VW Golf Country ja Talbot Matra Rancho – autot, jotka tulivat liian aikaisin

05.02.2014 | Sebastian Renz / AMS
VW Golf Country ja Talbot Matra Rancho – autot, jotka tulivat liian aikaisin

Ne olisivat olleet bestsellereitä, jos asiakkaat olisivat tykänneet SUV-luokan autoista aiemmin. Jossittelu on kuitenkin turhaa, joten tutustukaamme näihin kahteen komeasti epäonnistuneeseen sankariin.

Lapsuusen sankareita ei petetä. Yleensä tässä auttaa se, että heitä ei tapaa koskaan. Talbot Matra Rancho on kuitenkin nyt täällä. Sen taikaa ymmärtääkseen on hyödyksi, jos on ollut maaseudulla lastentarhassa 80-luvun alussa. Siellä harrastettiin mitä villeimpiä hiekkalaatikkoleikkejä Matchboxin, Sikun tai Corgin valmistamilla Rancho-leikkiautoilla. Oikeassa elämässä auto ei sen sijaan menestynyt, ja omistajien epävakaa elämäntyyli huolehti loppujenkin yksilöiden katoamisesta katukuvasta.

Auton floppaaminen johtuu kuitenkin ennen kaikkea sen aikaisesta syntymästä. Jos Peugeot olisi esitellyt tällaisen mukamaasturin, eli SUV:n 15 vuotta myöhemmin vuonna 1993, se olisi tullut markkinoille vuotta aikaisemmin kuin Toyota RAV4.

Simcan insinöörit olivat viimeistään vuoden 1973 kolmepaikkaisen Bagheera-urheiluauton jälkeen kuuluisia siitä, että he kehittelivät ennenaikaisia ratkaisuja ongelmiin, joita ei ollut oikeastaan olemassakaan pitkällä aikavälillä. He aloittivat P12-nimellä tunnetun projektin suunnittelemisen jo vuonna 1976.

Ranchon pohjana toimi pikkupakettiauto 1100, jonka perää venytettiin 24 senttiä ja sen päälle laitettiin lasitettu koppi. Lasikuituvahvisteisesta muovista tehty lisäpala painaa 150 kiloa, ja se asennettiin autoon Matran Romorantinin tehtaalla. Muotoilija Antonis Volanis teki lisäksi auton etupäästä dramaattisemman näköisen leveän puskurin, karjapuskurin, ristikoiden takana olevien lisävalojen sekä kattokaiteiden ja spoilerin avulla. Niinpä siitä ei enää juuri erottanut, että auton alla piili vanha Simca 1100. Kahdeksan senttiä korotettu Rancho raapii seikkailunhaluisesti 14-tuumaisilla pyörillään.

Tämä kaikki johti väärinymmärryksiin. Ostajat luulivat, että Rancho olisi yhtä maastokelpoinen kuin Range Rover, koska se näytti niin samantyyliseltä. Totuus oli kuitenkin ihan päinvastainen. Painavan lasikuitukopin vuoksi auton etu- ja takapää ovat tarkalleen tasapainossa keskenään. Pieni kuorma tai hieman kostea tienpinta riittää kaksivetoisen Ranchon etupyörien pidon katoamiseen. Monet kuskit suuntasivat kuitenkin autoillaan rohkeasti maastoon ja joutuivat palaamaan sieltä ilman Ranchoa. Heidän oli pakko todeta, että rohkeus on ainoastaan riskin väärinarvioimista.

Country on Steyrin valmistama Golf

Väärinarvioimisesta päästään kätevästi Golf Countryyn.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

VW:n väki luuli olevansa marraskuussa 1988 aivan kehityksen eturintamassa, kun he saivat idean jatkojalostaa tavallisesta Golf II Syncrosta maasturi.

Auton ulkokuoreen laitettiin myös monia maasturielementtejä, jotka sopivat hyvin ajan henkeen. Niinpä VW:n johtokunta hyväksyi auton tuotantoon maaliskuussa 1989, ja huhtikuusta 1990 alkaen Countrya tehtiin Itävallassa Steyr-Daimler-Puchin tuotantolinjoilla. Nelivetospesialistit huolehtivat siellä auton muutostöistä, ja VW toimitti Syncro-Golfin. Steyrin porukka irrotti siitä moottorin ja alustan, auton alle ruuvattiin lisärunko, ja Countrysta koristeltiin karjapuskurin ja varapyörätelineen avulla maasto-Golf.

Auto rämpi vain kahden kesän ajan

Tavoitteena oli myydä 4000 ”individualisteille tarkoitettua Golfia” vuodessa, kuten VW kutsui Countrya.

Emme enää moiti Countrya sen rajoittuneista maasto-ominaisuuksista. Auton valmistus lopetettiin jo vuonna 1991 valmistettujen yksilöiden määrän jäädessä 7735 kappaleeseen. Olkaamme mieluummin iloisia jälleennäkemisestä vanhan tutun, eli kakkoskorisen Golfin kanssa. Sen ovenkahvat naksuvat kuin aiemmin, ristipääruuvit pitävät sisustan verhoiluja kiinni ikuisuuksiin asti, starttimoottori rohisee, ja Country on korin painavista rautaputkista huolimatta yhtä helppo ja epädramaattinen ajaa kuin mikä tahansa kakkoskorinen Golf.

Kesän raikas ilma virtaa autoon sisään avoimen kangaskaton kautta. Nyt täytyy olla varovainen, että seikkailuhenki ei herää. Sama koskee myös Ranchoa. Matra teki sitä vuoteen 1984 asti tarkalleen 56 457 kappaletta, ja niistä on Saksassa liikenteessä vielä 18 yksilöä. Voimme siis yksinkertaisesti todeta, että auto on loistava, ja sillä selvä. Tehän ette edes halua tietää sen ohjauksen raskaudesta ja epätarkkuudesta, astmaattisesta moottorista sekä tahmeasta vaihteistosta, ja mekään emme halua kertoa niistä sen enempää.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.