Audi A3 ensimmäistä kertaa kompaktina sedanina

12.06.2013 | Heinrich Lingner
Audi A3 ensimmäistä kertaa kompaktina sedanina

Tällaista koriversiota ei Audi A3:sta ole ollut saatavilla vielä koskaan, ja neliovisella A3 sedanilla onkin täydet mahdollisuudet tunkeutua Mercedes CLA:n reviirille. Kumpikin malli perustuu etuvetorakenteeseen.

Tällaista koriversiota ei Audi A3:sta ole ollut saatavilla vielä koskaan, ja neliovisella A3 sedanilla onkin täydet mahdollisuudet tunkeutua Mercedes CLA:n reviirille. Kumpikin malli perustuu etuvetorakenteeseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pier 59 New Yorkissa olisi vuonna 1912 ollut Titanicin päämäärä sen neitsytmatkalla, jos matka ei olisi päättynyt niin traagisella tavalla. Nyt, 101 vuotta myöhemmin, paikalla on huippumoderni digitaalistudio, joka toimii tapahtumapaikkana Audi A3 sedanin ensimmäiselle valokuvaussessiolle.Uuden variantin ei todellakaan tarvitse pelätä kameraa – tylsästi muotoiltujen porrasperien aika on selvästikin ohitse. Päinvastoin: mikään segmentti ei tällä hetkellä vedä vahvemmin puoleensa, sillä erityisesti Kiinan ja USA:n markkinoilla vallitsee valtava kysyntä. Se johtuu epäilemättä osaksi siitä, että tämän segmentin muotokieli on muuttunut paljon esteettisemmäksi.

Pidempi, leveämpi, matalampiVerrattuna sportback-malliin mittasuhteita on muutettu selvästi: sedan on 15 cm pidempi (4,46 m), 11 mm leveämpi ja 9 mm matalampi kuin sisarmallinsa. Myös tyylillisesti uusi A3-variantti kulkee omia teitään: lyhyet korinylitykset korostavat mallin dynaamisuutta ja voimakkaasti muotoillut pyöränkaaret lisäävät sen näyttävyyttä. Muotoilujohtaja Wolfgang Egger tiimeineen on uudistanut myös konepellin muotoilun, puskurin, ilmanottoaukot sekä singleframe-säleikön muodon.  Käytännöllisyys ei kuitenkaan kärsi: tavaratilan tilavuus nousee 425 litraan, ja sitä voidaan laajentaa takaistuimia kääntämällä. Suksia mukanaan kuljettavien kannattaa valita autoonsa lisämaksusta saatava suksiluukku.Saksassa 1,4-litraisen TFSI:n (140 hv, sylinterien lepuutustoiminto) perushinta on noin 25 000 euroa. Samaa moottoria käyttävään sportbackiin verrattuna porrasperävariantti on noin 900 euroa kalliimpi – mutta noin 4000 euroa edullisempi kuin yksi sen tärkeimmistä kilpailijoista, Mercedes CLA. Mercedes tosin on 4,63 metrin pituisena selvästi pidempi (+ 17 cm) ja sen tavaratila on tilavuudeltaan suurempi (+ 45 l). Coupé-tyylisen muotoilun vuoksi suurikokoisilla on kuitenkin CLA:n takaistuimilla vain melko niukasti liikkumatilaa ja matkatavarat on pakattava tavaratilaan kovin pienen aukon kautta.A3 sedaniin istuttaessa käy selväksi, ettei takapenkillä tilaa ole ylen määrin, mutta hyvin muotoilluilla istuimilla myös tavallista isokokoisemmilla aikuisilla on kuitenkin riittävästi tilaa sekä päänsä yläpuolella että polvien edessä. Edessä istuminen on miellyttävämpää, ja siltä osin porrasperä muistuttaakin kaksiovista ja sportback-mallia. Uuden variantin ohjaamo on tilava, etuistuimissa on laajat säätömahdollisuudet ja laatuvaikutelma on hyvä.  Samanlaiset moottoriohjelmatMoottoritarjonnan osalta CLA ja A3 muistuttavat selvästi toisiaan. Audi kuitenkin tarjoaa aluksi vain kolme moottorivaihtoehtoa. Valittavana on 1,4-litraisen TFSI:n (140 hv) lisäksi 1,8-litrainen TFSI (180 hv) ja kaksilitrainen TDI (150 hv). Neljännellä vuosineljänneksellä tulossa on Audi S3 (300 hv) sekä porrasperävarianttina että sportbackina. Kaikki kaksioviselle tarjolla olevat moottorit tulevat kuitenkin asteittain tarjolle myös nelioviselle sedanille. Mercedes ei jää tässä kilpailussa jälkeen: CLA 45 AMG -huippuversion kaksilitraisessa turbossa riittää tehoa täydet 360 hevosvoimaa ja vääntöä yli 450 newtonmetriä. Kilpailua käydään myös kiihtyvyyden osalta: CLA kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 4,6 sekunnissa kun taas S3 tekee saman 4,9 sekunnissa.Samoin kuin Mercedes, myös Audi tarjoaa Ambition- ja S Line -malleihinsa sporttipaketin, jossa koria on madallettu 25 millimetriä. Ambitionissa urheilullisesti muotoillut istuimet ovat vakiovarusteena, lisävarusteena on mahdollista saada S-urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla.Audi connectin uusi palvelu tarjoaa tietoa parkkipaikoista, se kertoo vapaiden paikkojen määrän sekä pysäköintimaksujen suuruuden ja valitsee parkkipaikan osoitteen automaattisesti määränpääksi. Myös tämän palvelun kautta Audi onkin kehittynyt jälleen yhden askeleen eteenpäin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.