Kymmenen pikkuauton vertailu

15.01.2010 |
Kymmenen pikkuauton vertailu

Pikkuautolle eivät enää riitä pelkän kakkosauton ominaisuudet, sillä monelle kyseessä on perheen ainoa kulkupeli. Tyydyttävätkö alati kasvaneet mitat jo lapsiperheidenkin tilantarpeen, ja mikä vaihtoehdoista kruunataan rajusti uudistuneen luokan valtiaaksi? (Tuulilasi 1/2010)

Ryhmä koottiin edellisen pikkuautovertailumme (TL 1/08) voittajan,  Skoda Fabian ympärille. Uutuusmallit Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Seat Ibiza ja VW Polo otettiin mukaan itsestäänselvyyksinä, ja myös Opel Corsa on sen verran tuore, että se kuului joukkoon.

Muitakin tarjokkaita ryhmään riitti. Toyota Yaris porskuttaa luokan myyntitilaston ykkösenä, ja sen uusittu moottori on varustettu käynnistys-/sammutus-automatiikalla. Renault Clio koki puolestaan hiljattain kasvojenkohotuksen, jonka yhteydessä nokalle saatiin mielenkiintoinen turbokone. Johonkin on kuitenkin aina vedettävä se kuuluisa raja, joten esimerkiksi Peugeot 207 ei tällä kertaa mahtunut mukaan.

Pikkuautojen hinnoittelussa kilpailijoita ei seurata yhtä tarkasti kuin monessa muussa autoluokassa. Vertailun kokoamisessa on myös joskus tyydyttävä muihin kuin ensisijaisesti mukaan haluttuihin malleihin. Ryhmämme hintahaarukka levähtikin Hyundain 15 091 eurosta aina Renaultin 18 206 euroon saakka. Ero on merkittävä, peräti 21 prosenttia. Vertailuyksilöiden lisävarusteista arvostelussa on otettu huomioon Skodan urheilualusta sekä Fordin ajonvakautusjärjestelmä.

 

1. Renault Clio

Renault rynnistää voittoon vahvan turbokoneensa voimin, sillä Clion käytännön suorituskyky on omaa luokkaansa. ”Downsizingia” ei kuitenkaan ole täysin osattu hyödyntää, sillä kone on janoisin sekä maantiellä että kaupungissa. Renaultin ajettavuus on hyvää tasoa, ja auto sopii hyvin kaikenlaisille teille. Kaupungissa Clio on porukan kankein, mutta ohjaamo on avara ja näkyvyys ulos ongelmaton. Ratin vajavaisesta etäisyyssäädöstä Renaultille kirjataan pitkä miinus, ja myös hallintalaitteiden käytettävyydessä on sanomista. Takatilat ovat pienimmästä päästä. Hankintahinta on porukan kallein, ja pisteen hinta nousee suurimmaksi. Auton vertailuhinta 18 206 e.

2. Skoda Fabia

Fabia jyrää tasaisuudellaan, sillä sen palikat on aseteltu huolellisesti paikoilleen. Lopputulos on sikäli johdonmukainen, että kaikki toimii, mutta erityistä nautintoa ei ole tarjolla. Tilat ovat hyvät, ja ajettavuus kunnossa aina ääritilanteita myöten. Myös mukavuus ja melutaso riittävät vaativampaankin makuun. Skodan kone on maantiellä janoisin, ja kaupungissakin kulutus on korkea. Ominaisuuksiltaan moottori on tasapaksun puolella. Fabian ohjaamo on tässä porukassa jo vanhahtavan tuntuinen. Istuma-asento on ryhdikäs, mutta lautamainen istuin ei tue riittävästi: sivuttaistuki on joukon huonoin.  Auton vertailuhinta 17 249 e, sis. madallettu Sport -alusta 265 e.

3. Volkswagen Polo

Polo tuntuu muihin verrattuna astetta isommalta autolta. Etutilat ovat hyvät, mutta hallintalaitteet jättävät osin toivomisen varaa. Trendline-varustetasolla ohjaamon laatuvaikutelmakaan ei vakuuta. Volkswagenin ajoasento ja istuimen ergonomia edustavat ryhmän parasta päätä, mutta taka- ja tavaratilat jäävät keskiverron alapuolelle. Vakaan ja vaivattoman auton ajettavuus on hyvä, sillä ohjaus on tunnottomuudestaan huolimatta tarkka. Koneen ominaisuudet jäävät kärjestä sekä käytettävyydeltään että taloudellisuudeltaan. Mukavuudessa VW yltää kärkeen sekä melun että alustan osalta. Varustelussa on outoja puutteita. Auton vertailuhinta 16 898 e.

4. Honda Jazz

Hondan tilat riittävät tässä ryhmässä parhaiten perhekäyttöön. Takatilat ovat käyttökelpoisimmat, ja tavaratila joukon suurin. Myös muunneltavuus on omaa luokkaansa. Väljistä etutiloista huolimatta istuimen pituussäätövara jää vajavaiseksi. Moottorin ominaisuudet ovat kunnossa niin kulutuksen kuin käyttöominaisuuksienkin puolesta. Jazz on parhaimmillaan taajamassa, kiitos hyvän näkyvyyden ja sopivien välitysten. Maantiellä autoa vaivaa heikko suuntavakavuus. Lisäksi ohjaus takertelee. Kuormankantokyky on heikoin, ja myös mukavuudeltaan Honda jää häntäpäähän. Auton vertailuhinta 17 537 e.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

5. Ford Fiesta

Fiesta on ajajan auto, sillä ajotuntuma on vakaa ja urheilullinen. Ajamisesta saa nauttia täysin siemauksin. Jousitus on napakka, mutta mukavuus jättää toivomisen varaa. Ohjaus on tarkka, mutta tuntoa saisi olla enemmän. Ajoasento on joukon paras. Moottorin ominaisuudet eivät yllä lähelle kärkeä sen enempää kulutuksen kuin käyttöominaisuuksienkaan puolesta. Fordin turvavarustelu on heikolla tasolla, sillä esimerkiksi ajonvakautus ja turvaverhot pitää tilata erikseen. Muotoilu on syönyt tiloja ja näkyvyyttä, vaikka etutilat ovatkin hyvät. Sisämelua on liikaa. Auton vertailuhinta 18 047 e, sis. ajonvakautus 789 e.

6. Hyundai i20

Hyundai tarjoaa eniten vastinetta rahalle. Kuljettajan istuma-asento on korkealla, mutta istuin on varsin kova ja lättänä. Sisätilat edustavat joukon kolmanneksi parasta tasoa. Myös ajettavuus on perushyvä, vaikkei herätäkään intohimoja. Alustan mukavuus on sen sijaan joukon huonoin, ja ohjauskin tahmean oloinen. Mukavuusvarustelultaan Hyundai kuuluu huonoimpien ryhmään. Koneen käyttöominaisuudet ovat hyvät. Kulutus maantiellä on toiseksi korkeinta, mutta taajamassa päästään suhteessa vähemmällä. Melua on selvästi eniten. Näkyvyys ulos on hyvä, mutta kankea kääntyvyys vaikeuttaa kaupunkiajoa. Auton vertailuhinta 15 091 e.

7. Seat Ibiza

Seat on urheilullinen pakkaus aina muotoilua myöten. Yleismukavan alustan heikkoutena ovat lyhyet joustovarat. Ibiza viihtyy paremmin mutkaisilla kuin suorilla tieosuuksilla, vaikka ohjaus onkin sisarmalli Polon tapaan varsin tunnoton. Kaupungissa auto ei ole parhaimmillaan, sillä näkyvyys ulos jää heikoksi. Auto on selvästi suunnattu kahdelle, sillä takatilat ovat surkeat. Myös etutilat sopivat paremmin nuoremmille, koska kulku autoon on joukon hankalinta. Mukavuusvarustelu on vastaavasti koko ryhmän paras. Kulutus on maantiellä samaa luokkaa kuin Pololla, mutta kaupungissa Ibiza vie enemmän. Auton vertailuhinta 16 294 e.

8. Mazda 2

Mazda on joukon pikkuautomaisimman oloinen. Kokonaisuus on urheilullinen, ja Mazda sopii parhaiten mutkateille. Suoralla sen suuntavakavuus ei yllä parhaimpien tasolle. Myös hieman hektisen oloinen ohjaus esiintyy kurvisissa oloissa edukseen. Etuistuimen vajaa pitkittäissäätö sekä ratin etäisyyssäädön puute verottavat kuljettajan oloja. Tilat ja ergonomia jäävät kärjestä. Mazdan kulutus on maantiellä joukon pienimpien joukossa, eikä menoveden menekki nouse kaupungissakaan pahaksi. Alusta ei ole järin mukava ja melutaso on joukon kovin, joten kilometrejä ei taita mielikseen. Auton vertailuhinta 17 073 e.

9. Toyota Yaris

Uudella moottorilla varustettu Yaris on joukon pihein menijä niin maantiellä kuin taajamassakin. Muuten moottorista puuttuu aavistus alavääntöominaisuuksia, tai sitten välitykset ovat hieman pitkät. Kaupungissa näkyvyys ja ketteryys ovat hyvällä tasolla, mutta kytkimen toiminta jättää toivomisen varaa. Tilat eivät yllä kärkipäähän, ja varsinkin istuinergonomia jää kauas kärjestä. Toyota on joukon ainoa, jossa takapenkkiä voi siirtää pitkittäissuunnassa. Alusta ei ole pintakova, mutta mukavuuspisteet eivät riitä kärkeenkään. Pehmeyden vuoksi myös ajo-ominaisuudet jäävät varsinkin mutkatiellä heikoiksi. Myös suuntavakavuudessa on sanomista. Auton vertailuhinta 16 579 e.

10. Opel Corsa

Opel jää peränpitäjäksi ennen kaikkea huonon moottorinsa vuoksi. Pieni kone ei saavuta myöskään kulutusetua muihin nähden, vaan arvot jäävät keskiryhmään. Menon tahmeus tuntuu varsinkin taajama-ajossa. Muissa ominaisuuksissa Corsa keikkuu keskitasolla. Ajettavuus on perushyvä niin suorilla kuin mutkissakin. Ohjaus on kuitenkin kauttaaltaan tunnottoman oloinen. Ratin säädöt ovat esimerkillisen hyvät, ja ajoasennon saa säädettyä sopivaksi. Kuljettajan penkin istuinosa on poikkeuksellisen kapea, mikä verottaa mukavuutta. Opelin turvavarustelu on varsin hyvä. Auton vertailuhinta 15 786 e.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.