Yllätyskunta: Täällä on eniten mopoautoja

15.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Yllätyskunta: Täällä on eniten mopoautoja

Eniten mopoautoja Trafin viime vuoden tilaston mukaan on tällä hetkellä Pirkanmaalla (1 537 kpl), Uudellamaalla (1 411 kpl), Varsinais-Suomessa (1 146 kpl) ja Satakunnassa (1 127 kpl).

Asukasmäärään suhteutettuna mopoautot ovat kuitenkin yleisimpiä Satakunnassa, 5 mopoautoa tuhatta asukasta kohden. Seuraavina ovat Pirkanmaa ja Etelä-Pohjanmaa, molemmissa 3 mopoautoa tuhatta asukasta kohden.

Suomen kunnista eniten mopoautoja on rekisteröity Porissa (499 kpl), Tampereella (424 kpl), Espoossa (224 kpl) ja Seinäjoella (220 kpl).

Trafille vuonna 2009 tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta on päätelty, että hieman yli puolet mopoauton käyttäjistä on alle 18-vuotiaita.

Suomessa mopoautoa saa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt, jolla on mopoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus (AM121). 19.1.2013 jälkeen hyväksytyllä M-luokan kuljettajatutkinnolla (mopokortti) ei voi ajaa mopoautoa.

Pirkanmaalla onnettomuuksia

Kaikki viimeisimmät mopoautojen kuolinonnettomuudet ovat tapahtuneet Pirkanmaalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vuonna 2012 valtatien risteyksessä rajussa törmäyksessä menehtyivät nuori mopoauton kuljettaja ja matkustaja. Tämän vuoden alkupuolella ikääntynyt mopoautoilija kuoli ajettuaan liukkaalla talvikelillä kuorma-auton eteen valtatien risteyksessä.

”Yhteenajossa mopoauton kevyt rakenne ei suojaa kuljettajaa eikä matkustajaa”, toteaa Pirkanmaan tutkijalautakunnan käyttäytymistiedejäsen Matti Joki.

Tampereen teknillisessä yliopistossa on valmistumassa Roni Utriaisen kandidaatintyö, jossa hän on selvittänyt 16-18-vuotiaiden nuorten kokemuksia mopoautoilusta ja sen turvallisuudesta. Työn päätavoitteena on selvittää, miten mopoautoilun turvallisuutta voitaisiin parantaa.

”Kyselyyn vastanneet eivät kokeneet mopoautoa turvalliseksi, vaan pitivät henkilöautoa turvallisempana. Mopoauton nopeutta he pitivät liian alhaisena muun liikenteen kannalta ja muiden suhtautumista mopoautoon ongelmana”, Utriainen kiteyttää.

Ajo- ja teoriatunteja haastatellut pitivät hyödyllisinä, mutta niitä saisi olla enemmän. Nuoret miehet toivoivat ajotunteja liukkaalla ajoharjoitteluradalla, mutta naisia se ei kiinnostanut.

Nuoret toivoivat turvatyynyjä kaikkiin mopoautomalleihin ja mopoautojen nopeusrajoituksen nostamista, mikä vähentäisi vaarallisia ohituksia. Mikäli henkilöauton ajo-oikeus alennettaisiin 16 vuoteen, nuorten arvion mukaan turvattomampi mopoautoilu vähenisi. Haastatelluista 80 % sanoi käyttävänsä turvavyötä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.