Kesärenkaat 225/45 R 17 - voiko halpa olla hyvä?

17.05.2007 | Lasse Lääperi Oskari Pentti
Kesärenkaat 225/45 R 17 - voiko halpa olla hyvä?

17-tuumaiset renkaat ovat turkasen kalliita, joten mieleen voi juolahtaa nettikauppa ja pikasäästö. Vertasimme aasialaisia halpiskumeja perinteisiin kärkimerkkeihin.

Rengasvertailussa olivat mukana:

Barum Bravuris 2Bridgestone Potenza RE050 AHankook Ventus PrimeKenda Radial KaiserNankang Sport NS-1Nokian ZGoodyear Eagle F1 Asymmetric

Tuumakoko suuremmaksi ja profiili matalammaksi on monen autonsa ulkonäköä virittelevän ensimmäinen ajatus. Renkaan tuumakoon kasvattaminen vaatii profiilisuhteen pienentämistä, jotta vierimiskehä säilyy samana ja nopeusmittarin näyttämä ennallaan. Ilman muutoskatsastusta alkuperäistä rengaskokoa saa kasvattaa tuumalla ja renkaan leveyttä 30 millimetrillä.

225/45 R 17 on vaihtoehto kahdelle yleisimmälle rengaskoolle: 195/65 R 15 ja 205/55 R 16. 15-tuumaisesta tähän kokoon loikattaessa on käytävä muutoskatsastuksessa, mutta 16-tuumaisesta hypättäessä riittää käynti kumi- ja vannekaupassa.

Testissämme on mukana kolme tunnetumpaa merkkiä: Bridgestone, Goodyear ja Nokian. Loppumetreillä mukaan saatu Goodyearin uutuus edustaa Y-nopeusluokkaa, muilla nopeusluokka on W. Goodyear toimi referenssirenkaana, mutta julkaisemme sillä saavutetut tulokset muiden ohessa.

Keskikastin renkaina paremminkin tunnetut Barum ja Hankook nostavat jatkuvasti statustaan. Kaksi halpisrengasta (Kenda ja Nankang) valitsimme mukaan pelkästään hinnan perusteella. Tilasimme kumit rengasonline.comista. Renkaan valinta oli helppoa eikä toimituskaan takkuillut, joten kokemukset ostotilanteesta olivat positiiviset.

Netin mainospuheet hehkuttivat renkaita tyyliin: ”aasialaisen rengasvalmistajan sikahalpa laatutuote” ja ”erittäin hyvä hinta-suoritussuhde”. Luonnollisesti myynti-ilmoituksista löytyi testituloksia ympäri maailmaa. Saako halpaa ja hyvää samassa paketissa?

Valmistusmaakirjo on tällä kertaa varsin laaja. Renkaista neljä on valmistettu eri puolilla Eurooppaa: Suomessa, Ranskassa, Puolassa ja Luxemburgissa. Loput kolme rengasta ovat saaneet alkunsa Aasiassa: Koreassa, Kiinassa ja Taiwanissa.

Perusmittausten jälkeen renkaat asennettiin vanteille ja renkaat ajettiin sisään. Testiautoksi valitsimme Honda Accord Type S:n, jossa 225/45 R 17 on alkuperäiskoko. Testiauton moottorilta vaaditaan riittävästi voimaa eri kokeiden suorittamiseen, ja ajonvakautuksen tulee olla kytkettävissä pois. Type S on näiden vaatimusten täyttämisen lisäksi tasapainoinen ajettava.

Käsiteltävyys

Käsittelykokeissa arvostellaan renkaan ominaisuuksia ja niiden muutoksia erilaisissa ajotilanteissa.

Käsittelykokeet tehtiin märällä ja kuivalla asfaltilla. Nopeimman kierrosajan sijaan tasapainoinen ja looginen käytös on kuivalla pinnalla tärkeintä.

Arvostelimme myös renkaan vaikutusta auton ohjaukseen. Erot ovat tuntuvia, sillä joillakin renkailla auto tuntuu huonommalta keskialueen tarkkuudesta lähtien. Myös erot ohjausliikkeen seuraamisnopeudessa ja muutokset ohjaustunnossa noteerattiin.

Kaarteissa arvostelimme renkaan sortamiskestoa. Parhaimmillaan rengas ei ole kovin tarkka oikealle kulmalle vaan seuraa kaarretta, vaikka rattia kääntäisi liikaakin. Heikoimmillaan auto suhahtaa ulkokaarteeseen, jos rengasta tulee kääntäneeksi liikaa.

Kaarteessa arvioidaan myös renkaan ominaisuuksien muutoksia ajettaessa tasakaasun sijaan voimakkaasti jarruttamalla, kiihdyttämällä tai moottorilla jarruttaen. Tällaisessa subjektiivisessa arvostelussa radalle on merkittävä paikat, jotta kokeet voidaan tehdä aina saman kaavan mukaan.

Märällä päällysteellä otimme renkaalla saavutetut kierrosajat arvostelun perustaksi, sillä märällä pitoerot ovat huomattavasti suuremmat. Märkäkäsittelyn lopullinen arvosana syntyy kierrosajoista, renkaan ominaisuuksista erilaisissa ajotilanteissa sekä käytöksen loogisuudesta.

Kuivakäsittely

Kuivakäsittely painoarvo 1,51. Goodyear 9,02. Nokian 8,93. Nankang 8,44. Bridgestone 8,15. Hankook 8,06. Barum 7,87. Kenda 7,2Ennen varsinaista koetta kaikilla renkailla ajettiin ripeä lämmittelykierros. Perinteisen ratakierroksen lisäksi teimme myös pujottelu- ja kaistanvaihtokokeen.

Ohjauksen keskialue on tarkin referenssi-Goodyearissa. Bridgestone, Hankook, Nankang ja Nokian jakavat seuraavan arvosanan, sillä kaikissa on keskellä pieni, epätarkka alue. Barum ja Kenda erottuvat samanlaisella porrastuksella edellisistä: niissä ohjauksen keskialueella on eniten ”väljää”.

Goodyear, Kenda ja Nankang lähtevät seuraamaan ohjausliikettä nopeimmin. Viivettä ei ole juuri lainkaan. Bridgestonella ja Nokialla kulkusuunta muuttuu hieman verkkaisemmin, ja Barum sekä Hankook ovat hitaimmat. Pieni viivästely tuntuu niissä edellisiä selvemmin. Hitaimmat renkaat ovat myös joukon aliohjaavimpia, mikä lisää verkkaista tuntumaa.

Ohjaustunto sekä pienillä ohjauskulmilla että reilummin käännettäessä on paras Goodyearilla, Nankangilla ja Nokialaisella. Bridgestone on pienillä kääntökulmilla lähes yhtä hyvä, mutta reilummin käännettäessä tuntuma ei tukevoidu yhtä loogisesti.

Kaarreajossa paras tarkkuus on Bridgestonella, Goodyearilla ja Nokian renkaalla. Honda menee kaarteen läpi ilman pienintäkään lisäohjaustarvetta. Nankangilla ja Hankookilla on suuremmilla nopeuksilla korjattava hiukan ohjauksella, jotta kaartosäde pysyy haluttuna. Barum ohjaa voimakkaasti ali, ja korjaava ohjausliike on tarpeen jo pienemmillä nopeuksilla.

Liika kääntäminen – renkaalla sortaminen ­– jakaa kumit kahteen ryhmään. Parhaiten sortoa kestävät Nokian, Bridgestone ja Goodyear. Heikoimpia ovat Nankang, Barum, Kenda ja Hankook. Näillä neljällä liika kääntö saa auton puskemaan tasakaasulla ulkokaarteeseen.

Kun kaarteessa jarrutetaan voimakkaasti, auto säilyy neutraalissa asennossa Barumilla, Bridgestonella, Goodyearilla, Hankookilla ja Nokian renkaalla. Kendalla ja Nankangilla ajettaessa auto muuttuu reilummin aliohjaavaksi ja puskee ulkokaarteeseen.

Moottorijarrutus kaarteessa muuttaa auton käytöstä vähiten, kun alla on Nokian rengas.

Sen tuntuma on neutraali. Ero Barumiin ja Bridgestoneen ei ole suuri, mutta ne muuttavat auton hieman aliohjaavaksi. Goodyearilla, Hankookilla ja Nankangilla moottorijarrutus saa auton lievään yliohjaavaan luistoon. Rauhallisemmissa nopeuksissa vastaohjaus ei ole tarpeen, mutta reilummin kantattaessa kulkusuuntaa on pakko korjata ohjauspyörällä. Kendalla perä lipsahtaa nopeimmin ja laajat luistot alkavat jo pienemmillä nopeuksilla.

Pujottelussa vahvimmilla ovat Goodyear ja Nokian. Molemmat etenevät pujottelun eleettömän neutraalisti. Nokian reagoi suunnanmuutoksiin hieman hitaammin kuin Goodyear, mutta hallittavuudessa ei ole ongelmia. Samainen kaksikko pärjää parhaiten myös kaistanvaihdossa.

Nankang jää molemmissa kokeissa hieman edellisistä. Pujottelussa auto vaihtaa suuntaa hiukan kulmikkaammin. Myös nopeassa kaistanvaihdossa auton perä pompahtaa, ennen kuin liike rauhoittuu. Pieni yliohjaavuus kaistanvaihdossa ei vaadi korjausliikkeitä.

Hankook ja Barum menevät molemmissa kokeissa turvallisen aliohjaavasti. Barumilla pujoteltaessa liikkeet ovat hieman kulmikkaita, lähinnä pystysuuntaisten heittojen heikomman vaimentumisen takia.

Bridgestone pomppii Barumin tapaan. Lisäksi perä lähtee herkemmin luistoon kuin edellisillä. Tämä vaatii ohjauspyörän kääntelyyn pientä varovaisuutta. Sama toistuu kaistanvaihdossa: auto pompahtaa pystysuunnassa ja perä karkaa lieviin luistoihin.

Kenda pärjää kaistanvaihdossa kohtuullisesti. Perä lähtee lieviin luistoihin Bridgestonen tapaan. Pujottelussa ja S-mutkassa käytös muuttuu vaikeasti ennustettavaksi. Pujottelussa auton luonne muuttuu aliohjaavasta yliohjaavaksi kesken kaiken ilman varoitusta. Samoin käy S-mutkassa. Ensimmäisen mutkan auto menee lievästi aliohjaavana mutta lipsahtaa suunnanvaihdoksessa laajaan yliohjaavaan luistoon, jota säestävät savuavat takarenkaat.

Märkäkäsittely

Märkäkäsittely painoarvo 1,51. Bridgestone 9,22. Goodyear 8,93. Barum 8,44. Hankook 8,35. Nokian 8,16. Kenda 6,67. Nankang 5,6Märkäkäsittelykoe ajettiin noin puolitoista kilometriä pitkällä kastellulla radalla. Jokaisella rengassetillä tehtiin samat kokeet samoissa radan kohdissa.

Lopullisen arvostelun pohjana käytettiin kierrosaikoja, jotka muokkautuivat muutaman tasaisen kierroksen keskiarvona. Myös renkaiden käytös otettiin arvostelussa huomioon.

Selvästi nopein rengas on Goodyear. Se peittoaa kierrosajoissa seuraavaksi nopeimman eli Bridgestonen liki sekunnilla. Goodyear on periaatteessa helppo ajaa, mutta äärirajoilla sen käytös saattaa muuttua yliohjaavaksi silmänräpäyksessä. Tämä on arveluttavaa. Perä lipsahtelee äkisti sivulle, jos kesken kaarteen löysää kaasua tai painaa jarrua.

Goodyear ei kestä sortamista Bridgestonen veroisesti. Se ei ole muutenkaan mutkissa yhtä tarkka ajaa vaan haetuttaa hieman ohjauksella. Vaikka Bridgestonen peruskäytös on jonkin verran aliohjaava, Honda lähti moottorijarrutuksessa toisinaan lievään yliohjaavaan luistoon. Pidon rajat ovat kuitenkin loivat ja liike alkaa rauhallisesti, joten kuljettajalla on aikaa reagoida. Kokonaisuudessaan Bridgestone on paras ja tasapainoisin ajettava.

Barum, Hankook ja Nokian ovat käytökseltään melko samankaltaisia: selvästi aliohjaavia ja kahta nopeinta selvästi liukkaamman oloisia. Tämä näkyy suoraan kierrosajoissa. Mutkasta kiihdytettäessä kaasun annostelussa pitää olla tarkkana, muuten ajolinja karkaa äkisti leveäksi. Ohjaustunto heikkenee kaarteessa kiihdytettäessä, vaikka se tasakaasulla säilyy hyvänä. Kolmikko ei kestä juurikaan sortamista, vaan auto puskee keula edellä ulkokaarteeseen. Toisaalta renkaat ovat turvallisen oloisia, koska selvästi aliohjaavina ne eivät aiheuta kuljettajille ylimääräisiä sydämentykytyksiä.

Kaarteessa moottorilla jarrutettaessa Barum ohjautuu parhaimmin sisäkurviin päin. Yksikään tästä kolmikosta ei muutu yliohjaavaksi. Voimakkaasti kaarteessa jarrutettaessa Barum, Hankook ja Nokian käyttäytyvät neutraalisti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nankang ja Kenda olivat selvästi joukon hitaimmat, Kenda vielä Nankangia pari sekuntia hitaampi. Eroa parhaaseen kertyi liki kymmenen sekuntia.

Kendan ominaisuudet ovat kuitenkin Nankangia tasapainoisemmat. Tämä nostaa sen lopputuloksissa pois jumbosijalta. Nankangin käytös muuttuu erilaisissa ajotilanteissa selvimmin. Siinä on vielä pahempia yliohjaavia piirteitä kuin Goodyearissa. Jopa tasakaasulla ajettaessa perä saattaa karata äkkinäisesti sivulle ilman pienintäkään varoitusta. Varsinkin jarrutus tai kaasun löysäys mutkan keskellä ovat Nankangille myrkkyä.

Vesiliirto

Vesiliirto-ominaisuudet mitattiin sekä suoralla että kaarteessa. Kärkinelikko oli molemmissa kokeissa omilla nopeusluvuillaan.

Vesiliirto suoralla painoarvo 1,41. Bridgestone 9,22. Barum 9,23. Goodyear 9,14. Hankook 9,05. Nokian 8,26. Nankang 8,27. Kenda 8,1Vesiliirtokokeessa vesipatjan paksuus oli 7 milliä. Toisen puolen pyörät ajettiin vesikaukaloon ja toinen puoli jäi kuivalle alustalle. Vesialtaaseen ajettiin kolmosvaihteella tasaisella nopeudella ja merkin kohdalla kaasupoljin painettiin pohjaan. Lähestymisnopeutta lisättiin, kunnes rengas menetti pitonsa kiihdytyksessä. Tästä saatiin nopeus, jossa rengas lähtee vesiliirtoon.

Kolme parasta, Bridgestone, Barum ja Goodyear, olivat erittäin lähellä toisiaan. Paras tulos oli 94,1 km/h, neljänneksi sijoittunut Hankook jäi tästä vain vajaan kilometrin tunnissa. Jumbokolmikko erottui omaksi ryhmäkseen. Se lähti liirtoon vajaat 5 km/h Bridgestonea alhaisemmassa nopeudessa. Kenda (89,3 km/h) jäi Nokiasta ja Nankangista pari kymmenystä. Kaikkien renkaiden keskiarvotulos oli 91,9 km/h.

Vesiliirto kaarteessa painoarvo 1,41. Bridgestone 9,22. Goodyear 9,23. Barum 9,04. Hankook 8,95. Nokian 8,36. Nankang 7,77. Kenda 7,1Kaarrevesiliirtokoe tehtiin ympyrän sektorilla sijaitsevassa altaassa. Vesipatjan paksuus oli 8 milliä. Ympyrää kierrettiin tasaisella nopeudella ja nopeutta lisättiin pienin portain, kunnes rengas menetti pitonsa. Tulos on nopeus, jolla ajolinja leventyi kaistan verran.

Pelkän nopeuden perusteella Bridgestone ja Goodyear jakavat kärkipaikan. Bridgestone varoittaa pidon loppumisesta kuitenkin selvästi aiemmin: auto tekee pienen sivuttaissiirtymän. Pito loppuu pehmeämmin kuin Goodyearilla. Rajanopeudella Goodyear menettää pidon äkkinäisesti ilman minkäänlaista varoitusta. Rauhallisempi käytös nostaa Bridgestonen kärkipaikalle.

Barum ja Hankook toimivat Bridgestonen lailla: laajat varoitusalueet ja tasainen liuku. Ne jäivät muutenkin vain niukasti parhaasta tuloksesta. Barum rankattiin pronssille.

Nokian, Nankang ja Kenda pitävät perää. Nokian varoittaa kuljettajaa selvästi pidon menetyksestä, kun taas kaksi muuta karkaavat äkisti luistoon. Varsinkin Kendalla pidon palautuminen kestää todella kauan. Fiilis on kuin liukkaalla jäällä.

Pitokokeet

Pitomittauksissa pääpaino on märän kelin ominaisuuksissa. Vasta useat peräkkäiset toistot tuovat luotettavan tuloksen.

Sivuttaispito märällä painoarvo 0,91. Goodyear 9,52. Bridgestone 8,83. Barum 7,54. Hankook 7,45. Nokian 6,96. Nankang 6,37. Kenda 5,3Sivuttaispito märällä asfaltilla mitattiin ympyrässä, kierrosajat kellottamalla. Tulos on kahden peräkkäisen kierroksen keskiarvo. Koe ajettiin viitosvaihteella. Näin autoa ei ohjata kaasulla, vaan ajolinja pidetään renkaan kehittämän sivuvoiman turvin. Lisäksi arvosteltiin renkaan käytöstä.

Goodyearin tulos oli paras, ja rengas oli omalla sekuntiluvullaan. Tasakaasulla GY menee neutraalisti, mutta pienikin kaasun löysääminen saa perän lipsahtamaan äkkinäiseen luistoon. Bridgestone jää kierrosajoissa reilun puolen sekunnin päähän. Tasakaasulla käytös on neutraalia. Kaasua kevennettäessä alkavan peräluiston rajat ovat Goodyearia loivemmat.

Barum ja Hankook olivat tässäkin kokeessa seuraavat ja kierrosajoissa kuin paita ja peppu. Käytökseltään ne eroavat kuitenkin toisistaan. Tasakaasulla molemmat ovat aliohjaavia, mutta kaasun keventäminen saa Barumin peräluistoon.

Nokian on kaikissa tilanteissa yllätyksettömän aliohjaava, mutta kierrosajat yltävät vasta viidennelle sijalle. Nankang oli Nokian rengasta hitaampi ja käytökseltään selkeästi aliohjaava.

Kenda jää tässäkin kisassa jumbosijalle, liki neljä sekuntia parasta rengasta hitaammalla kierrosajalla. Lisämiinusta tulee käytöksestä, joka heilahtelee ali- ja yliohjaavan välillä. Tämä vaikeuttaa ajamista ja teettää kuljettajalla jatkuvasti työtä.

ABS-jarrutus märällä painoarvo 1,21. Goodyear 9,52. Barum 9,33. Hankook 9,24. Bridgestone 8,05. Nokian 7,96. Nankang 6,77. Kenda 5,9Jarrutuskoe tehtiin vain etujarruja käyttäen välillä 40–0 km/h. Jarrutusmatka on otettu 5 km/h -tuloksen kohdalta. Tätä pienemmillä nopeuksilla tuloksiin tulee turhaa hajontaa, sillä lukkiutumaton jarrujärjestelmä kytkeytyy pois vauhdin lähestyessä nollaa.

Goodyear pysähtyi lyhimmällä matkalla. Varsinaisista kisakumeista paras oli Barum, josta Hankook jäi vain muutamia senttejä. Nokian ylitti niukasti yhdeksän metrin rajan, mutta Nankang vaati lähes 9,6 metriä. Jumbosijalle jäänyt Kenda tarvitsi pysähtymiseen liki 1,7 metriä pidemmän matkan kuin Goodyear matkan venyessä kymmeneen metriin.

ABS-jarrutus kuivalla painoarvo 1,01. Goodyear 9,52. Bridgestone 9,33. Nokian 8,23. Kenda 8,25. Hankook 8,06. Barum 7,37. Nankang 7,1Kuten märälläkin, käytimme mittauksessa vain etujarruja. Paremman pidon takia mittausväli on suurempi: 50–5 km/h. Kaikkien renkaiden keskiarvotulokseksi tuli sentin alle kaksitoista metriä. Goodyearin uutuus oli paras myös kuivalla pinnalla. Eroa parhaaseen kisarenkaaseen, Bridgestoneen, kertyi vain kymmenen senttiä. Nämä kaksi erottuvat selkeästi parhaina, sillä kolmanneksi tulleet Nokian ja Kenda jäivät Bridgestonesta noin 60 senttiä. Jumbo-Nankang vaati pysähtymiseen yli 1,3 metriä enemmän matkaa kuin Bridgestone.

Melu

Melu painoarvo 0,81. Hankook 8,32. Barum 8,33. Kenda 8,23. Bridgestone 8,05. Nankang 8,06. Nokian 8,07. Goodyear 7,9Melut on mitattu suomalaisella, nastojen karhentamalla asfaltilla. Melutaso mitattiin taajamanopeuksista moottoritievauhteihin saakka. Mikrofoni asennettiin ”kelluvasti” Accordin tavaratilaan. Mittausaika oli kymmenen sekuntia, ja tulokset ovat melun keskiarvoja. Melut mitattiin samoissa kohdin kahteen eri ajosuuntaan.

Kaikki renkaat osoittautuivat varsin meluisiksi. Näin matalaprofiiliset renkaat kuulostavat jyriseviltä jo alhaisilla nopeuksilla. Äänensävyissä ei ole suuria eroja.

Loppuarvostelu

Tämänkertaisen rengastestin tulokset puoltavat mielipidettä, jonka mukaan halpaa ja hyvää ei ole olemassakaan. Halpiskaksikkomme jää selkeästi peränpitäjiksi. Kärkipaikoilla erot ovat pienemmät.

Goodyear 9,2

Goodyear saa parhaan kokonaisarvosanan, mutta eri nopeusluokan vuoksi se on arvosteltava erikseen. Pidon osalta Eagle F1 Asymmetric on huipputuote, joka on melkein kaikissa osakokeissa kärkipäässä, Vain melun osalta se jää viimeiseksi. Bridgestone pystyy pistämään parhaiten kampoihin Goodyearille, sekin vain osassa kokeita. Vesiliirtokokeessa suoralla myös Barum pesee Goodyearin. Käsittelykokeessa märällä Eagle F1:n aika riittäisi ykköspaikkaan, mutta akilleenkantapäänä on yllättävä yliohjaava piirre.

1. Bridgestone 8,9

Bridgestone naputtelee kärkipään tuloksia kaikissa osakokeissa. Jarrutuspidossa märällä sekä käsittelykokeessa kuivalla se on heikoimmillaan. Kuivalla renkaan vaimentavuus nopeissa väistöliikkeissä on parhaita huonompi. Pienestä kulmikkuudesta huolimatta Bridgestonen ajokäytös on kuitenkin varsin rauhallinen, eivätkä pienet peräluistot vaadi korjausliikkeitä. Hyvät pito-ominaisuudet yhdessä parhaan vesiliirron vastustuskyvyn kanssa takaavat Potenza RE050 A:lle varsinaisten testirenkaiden keulapaikan.

2. Barum 8,5

Barum on selvästi parantanut laatuaan ja ominaisuuksiaan. Tämä ei ole ihme, sillä takana on Continentalin tietotaito. Merkkimielikuvassa on kuitenkin vielä parantamisen varaa. Barumin peruskäytös ajokokeissa on rauhallisen aliohjaava, mutta pitokyvyssä Bravuris 2 ei yllä aivan kärkeen. Jarrutustulos on renkaan muihin sijoituksiin nähden heikko, eritoten kuivalla. Vesiliirtokokeessa suoralla Barum jakaa kärkipaikan ja ahdistelee kaarteessakin kärkisijoja.

2. Hankook 8,5

Hankookin sijoitukset pyörivät keskipaikkeilla suurimmassa osassa kokeita. Paras sijoitus tulee melukokeen jaetusta ykköspaikasta, heikoimmat jarrutuspidosta kuivalla ja kuivakäsittelystä. Hankook reagoi ohjausliikkeisiin rauhallisesti, mikä yhdessä hitaanpuoleisen ohjausliikkeen seuraamisnopeuden kanssa vaatii nopeissa liikkeissä pientä ennakointia. Muutoin aliohjaavan renkaan syövereissä piilee pieni yliohjaava piirre. Pidon rajat ovat kuitenkin loivat ja liikkeet siksi rauhalliset, joten mistään dramaattisesta muutoksesta ei ole kyse.

4. Nokian 8,2

Nokian on ajettavuudeltaan yllätyksetön ja rauhallinen, mutta pitomittauksissa se ei yllä kärkipäähän märällä eikä kuivalla asfaltilla. Käsittelykokeessa rengas on ryhmän ehdotonta kärkeä. Pidon rajat ovat loivat, joten kuljettajalle ei tule yllätyksiä. Lisäksi Nokian sallii varsin suuria ajovirheitä muuttamatta neutraalia käytöstään. Perusluonne säilyy myös märällä helposti hallittavana, mutta nopeutta on oltava vähemmän kuin pitävämmillä. Kostealla kestopäällysteellä Nokialaisen luonne vaihtelee neutraalin ja aliohjaavan välillä.

5. Nankang 7,3

Nankang on kaikissa pitokokeissa häntäpäässä, eivätkä vesiliirto-ominaisuudetkaan vakuuta. Peruskäytös kuivalla asfaltilla on kuitenkin suhteellisen ongelmatonta. Jarrutuksissa muutoin varsin tarkan tuntuinen rengas muuttuu voimakkaan aliohjaavaksi. Moottorijarrutus kaarteessa saa perän lähtemään rauhalliseen luistoon. Käsittelykokeessa märällä asfaltilla ja jarrutuspidossa kuivalla Nankang jätetään jumbosijalle. Edullinen hinta tuntuu eritoten kriittisemmissä oloissa eli märällä.

6. Kenda 7,2

Kendasta ei ole huipputuotteeksi: mainoslauseen lupaukset pitävät paikkansa vain hinnan osalta. Jarrutuspidossa kuivalla sekä meluissa Kaiser yltää kolmanteen sijaan, ja käsittelykokeessa märällä se jää toiseksi viimeiseksi. Kaikissa muissa kokeissa Kenda on auttamattomasti viimeisellä sijalla. Halvalla saa renkaan, joka rauhallisessa ajossa täyttää paikkansa mutta jonka ominaisuudet eivät riitä lähellekään parempien – ja kalliimpien – renkaiden vastaavia.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.