VW-konserni kutsuu takaisin 2,6 miljoonaa autoa

14.11.2013 | TL-verkkotoimitus
VW-konserni kutsuu takaisin 2,6 miljoonaa autoa

Volkswagen joutuu kutsumaan 800 000 Tiguania ja 239 000 Amarokia turvallisuuskorjauksiin. Lisäksi lähes 1,6 miljoonaa 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustettua Audi-,Seat-, Skoda- ja VW-autoa kutsutaan vaihteistööljyn vaihtoon.

Volkswagen ilmoitti torstaina 14.11. kaikkiaan noin 2,6 miljoonaa autoa koskevasta takaisinkutsusta. Tiguan-maastureissa ongelma koskee valaistusjärjestelmän sulakkeita, joissa on käytetty riittämätöntä pintakäsittelyä. Sen pettämisen seurauksena autojen valaistus voi pettää. Tilanteen ei kuitenkaan pitäisi johtaa kaikkien valojen samanaikaiseen katoamiseen kuten takavuosien japanilaisautoissa. Niissä käytetyn yhteisen pääsulakkeen palaminen johti kaikkien valojen katoamiseen.

Tiguaneja kutsutaan korjattavaksi kaikkiaan 800 000 kappaletta. Sulakkeiden vaihto korjaamolla kestää kaikkiaan vain muutamia minuutteja. Ongelma koskee vuoden 2008 alusta vuoden 2011 puoliväliin valmistettuja autoja. VW-organisaatio tulee lähettämään autojen käyttäjille asiasta toimintaohjeen.

Konsernin hyötyajoneuvo-osasto Volkswagen Nutzfahrzeuge ilmoitti samaan aikaan, että se kutsuu 239 000 kaksilitraisella TDI-moottorilla varustettua Amarok-avolavaa korjaukseen, koska autojen polttonestejärjestelmään moottoritilassa voi ilmaantua vuotoja. Korjauskutsu koskee kesäkuuhun 2013 mennessä sekä Argentiilassa että Hannoverissa valmistettuja autoja.

Volkswagen ilmoitti myös, että se on paikallistanut Volkswagenin seitsenvaihteisia DSG-vaihteistoja vaivanneiden sähköisten toimintojen ongelmien syyksi synteettisen öljyn käytön vaihteistossa. Vaihteistoihin vaihdetaan mineraaliöljy. Öljynvaihtoon kutsutaan kaikkiaan lähes 1,6 miljoonaa autoa.

Volkswagen vaihtoi aiemmin tänä vuonna takuuna suuren määrän kyseiten vaihteistojen toimintaa ohjaavia mekatroniikkayksiköitä Kiinassa ja myös muualla kaukoidässä, esimerkiksi Singaporessa. Mekatroniikkayksiköitä on vaihdettu paljon myös Suomessa, ja monissa tapauksissa vaihdosta on laskutettu suuria summia ainakin niiltä, jotka eivät ole nostaneet asiasta suurempaa meteliä.

Kiinan tilanteesta raportoi mm. Handelsblatt:http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/maengel-im-getriebe-vw-entgeht-blamage-in-china/6808584.html

Aluksi VW torjui takuuvaatimukset, kunnes Kiinan valtiovalta puuttui asiaan:http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/rueckrufaktion-china-laesst-gegenueber-vw-die-muskeln-spielen/7956068.html

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Valtiovallan toimien säikyttämänä Volkswagen-konserni jatkoi DSG-vaihteistojen takuuajan Kiinassa 10 vuoteen tai 160 000 kilometriin.

Tämä johti myös Saksassa takuuehtojen parantamiseen, ei kuitenkaan Kiinan tapaan:http://www.handelsblatt.com/auto/test-technik/probleme-mit-vw-getriebe-konzern-gewaehrt-deutschen-kunden-kulanz/8154800.html

Australiassa viime kesäkuussa tehty takaisinkutsu koski 25 928:aa Golfia, Jettaa, Poloa, Passatia ja Caddya, jotka on valmistettu kesökuun 2008 ja syyskuun 2011 välisenä aikana. Autoihin vaihdettiin vaihteiston mekatroniikkayksikkö.http://volkswagenaustralia.com.au/DSGvoluntaryrecall/Faq

Myös Singaporessa VW joutui tekemään laajoja takaisinkutsuja.http://www.sgcarmart.com/news/writeup.php?AID=180

Täydennystä Suomen osalta:

Tiguanien sulakkeenvaihtokampanja koskee meillä noin 2 400 autoa.

Amarokien korjauskutsu koskee 900 autoa.

7-vaihteisissa DSG-vaihteistoissa ei maahantuojan mukaan ole Suomessa esiintynyt vastaavia ongelmia, joiden väitetään esiintyvän vain kuumissa ja kosteissa olosuhteissa. Tästä huolimatta vaihteistoihin vaihdetaan öljyt normaalin huoltokäynnin yhteydessä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.