VW uudistaa perusmoottoreitaan – tekniikkaa huomattavasti kalliimmista autoista

29.04.2016 | Max Lange
VW uudistaa perusmoottoreitaan – tekniikkaa huomattavasti kalliimmista autoista

VW on julkistanut moottorisymposiumissaan uuden 1,5 TSI-bensiinimoottorin, joka korvaa vanhat 1,4 TSI-moottorit.

Uutuusmoottorin tekninen tunnus on EA211. On varsin yllättävää ja viimeaikaisten trendien vastaista, että moottorin iskutilavuus nousee aiemmasta. 1,5 TSI:tä hyödynnetään jatkossa VW-konsernin perusmallistossa, kutem VW Golfissa, Skoda Octaviassa ja Audi A3:ssa.

1,5 TSI:ssä uutta on harvinainen Millerin työkierto sekä erittäin korkea puristussuhde (12:5:1). Turboahdetun moottorin erikoisuus on myös muuttuvageometrinen turbo (VTG), joka on VW:n mukaan ensi kertaa käytössä massatuotetussa bensiinimoottorissa.

VW kehuu, että moottorin suurin vääntömomentti (200 Nm) on käytössä jo 1 300 r/min alkaen. Saksalaismerkki painottaa myös, että todellisessa ajossa kulutuslukemat ovat noin litran verran aiempaa alhaisemmat. Moottorista tarjotaan aluksi kahta tehoversiota: 130 hv ja 150 hv.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kyseinen pata saapuu loppuvuoden aikana VW-konsernin malleihin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.