Ylinopeus joka kolmannen kuolinonnettomuuden taustalla

17.12.2013 | TL-verkkotoimitus
Ylinopeus joka kolmannen kuolinonnettomuuden taustalla

Viime vuonna tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä putosi ennätyksellisen alas.

Tutkijalautakunnat tutkivat yhteensä 254 onnettomuutta. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 226, vammautui vaikeasti 30 ja vammautui lievästi 98 henkilöä. Vammoitta säilyi 127 henkilöä.

Kevyen liikenteen onnettomuuksissa menehtyi 48 henkeä, joista 29 oli jalankulkijoita ja 19 polkupyöräilijää. Tiedot ilmenevät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien viime vuoden vuosiraportista.

Sen mukaan tietoinen onnettomuuden aiheuttaminen ja sairauskohtaus olivat viime vuonna yhteensä joka kolmannen moottoriajoneuvolla tapahtuneen kuolinonnettomuuden taustalla. Osuus on poikkeuksellisen suuri. Tietoisesti aiheutetuissa onnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 41 henkilöä (19 prosenttia onnettomuuksista) ja sairauskohtauksissa 31 henkilöä (15 prosenttia onnettomuuksista).

Moottoriajoneuvojen kuolinonnettomuuksista 39 prosenttia oli nokkakolareita ja 34 prosenttia tieltä suistumisia. Risteyksissä onnettomuuksista tapahtui 7 prosenttia.

Kuolinonnettomuuden aiheuttajista rattijuoppoja oli aikaisempia vuosia vähemmän, yhteensä 38 kuljettajaa eli 18 prosenttia kaikista onnettomuuskuljettajista. Ylinopeutta onnettomuuden pääaiheuttajista ajoi joka kolmas.

Turvalaitteiden käyttö pelastaisi ihmishenkiä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuolinonnettomuuksissa osallisissa henkilö- ja pakettiautoissa olleista kuljettajista ja matkustajista 43 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä onnettomuuden sattuessa. Osuus on tavanomaista suurempi. Näistä turvavyön käyttö olisi pelastanut eri todennäköisyyksillä joka viidennen eli 15 henkeä.

Vammautuneista turvavyö pelasti kuolemalta eri todennäköisyyksillä 8 henkilöä ja vammat lievenivät 38:lla. Vammautuneista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä, sen käyttö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja lähes jokaisella, yhteensä 16 henkilöllä.

Lisäksi turvalaitteen käyttö olisi voinut pelastaa kuolemalta 6 kuorma-auton ja 3 mönkijän kuljettajaa. Yksi mopoilija olisi mahdollisesti pelastunut kuolemalta, jos kypärän kiinnityshihna olisi ollut kiinni.

Kevyt liikenne

29 jalankulkijaonnettomuudesta 16 tapahtui hämärällä tai pimeällä. Niissä menehtyneistä jalankulkijoista, joiden heijastimen käyttö on tiedossa, heijastinta käytti vain joka viides. Heijastinta käyttämällä tutkijalautakuntien avion mukaan 2 henkeä oli pelastunut kuolemalta.

Onnettomuuksissa menehtyneistä 19 pyöräilijästä 6:lla oli kypärä käytössä. Kypärän käyttö olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa 4 ihmisen hengen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.