Onko BMW:n 3-sarjan GT parempi kuin Touring? – BMW 320d Touring vs. BMW 320d GT

23.09.2013 | Sebastian Renz / AMS
Onko BMW:n 3-sarjan GT parempi kuin Touring? – BMW 320d Touring vs. BMW 320d GT

BMW 3-sarjan jo ennestään melko runsasta mallivalikoimaa laajennettiin GT:llä. Kaappaako se valtikan farkkusisareltansa malliston parhaimpana arkiautona?

3-sarjan GT on huonommin menestyneen isoveljensä tavoin mukavuutta ja muunneltavuutta painottava matkamalli. GT:n akseliväliä on pidennetty 11 cm normaaliin malliin nähden, ja auton kokonaispituus on kasvanut 20 cm ja korkeuttakin on tullut 7,9 cm.

Kasvu näkyy positiivisesti auton sisätiloissa. Kokonsa puolesta GT asettuu 5- ja 7-sarjalaisten väliin. Touring on nykyään erittäin selkeästi nelipaikkaiseksi suunniteltu auto, mutta tavaratilan vetoisuus vastaa lähinnä kompaktia kokoluokkaa.

Kolmosen perusideana on ollut, että kuljettaja ja matkustajat istuvat matalalla ja erittäin tyköistuvasti. GT:ssä matkustajat on laitettu istumaan korkeammalle (6 cm) ja kaikki on jotenkin pehmeämmän ja mukavamman oloista. Myös näkyvyys ulos on parantunut kohentuneen istuma-asennon myötä.

Ainoa ongelma tilan suhteen GT:ssä on alenevan kattolinjan myötä vähentynyt pääntila, joka saattaa haitata kaikista pisimpiä henkilöitä. Polvi- ja jalkatilat ovat puolestaan erittäin ”superb” (vastaavat siis Skodan isoimman mallin takatiloja). Tämän lisäksi konttiin mahtuu 25–100 litraa enemmän tavaraa kuin farkkumalliin.

Arkikäytössä Touringin 495–1500 litraa on helpompi hyödyntää. GT:n takapenkki kaatuu kolmessa osassa ja on kaadettavissa pelkällä napinpainalluksella. Farkkumallissa on puolestaan matalampi nostokorkeus ja tavaratilan sekä matkustamon väliin on saatavissa suojaverkko. GT:ssä ärsytystä aiheuttaa osittain paikallaan pysyvä tavaratilan suojakate, josta vain puolet nousee takaluukun mukana ylös.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ketterä Touring, mukavampi GT

75 kiloa kevyempi Touring kulkee energisemmin ja pysähtyy lisähintaisten sporttijarrujensa avulla tehokkaammin kuin GT. Molemmissa on sama kierrosherkkä, vääntävä ja taloudellinen kaksilitrainen turbodiesel. Eroja on vain vähän, mutta sopivat hyvin kummankin auton luonteeseen.

Autot erottuvat selkeämmin ajodynamiikan osalta. Varsinkin 1,4 km pituisella kilparadalla Touring käyttäytyy huomattavasti ketterämmin. Jo tämän sukupolven F30 dieselfarkku osoittaa sen, mistä keskikokoluokan BMW perinteisesti on tunnistettavissa.

GT-malli on luonteenpiirteiltään enemmänkin piskuinen viitonen. GT on kasvanut mittojen puolesta ulos kolmos-klaanista. Tämä näkyy myös auton käyttäytymisessä: sitä ei voi luokitella kulmikkaaksi, vaan enemmänkin laiskanpulskeaksi.

GT:n jousitus nielaisee tien pahimmat iskut pehmeästi ja niiailee vain vähän pidemmissä kuopissa. Adaptiivisella jousituksella varustettu Touring on myös mukava, vaikka onkin selkeästi jäykempi. Molemmissa mukavuutta lisää kiitelty 8-lovinen automaattivaihteisto, joka sopii loistavasti molempien autojen luonteeseen. Touringissa vaihdot ovat napakampia ja GT:ssä rauhallisempia.

Lopputuloksena voidaan sanoa, että kumpikaan auto ei oikeastaan ole parempi kuin toinen. Niillä on vain erilaiset luonteet ja kukin valitsee mallin, joka sopii omiin mieltymyksiin. Touring on enemmän aktiivisen ajajan auto, kun taas GT:ssä on enemmän tilaa ja mukavuutta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.