Yllättävä tutkimus: puheluiden kieltäminen ei ole vähentänytkään auto-onnettomuuksia

24.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Yllättävä tutkimus: puheluiden kieltäminen ei ole vähentänytkään auto-onnettomuuksia

Yhdysvaltalainen tutkimus on todennut, että Kaliforniassa vuonna 2008 voimaan astunut kielto kännykkään puhumisesta ei ole vähentänyt onnettomuuksia lainkaan.

Jo maalaisjärjen perusteella voisi ajatella, että puhelimeen puhuminen ajon aikana ei aina ole kovin turvallista. Siitäkin huolimatta yhdysvaltalaiseen Transportation Research Part A: Policy and Practice -julkaisuun tehty tutkimus osoittaa, että puhelinten käyttökielto ei ole johtanut pienempiin onnettomuusmääriin.

Tutkijat analysoivat Kalifornian onnettomuustilastoja puhelimen käyttökiellon voimaan astumisen jälkeen. Osavaltion päivittäiset auto-onnettomuuksien määrät tippuivat 66,7:stä 65,2:en päivässä, mikä on tilastollisesti lähes mitätön pudotus.

Tuloksia peilattiin San Fransiscoon ja Los Angelesiin, jossa onnettomuuksia oli hieman vähemmän. Tutkijat tarkastelivat tilastoissa kuuden kuukauden ajanjaksoa ennen ja jälkeen puhelinten käyttökieltoa, joka astui voimaan 1. heinäkuuta 2008.

"Lähdimme tekemään tutkimusta odottaen, että löytäisimme edes jotakin muutosta", kertoi tukimusta tehnyt Daniel Kaffine Autoblogille, "mutta pian kävi selväksi, että ei ole mitään merkittäviä todisteita onnettomuuksien huomattavasta vähenemisestä".

Tutkimus ei ole aivan yksin väitteissään, sillä yhdysvaltalainen Highway Loss Data Institute on tullut samanlaiseen tulokseen tutkittuaan vuoden 2009 ja 2010 vakuutuskorvauksia. Tutkimuksen tulos oli, että kieltojen ja onnettomuuksien välille ei löytynyt yhteyksiä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tällaisissa tutkimuksessa usein tulokset ovat sellaisia, joiden niiden tekijät haluavat niiden olevan. Vuonna 2012 Kalifornian liikenneturvallisuusvirasto ilmoitti Berkleyn yliopiston tekemästä tutkimuksesta, jossa kuolemaan johtaneet onnettomuudet vähenivät kahden vuoden aikana 22 prosentilla puhelinten käyttökiellosta.

Kaffine arvelee yllättävien tilastojen johtuvan siitä, että ihmiset vain eivät tottele kieltoa tai onnettomuuden satuttua eivät halua myöntää puhuneensa puhelimeen ajon aikana. Toinen teoria on, että nykyautoissa on matkapuhelinten lisäksi paljon muita asioita, jotka vievät kuljettajan huomiota muualle ajamisesta.

Suomessa kuvitella voisi vastaavan tutkimuksen tuovan hyvin samanlaisia tuloksia, koska liikenteessä näkyy edelleen paljon ajon aikana puhelimeen puhuvia kuljettajia.

Oman kokemuksieni mukaan tekstiviestin naputtelu ajon aikana on kaikista vaarallisinta, koska silloin huomio sekä katse poistuvat liikenteen seuraamisesta useiksi sekunneiksi kerrallaan. Liikennetilanne edessä on tänä aikana voinut muuttua jo useaan kertaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.