Jaguar vanhenee tyylikkäästi – vertailussa XJ:t vuosilta 1990 ja 2013

02.10.2013 | Bernd Stegemann / AMS
Jaguar vanhenee tyylikkäästi – vertailussa XJ:t vuosilta 1990 ja 2013

Harrastajat vaalivat ja hoitavat sitä, ja sen näkeminen saa jopa asiaan perehtymättömien maallikoiden silmät loistamaan. Jaguar XJ on ollut vuodesta 1968 lähtien englantilaisen luksussedanin ilmentymä. Viimeisen malliuudistuksen yhteydessä britit luopuivat tosin klassisista linjoista, mutta he eivät luopuneet kunnianhimostaan tarjota erityisille ihmisille jotakin erityistä.

Kun filmeissä tai TV-sarjoissa tarvitaan sopivaa autoa traagisen lopun kokeville meneville miehille, valinta osuu pelottavan usein Jaguar XJ:hin. Auto lentää jossakin vaiheessa kallionleikkaukselta alas tai syttyy tuleen pyörittyään ympäri, koska sen takapäässä olevat molemmat tankit syttyvät niin hienosti. Tämän näkeminen satuttaa.

Jaguarin perustaja William Lyons (1901-1985) olisi sen sijaan hyvin mielissään, jos hän näkisi hyvin pidetyn malliston huippumallin Daimler Double Sixin saksalaisen Kronbergin linnahotellin mahtavan kulissin edessä. Jaguar-patriarkka oli nimittäin myös armoitettu muotoilija, joka jätti jälkensä omakätisesti kaikkiin autoihinsa ja tarkasteli niiden muotoilua aina maaseutuasuntonsa Wappenbury Hallin pihalla. Luottamansa korinrakentajan kanssa hän korjaili mittasuhteita ja yksityiskohtia, kunnes lopputuloksesta tuli toimiva.

Jaguarin itsevaltias ei varmaan itsekään aavistanut tyylinsä osuvuutta, kun ensimmäinen XJ esiteltiin syksyllä 1968. Koska hän ei välittänyt sen hetkisestä automuodista, uuden sedanin matalat ja aistikkaat linjat saivat aikaan runsaasti ihastusta ja tilausten tulvan. Niinpä mallisarja pysyi yli 20 vuotta tuotannossa lukuisista lastentaudeista ja erityisesti 70-luvun massiivisista laatuongelmista huolimatta ja löysi vuoteen 1992 mennessä kaiken kaikkiaan 402 848 ostajaa.

Vielä nykyäänkin tämä neliovinen auto on brittiläisen autoteollisuuden ikoni. Sen sisusta hemmottelee matkustajia puupaneloidulla kojelaudalla sanan varsinaisessa merkityksessä, tuoksuvilla nahkapenkeillä sekä erikoisuuksilla, joista on helppo tykätä. Näihin kuuluvat automaattivaihteiston ohuen kepin harjakulissi sekä sen vasemmalla ja oikealla puolella olevat kromatut tuhkakupit. Jos tykkää tweed-puvuista, teestä kerman kera ja imperiumin viihtyisästä loistosta, tuntee olonsa kotoisaksi erityisesti ylevässä Daimler-mallissa.

Myös vanhanaikainen rivikuutonen on yhtä klassinen tapaus. Sen tehot olivat pikemminkin riittävät, mutta se kävi niin hienosti, että XJ6 vuodelta 1969 on tähän päivään asti auto motor und sportin hiljaisin testiauto Mercedes 600:n ja Rolls-Royce Silver Shadow’n edellä. Vuonna 1972 5,3-litrainen V12 teki XJ12:sta jopa maailman nopeimman sarjavalmistetun neliovisen sedanin. Sen kaksiventtiilikone tyytyy tosin harvoin alle 20 litraan 100 kilometrillä, mutta se käy pehmeämmin kuin monet modernit hightech-V12:t. Tämän lisäksi auton pitkäliikkeinen jousitus suodattaa tien epätasaisuuksia paremmin kuin monet nykyautot, nykyinen XJ mukaan lukien.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Klassisen ja modernin välillä

Nykyversion myötä klassinen ulkonäkö haudattiin vuonna 2009 lopullisesti, kun sitä ennen jo nykymallin edeltäjässä oli perinteisten muotojensa alla yllättävän modernia tekniikkaa. Alumiinikorin ja ilmajousituksen lisäksi Jaguarin lippulaivaan tuli vuonna 2005 ensimmäistä kertaa jopa pehmeästi käyvä ja taloudellinen diesel-V6. Se tarjosi vanhan V12:n suorituskyvyn eikä kuluttanut puoltakaan V12:een verrattuna. Myönnytyksenä uusille markkina-alueille ja tarpeille XJ:tä on lisäksi saanut jo jonkin aikaa nelivetoisena ja joissakin maissa myös ahdetulla kaksilitraisella neloskoneella.

Jopa sisustassa vallitsee nyt uuden ajan viileä henki, vaikkakin hillitty luksus dominoi siellä uusrikkaiden suosimien tingeltangelien sijasta. Siirtyminen klassisesta moderniin ei vaikuta tosin joka paikassa onnistuneelta. TFT-näyttö virtuaalisilla mittareilla ja sekava kosketusnäyttö ovat tästä esimerkkejä. Alusta on nyt sporttisempi, mutta jousituksen aiempi kissamainen pehmeys on kadonnut.

Nykyäänkin auton korkea vyötärölinja ja leveä keskikonsoli välittävät saman intiimin turvallisuudentunteen kuin aiemmat mallit. Se rauhoittaa hektisessä liikenteessä. Ennen kaikkea nyky-XJ onnistuu olemaan täysin uusi ja silti merkkinsä tyypillinen edustaja. Kun se pysäköitiin sattumalta lastentarhan eteen, yksi lapsista veti äitinsä metallipunaisen testiauton luo ja vinkui haluavansa mennä Jaguarilla.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.