VW Golf – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 10/10

22.12.2013 | Jussi Saarinen
VW Golf – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 10/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisimme autot käänteisessä aikajärjestyksessä ja viimeisenä vuorossa on Volkswagen Golf.

VW Golf korvasi Kuplan ja loi uuden autoluokan.

Volkswagenin henkilöautovalikoima oli 1960-luvun lopulla uskomattoman vanhanaikainen. Joka ikinen malli perustui 1930-luvulta periytyneeseen takamoottorirakenteeseen – suosikkina kaikkien tuntema Kupla-Volkkari. Oli päivänselvää, ettei tällä sortimentilla kovin pitkälle pötkittäisi.

Vuonna 1970 alkoi sitten tapahtua. Kun Audi ja NSU liittyivät lopullisesti VW-leiriin, mallistoon saatiin ensimmäinen edestä raapiva auto, NSU:na alun perin syntynyt särmikäs VW K 70. Täysin omaa etuvetoa saatiin kuitenkin odottaa toukokuuhun 1973, jolloin esiteltiin VW Passat – isompien 1600- ja 412-takatuupparien korvaaja. Sitä seurasi urheilu-coupé Scirocco maaliskuussa 1974: nyt sai antiikkinen Karmann-Ghia siirtyä historiaan.

Jo tässä vaiheessa VW-paletti oli kokenut sellaisen nuorennusleikkauksen, ettei moista ole taidettu modernissa automaailmassa sen jälkeen nähdä. Varsinaista kantaäitiä – sitä Kuplaa – tahkottiin Wolfsburgissa kuitenkin täyttä häkää, ja sen korvaaminen oli luonnollisesti kaikkein vaikein tehtävä.

VW Golf, joka esiteltiin kesällä 1974, täytti lopulta kaikki nämä odotukset – ja enemmänkin. Vaikka uutuus oli selvästi kalliimpi kuin emomallinsa eikä siten ollut enää varsinainen "kansanauto", ominaisuudet olivat kaikin puolin huippuluokkaa. Etumoottori ja etuveto siirsivät Volkswagenin kertaheitolla kymmeniä vuosia eteenpäin, puhuttiin sitten tilankäytöstä, muunneltavuudesta, ergonomiasta, lämmityslaitteesta, ajettavuudesta tai suorituskyvystä.

Huiminta oli silti se, miten kilpailijat jäivät kertarysäyksellä taakse. Etuvetoon oli toki siirtynyt jo noin puolet tämänkokoisista malleista, mutta ne vähät "monikäyttöautot" olivat aika säälittäviä ilmestyksiä – Alfasudin, Austin Allegron tai Simca 1100:n maine ei kiirinyt kovin pitkälle. Ei siis ihme, että pienten perheautojen ryhmää alettiin vähitellen kutsua Golf-luokaksi – ja kutsutaan yhä edelleen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mikä jäi ulkopuolelle?

 

Vuoden auton 1975 valitsivat Tuulilasin lukijat. Golf sai yli puolet enemmän ääniä kuin seuraavaksi sijoittunut Saab 99 (joka ei enää ollut mikään varsinainen uutuus), ja kolmanneksi leivottiin suursuosikki Datsun 100 A. Golfin etumatkaa kuvasti se, että suorat kilpailijat Opel Kadett (5.), Toyota Corolla (9.) ja Ford Escort (10.) olivat vielä visusti takavetoisia. Mielenkiintoisin auto majaili kuitenkin sijalla 8. Kukapa muistaa Audi 50:n – josta loihdittiin pian ensimmäinen VW Polo?

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.