot päättyivät vuoden 2014 alussa.

UPM BioVerno -dieselin liikennekoeajoissa tutkittiin UPM:n uusiutuvan dieselin vaikutuksia auton moottorin toimintaan ja polttoaineen kulutukseen.

Koeajot suoritettiin polttoaineseoksella, jossa käytettiin 20 % UPM BioVernoa ja 80 % fossiilista dieseliä. Tällä seossuhteella kulutus vastasi fossiilisen dieselin kulutusta.

VTT:n testikuljettajat ajoivat Volkswagen Golf 1.6.TDI -autoilla ja keräsivät neljällä autolla yhteensä 80 000 kilometrin aikana tietoja analysointia varten.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tutkimukseen liittyi myös mittauksia laboratoriossa testin alussa, ja kun autoilla oli ajettu 20 000 kilometriä. Noin 20 000 kilometrin autokohtaisen testiajomatkan pituus valittiin sen perusteella, että Suomessa henkilöautolla vuodessa ajettava matka on keskimäärin 17 000 kilometriä.

”Tutkimme UPM BioVerno -dieseliä monipuolisesti erilaisissa olosuhteissa: kesä- ja talvisäässä sekä kaupunkiajossa että pidemmillä matkoilla. Ajomatkat vaihtelivat muutamasta kilometristä useamman sadan kilometrin maantietaipaleisiin, kuten todellisessakin ajossa. Testiautojen moottorit toimivat moitteettomasti kaikissa olosuhteissa koko testausajan”, kertoo analyyseistä VTT:llä vastannut johtava tutkija Juhani Laurikko tiedotteessa.

UPM BioVerno -dieselin liikennekoeajoja jatketaan VTT:n kanssa busseilla kaupunkiajossa loppuvuonna 2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.