Yle: Nykyautoilijalla on naurettavan helppoa – "Moottoria ei turhaan sammutettu ruokatunnin ajaksi"

05.11.2013 | TL-verkkotoimitus
Yle: Nykyautoilijalla on naurettavan helppoa – "Moottoria ei turhaan sammutettu ruokatunnin ajaksi"

Kaikki oli ennen toisin.

Piuha kiinni ja auto lämpimäksi. Tämän päivän autoilijalla on naurettavan helppoa, kirjoittaa Yle Uutiset.

Sen sijaan 60-luvulla dieselmoottorit käynnistettiin pakkassäällä hiilillä. Myöhemmin käyttöön otettiin myös kaasu ja Venäjällä kiehuva vesi.

Hiilillä lämmittäessä poltettiin puuta, jonka jälkeen hiillos vietiin auton moottorin alle. Lämmön karkaaminen pyrittiin estämään konepellin päälle laitettavalla peitolla.

Nestekaasulla esilämmittäminen oli tehokkaampaa, mutta myös vaarallisempaa. Liekki saattoi hipoa sähköjohtoja tai moottorin polttoainevuodot aiheuttaa tulipaloja.

Venäjällä lämmityskikkana käytettiin kiehuvaa vettä, jota kaadettiin auton jäähdytysjärjestelmään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vanhat konstit olivat varsin hitaita. Esimerkiksi hiilillä lämmitykseen saattoi mennä tunti tai pari. Hitauden lisäksi ne olivat myös työläitä. Lämmitys vaatikin vähintään kahden henkilön mukanaoloa.

"Kun imusarjan päältä otettiin ilmansuodin pois, siirtyi toinen starttaamaan, kun taas toinen piti palavaa keppiä imusarjan päällä. Eli kuuma ilma imaistiin sinne imusarjan ja saatiin moottori käyntiin", muistelee kajaanilainen yrittäjä Raimo Forsberg Yle Uutisille hiilen käyttöä esilämmityksessä.

"Kun moottorin käynnistysoperaatio oli niinkin työläs, ei moottoria turhaan sammutettu vaikkapa ruokatunnin ajaksi."

Missä vaiheessa aloitat moottorilämmittimen käytön? Odotatko pakkasia? Kerro meille kommenttiosiossa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.