Downsizing vastaan hybrid – vertailussa Audi A8 4.0 TSI ja Lexus LS 600h

30.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Downsizing vastaan hybrid – vertailussa Audi A8 4.0 TSI ja Lexus LS 600h

Kokonaisvaltaisen malliuudistuksen läpi käynyt Lexus LS 600h haastaa Audin A8:n. Audillakin on kilpailussa ässä hihassa: uusi sylinterienlepuutuksella varustettu Biturbo-V8.

Erilaiset lähestymistavat näennäisesti samankaltaisiin tuotteisiin aiheuttavat mielenkiintoisia filosofisia keskusteluja kahvipöytien ääressä. Tähänkin vertailuun liittyy samankaltainen keskustelu: hybridi vaiko polttomoottori, jonka iskutilavuutta on pienennetty.

Lexuksen malliuudistuksessa on keskitytty enemmänkin ulkoasun ja alustan hiomiseen, kuin uudistamaan auton tekniikkaa. Tulos on onnistunut ja 5,09-metrinen, joka on karistanut aikaisempaa mallia vaivanneen ujouden.

Sisustuksessa on selkeitä viitteitä pienempään Lexuksen GS:ään. Ohjaamoon valitut materiaalit ovat parantaneet laatuvaikutelmaa. Tietokoneen hiirtä muistuttava viihdejärjestelmän ohjaustapa toimii pääosin ongelmitta, mutta on välillä hieman kulmikas.

Lexus LS:stä on nyt Toyota-konsernin uuden dynaamisemman ilmeen mukaan tehty myös F-malli. Mukana tulevat todella monipuolisesti säädettävät istuimet, jotka on pehmustettu hieman liian kevyesti.

Mörähtääkö Lexuksen viisilitrainen V8 möristen käyntiin? Ei tietenkään. Kuten aikaisemminkin, Lexus viehättää ällistyttävällä hiljaisuudellaan. Ruudussa lukee käynnistyksen jälkeen: Ready. Voimme siis lähteä matkaan.

Etenemme sähköllä vain lyhyen matkaa, sillä polttomoottori käynnistyy pian. Äänimaailmassa ei bensiinimoottorin käynnistymisen jälkeen tapahdu muutoksia. F-varustetason blingistä huolimatta LS 600h:n 10 mm laskettu alusta käyttäytyy asiallisesti ja adaptiivinen iskunvaimennus suodattaa tien epätasaisuudet hyvin.

Kun tien pinta huononee, alkaa Lexus keinahdella epämiellyttävästi ja se vaikuttaa hieman kömpelöltä. Insinööreillä olisi silti vielä hienosäätämistä aktiivisten vakaajien kanssa, sillä auto käyttäytyy paikoitellen odottamattomasti.

Hyötyykö Lexuksen ajettavuus autoon satsatusta hienosäädöstä? Eipä oikeastaan, vaikka edistystä onkin tapahtunut alustan kaksoistukivarsissa etuakselilla, viitos-tukivarsissa taka-akselilla ja Torsen-tasauspyörästöllä varustetussa nelivetojärjestelmässä.

Lexus ei silti onnistu välittämään oikeasti tarkkaa ohjaustuntumaa, mikä johtuu ennen kaikkea vasteettomasta, sähkötehostetusta ohjauksesta. Jopa Sport Plus –moodissa LS:llä on taipumuksia jo aikaisessa vaiheessa selvään aliohjaamiseen ja se auto pidä nopeista suunnan muutoksista.

Jo perstuntumalta havaittavissa oleva korkea paino realisoituu vaa’alla, joka näyttää 2,3 tonnia. Vertailun vuoksi Audi A8 ylittää tehtaan ilmoittamat arvot yli sadalla kilolla, mutta painaa silti karvan alle 2 tonnia. Korkean painon ansiosta ei ole yllättävää, että Lexuksen suoritusarvotkaan eivät aiheuta ylenpalttisia hurraahuutoja verrattuna kilpailijoihin – 6,6 s 0–100km/h.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos kuljettaja todella kutittelee hybridijärjestelmän 445-hevosvoiman yhteistehoa, menettää voimalinja osan pidättyväisyydestään. Portaaton automaattivaihteisto nostaa kierrokset korkealle, jossa ovat moottorin suurin vääntömomentti (520 Nm, 4 000 r/min) sekä suurin teho (394 hv, 6 400 r/min).

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteispeli on viety Lexuksessa sellaiselle harmonian tasolle, johon ei vielä mikään muu valmistaja pysty hybrideillään vastaamaan. Miltä hybridin kulutuslukemat sitten näyttävät? Säästölenkillä kulutuslukemaksi saatiin 8,3 litraa, mikä on erittäin vakuuttavaa. Silti Audi pystyy vastaamaan tähän samalla 8,3 litran kulutuslukemalla, jota osittain selittää Audin alhaisempi paino ja huomaamaton sylinterienlepuutus.

Ennen kuin raivokkaimmat hybridifanit alkavat puolustelemaan kulutuslukemia sillä, että ajossa ei ole otettu huomioon kaupunkiajoa, jossa hybridillä saavutetaan suurimmat erot, on kuitenkin otettava huomioon eräs seikka. Tämänkokoisissa autoissa koko ekoajattelu on ehkä hieman turhaa.

Audi vie voiton

A8 kiihdyttää nollasta sataan todella nälkäisesti – 4,4 sekunnissa. Jo 1500 r/min kohdalla on käytössä suurin vääntömomentti 600 Nm, joka välitetään Quattro-nelivetojärjestelmän kautta pyöriin. Voiman välittämisessä tiehen avittaa kahdeksanlovinen automaatti, joka ei vielä toimi niin pehmeästi, kuin yläluokan autossa odottaisi.

Ongelmat ovat samanlaisia Audin lisäksi myös Lexuksen portaattomassa laatikossa: D-asennossa kaikki toimii hyvin, mutta Sport- tai manuaaliasetukset ovat tarpeettomia. Voimansiirron osalta voitto menee Audille.

Jousitusmukavuus ei ole kuulunut aikaisemmin Audi A8:n päävaltteihin, ja sen osalta tilanne pysyy edelleen samana. Siitäkin huolimatta Audi erottuu positiivisesti Lexus LS:ään verrattuna, sillä se käyttäytyy järkevämmin tien epätasaisuuksissa ja kori heilahtelee paljon vähemmän.

Kun Audi saapuu ensimmäisiin mutkiin, hiljentää se kriittisimmän nalkuttajat keveällä käyttäytymisellä. Myös alhainen istuma-asento puoltaa hyviä mutka-ajo-ominaisuuksia. 5,14-metrisen Audin voi viskata mutkiin lähes väkivaltaisesti ja nopeudet saattavat kasvaa hyvin paheksuttaviin lukemiin. Jarrut herättävät myös luottamusta ja Audi on yksinkertaisesti erittäin hauska auto ajaa.

Harmittavasti ohjaus vie hauskuudesta ison osan pois. Vaste on todella vähäistä, ja tien huonontuessa ohjaukseen tulee läpi eräänlaisia piikkejä. Ohjauksen jäykempi Dynamic-moodi helpottaa nopeatempoista ajoa. Suurimmalle osalle kuljettajista miellyttävin on varmasti Comfort-asetus, joka toimii loogisemmin kuin Auto-asetus. Se vaihtelee päättämättömästi ohjauksen jäykkyyttä löysän ja jäykän välillä.

Sisätilojen osalta autot ovat lähellä toisiaan. Audissa on ilmavampaa edessä, Lexuksessa taas takana. Materiaalien laatuvaikutelman osalta japanilaiset jäävät edelleen jälkeen saksalaisista, vaikka laatuvaikutelma onkin ottanut huimia askeleita viime aikoina eteenpäin. Erilaisten materiaalien, kuten puun, alumiiniin, nahan ja muovien harmonisoiminen yhteen tuntuu olevan Audin työntekijöiden lempiharrastus – ja se näkyy.

Audi on kokonaisuutena parempi auto. Hybriditekniikalla ei saavuteta Downsizingiin nähden muita merkittäviä etuja, kuin täysin äänetön käynti. Hybridijärjestelmä verottaa myös tavaratiloja. Lexus on parantanut autojensa laatuvaikutelmaa, mutta saksalaisista jäädään edelleen jälkeen. Audikaan ei ole täydellinen ajo-ominaisuuksiensa puolesta, mutta Lexuksen tulisi olla johdonmukaisempi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.