VW Group paljasti uuden strategiansa – muutakin kuin autonvalmistaja!

16.06.2016 | Max Lange
VW Group paljasti uuden strategiansa – muutakin kuin autonvalmistaja!

VW Group on jakanut tänään suurelle yleisölle Together 2025 -strategiansa, joka sisältää suurimman muutoksen merkin historiassa.

Saksalaisfirma myöntää avoimesti, että päästöskandaali on vavisuttanut yritystä voimakkaasti. Se on kuitenkin antanut mahdollisuuden ja lähtölaukauksen aiempaa rohkeampaan muutokseen kuin ilman sitä olisi tehty. Volyymin sijaan tulevaisuudessa VW Group tavoittelee kestävää kehitystä.

Perinteisen autonvalmistuksen lisäksi VW aikoo olla tulevaisuudessa maailman johtava tulevaisuuden liikkuvuuspalvelujen tarjoaja. Liikkuvuuspalveluihin investoidaan miljardeja lähivuosina, jotta yritys ei olisi altavastaaja uudella kehittyvällä alalla. VW uskoo, että liikkuvuusratkaisut ovat miljardien arvoinen bisnes kymmenen vuoden päästä.

Autotuotannon puolella fokus siirtyy sähköistymiseen. VW Group investoi miljardeja sähköautoihin sekä akkubisnekseen. Vuonna 2025 konserni aikoo tarjota 30 erilaista sähköistä automallia, jotka kattavat tuolloin 20–25 prosenttia koko merkin myynnistä. Vuosittain sähköautoja myytäisin vuonna 2025 peräti 2–3 miljoonaa kappaletta. Polttomoottorit eivät kuitenkaan unohdu vielä aivan lähitulevaisuudessa.

VW Groupin eri brändien asettelua aiotaan myös terävöittää, jotta ne erottuisivat toisistaan paremmin. Mielenkiintoinen muutos on myös, että modulaaristen arkkitehtuurien tarjontaa yksinkertaistetaan jatkossa vain neljään eri versioon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autonominen ajaminen kuuluu tietysti tulevaisuuden ydinosaamisiin. Tämän osalta VW ei aio tukeutua ulkopuoliseen osaamiseen, vaan kehittää omaa teknologiaa ja tekoälyä. Konserni palkkaakin tulevina vuosina 1000 uutta ohjelmisto-osaajaa.

VW myöntää olevansa tällä hetkellä melko perinteinen yritys. Konserni aikookin tarkastella itseään kriittisesti ja muuttaa vanhoja toimintatapoja rohkeasti modernimpaan suuntaan. Digitalisaatiota hyödynnetään selkeästi aiempaa enemmän.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.