Parivertailu: Audi A4 1.8 T vs. BMW 320i

26.12.2005 |
Parivertailu: Audi A4 1.8 T vs. BMW 320i

BMW:n Kolmonen ja Audin Nelonen ovat saksalaista laaturautaa parhaimmillaan. Parivaljakkoa leimaa urheilullisuus. Kaksikon välillä on myös selviä eroja, ilmeisimpinä vetotapa ja moottorirakenne.

Vertailussa:Audi A4 sedan 1.8 T AmbienteBMW 320i

Audi koki viime vuonna ulkonäön päivityksen, jossa sekä keulan että perän ilme muuttuivat. A4:ssa ahdettuja bensiinikoneita on kaksi: 1,8- ja 2,0-litraiset. Suurempi ja tehokkaampi on suorasuihkutusmoottori. Vertailussa mukana ollut epäsuoralla suihkutuksella varustettu 1.8 T on pitkään kuulunut konsernin valikoimiin ja se on sitä kautta varsin tuttu.

Numeroiden mukaan Audi vetää parivaljakosta pidemmän korren niin tehoissa kuin väännössäkin. Pakokaasuahtimen ja välijäähdytyksen avulla Audin pari desiä pienemmästä voimanlähteestä on puristettu tehoa neljätoista hevosta BMW:n konetta enemmän. Lisäksi teho tuotetaan 500 kierrosta alhaisemmalla käyntinopeudella.

Huipputehoja enemmän eroa on vääntömomentissa. Huippuarvon ero on A4:n hyväksi 25 newtonmetriä, mutta merkittävintä on ero kierroksissa, joilla suurin vääntömomentti saavutetaan. Audi lataa täyden väännön jo alle 2 000 r/min alueella, kun BMW:n moottoria on kierrätettävä maksimiväännön saavuttamiseksi yli 3 500 kierroksen.

Molemmissa on käsivalintainen vaihteisto, Audissa viisi- ja BMW:ssä kuusilovinen. Audissa voima väitetään tiehen etupyörien kautta, BMW luottaa merkin perinteiden mukaisesti takapyörävetoon.

Alkuasetelmissa kaksikko on melko tasoissa, joskin pelkkää kulkupuolta miettivä arvaa Audin vetävän pidemmän korren. Kokonaistulos ei kuitenkaan ole pelkkää suorituskykyä.

Perushinnoissa on eroa 1 250 euroa, mutta molemmissa oli lisävarusteita. Audissa oli Ambiente-varustepaketti, jonka sisällön otimme mukaan sekä vertailuhintaan sekä varustelistaan.

BMW:ssä oli erillisiä varusteita, sekä yksi varustepaketti. Sisällytimme hintaan takaselkänojien monikäyttöisyyden, sillä se kuuluu Audin mainittuun Ambiente-pakettiin. Molempien autojen perushintaisissa versioissa takaistuinten selkänojat ovat kiinteät.

Näillä varusteilla autojen välille jää hintaeroa vain 70 euroa.

Sisätilat...

Audi 53BMW 51

Mittaristojen järjestelyt eroavat toisistaan: Audissa kierroslukumittari on vasemmalla puolella, kun se BMW:ssä on sijoitettu oikealle. Bemarin nopeusmittari on selkeämpi, sillä siinä jako pysyy samana koko alueen. Audin jako on 100 km/h saakka kymmenen kilometrin välein: tämän jälkeen nopeusportaiden väli tihenee.

BMW:n mittariston miinuspuolena on jäähdytysnesteen lämpötilatiedon puuttuminen. Myös viisarinäyttöinen hetkellisen kulutuksen mittari vaatii totuttelua. Se heiluu jatkuvasti varsin laajalla liikkeellä, ja alkuun siihen tulee kiinnittäneeksi tahattomasti huomiota.

 

Hallintalaitteiden sijoittelussa kaksikko ei suuremmin eroa toisistaan. Molemmissa säätimien paikat ja toiminnan oppii kohtuullisen helposti. Lasinpyyhkimien toiminnassa sekä ohjauspyörän viiksikytkinten käytössä on pieniä eroja. BMW:ssä viikset palautuvat takaisin alkuperäiseen asentoon toimintakomennon annettuaan. Tämä vaatii totuttelua, mutta ei ole varsinainen miinus. Samoin lasinpyyhkimien tihkukytkimen käyttö vaatii tottumista: se kytkeytyy viiksen päässä olevasta erillisestä napista.

Lämmityslaitteen ja radion käyttökytkimet on molemmissa sijoitettu keskikonsoliin, eivätkä niiden sijoittelu ja käyttömukavuus juuri toisistaan eroa. Sähkökäyttöisten ikkunannostimien kytkimet ovat puolestaan ovipaneeleissa. BMW:ssä kaikki sivulasit liikkuvat sähköisesti: kytkimet vain ovat hivenen turhan edessä ja niitä joutuu kurottelemaan.

Molemmissa kytkinpolkimen liikerata on varsin pitkä, joten istuimen ja ohjauspyörän säätöjen käyttämistä vaaditaan hyvän ajoasennon saavuttamiseksi.

Tässä kokoluokassa etuistuimilla erot ovat varsin pieniä ja tilaa on molemmissa riittävästi. Audissa suurikokoinen etumatkustaja hiukan kaipailee istuimen korkeussäätöä. BMW:ssä korkeussäätö on molemmilla etuistuimilla. BMW:ssä selkänojan kaltevuussäätö on portaallinen, kun Audissa nojan saa pyöriteltyä sopivalle kohdalle portaattomasti.

...Sisätilat

 

Takaistuintilojen osalta kaksikko eroaa toisistaan enemmän. BMW:ssä keskipaikalla on heikommin tilaa. Kardaanitunneli on varsin massiivinen, ja rajoittaa jalkojen asentovalintaa. Tilaa on 180-senttisen kuljettajan takana juuri riittävästi samankokoiselle matkustajalle. Pitkien etumatkustajien takana kumpaisessakin kaipaisi hieman lisätilaa. Sivusuunnassa väljyyttä on kutakuinkin saman verran, joskin BMW:n reunapaikoilla istuimen muotoilu pakottaa istujaa hieman vinoon.

Autojen perusversioissa tavaratilaa ei voi laajentaa, mutta molemmissa monikäyttöisyys oli lisävarusteena joten arvostelimme senkin. Normaaliasennossa Audin kontti on selkeämmän muotoinen, ja vetää kaksi juomakoria enemmän kuin BMW. Kolmosessa kontin mataluus rajoittaa tilankäyttöä eniten.

 

Laajennettu tavaratila on BMW:ssä parempi. Laajennus onnistuu molemmissa yhtä helposti: istuintyyny saa olla paikallaan, vain selkänojat kallistetaan. Audissa jää suurempi porras takaselkänojan ja tavaratilan lattian välille. BMW:n kontti laajenee tasaisemmaksi.

Lastenrattaiden sijoittaminen konttiin vaatii kummassakin hieman askartelua. Emmaljunga Crossway -lastenrattaat eivät sovi tavaratilaan ilman pyörien irrotusta. Audissa rattaiden on oltava aina pitkittäin, BMW:ssä ne saa pyöräytettyä konttiin poikittainkin.

Selkä menosuuntaan takaistuimelle asennettava lastenistuin jättää molemmissa tilaa etuistuimelle vielä 180-senttiselle matkustajalle. Audissa lastenistuin on luonnollisemmassa asennossa – BMW:ssä istuintyynyn takareuna on huomattavasti etureunaa alempana, joten lastenistuin on hivenen turhan pystyssä. Kummassakaan ei ole helposti käsillä kiinnityspisteitä istuimen kiinnikevöille.

Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä kuuluu Audin Ambiente-varustepakettiin. BMW:ssä poiskytkettävyys avaimella maksaa 120 euroa. Mikäli lastenistuimen asentaa etumatkustajan istuimelle selkä menosuuntaan, jää BMW:ssä oikeanpuoleinen peili hiukan paremmin näkyviin. Audissa peili peittyy lähes kokonaan istuimen taakse.

Ajettavuus

Audi 55BMW 54

Alkukilometreiltä lähtien ero ajettavuudessa on selvä. BMW on aktiivisesta ajamisesta pitävän valinta. Ohjaus on tarkka, ja sen tunto hyvä. Tien kaltevuudet ja pidon vaihtelun tuntee välittömästi ohjauspyörän kehältä. Toisaalta tämä herkkyys on myös pieni miinus, sillä tuulisella säällä ja uraisella tiellä BMW:n suuntavakavuus on heikompi ja sitä pitää suitsia Audia enemmän. Audi on tunnottomampi tuulenpuuskille sekä pitkittäisurille. A4 menee rauhallisemmin haluttuun suuntaan, vaikkei ohjaamiseen keskittyisikään jatkuvasti täydellä teholla.

Mutkaisella tiellä BMW:tä tulee ajettua aktiivisemmin. Se imee mutkiin maukkaan tuntuisesti, joskaan ei Audissakaan ole moitittavaa. Ero on tunteessa, ei hallittavuudessa. Audi menee kaarteisiin hivenen tasapaksun oloisesti, olipa mutka sitten millaisella tiellä tahansa.

BMW:n herkkä ohjaus saattaa kiusata tottumatonta kuljettajaa. Pienikin ohjauspyörän kääntäminen saa auton muuttamaan kulkusuuntaansa. Ajettavuutta kokonaisuutena arvosteltaessa Audi on huolettomampi kaikkien teiden kulkija. Auto säilyy neutraalina ja tasapainoisen tuntuisena ajotilanteesta riippumatta. BMW muuttaa luonnettaan enemmän ajotavan mukaan. Mutkaisella pikkutiellä se on urheilullinen ja nopealiikkeinen. Maantieajossa käytös kuitenkin rauhoittuu, kunhan ohjaukseen on tottunut.

Kumpaisellakin kurvailee taajamassa varsin huolettoman oloisesti. Audin moottori suo pienen helpotuksen, kun vaihtamistarve on vähäisempi. Vastaavasti BMW:n herkempi ja kevyempi ohjaus helpottaa takavetoisen pyörittelyssä. Audin ohjaus on huomattavasti raskaampi.

Teräväreunaiset pienemmät töyssyt BMW:n alusta laskee voimakkaammin läpi. Kori hytkähtää terävämmin. Osasyy saattaa löytyä tyhjänä ajamisen mahdollistavista renkaista. Ne ovat perinteisiä renkaita jäykempisivuiset ja painavammat. Suuremmat töyssyt BMW ylittää pehmeämmin. Korin pystyliike on kumimaisempi heilahdus – Audissa selvästi terävämpi.

Soratiellä kumpainenkaan ei aiheuta ongelmia, sillä ajonvakautus kuuluu molempien varustukseen. Mikäli ajonvakautus on kytketty pois päältä, ovat Audin liikkeet rauhallisemmat.

Käyttöominaisuudet

Audi 53BMW 48

Molemmat jäivät suorituskykymittauksissa tehtaan arvoista: Audi 0,7 ja BMW 0,8 sekuntia. Takavetoinen BMW ampuu ensimmäiset metrit rivakammin, mutta Audi kipittää nopeammin jo 40 km/h nopeuteen.

Sitkeysmittauksissa arvot eivät ole suoraan verrannolliset keskenään, sillä BMW:ssä on kuusi ja Audissa viisi vaihdetta. Audin moottori jaksaa kuitenkin huomattavasti väkevämmin, sillä nelosella (40–100 km/h) se jää BMW:n arvoista vain 0,1 sekuntia. Verrattaessa aikaa BMW:n viitosen arvoon samalla nopeusvälillä eroa on 4,2 sekuntia A4:n hyväksi.

Nopeusvälin 60–120 km/h Audi selvittää nopeammin, verrataan aikaa sitten BMW:llä kuutosella tai viitosella saavutettavaan arvoon. Viitosvaihteiden välillä eroa on Audin hyväksi lähes sekunti, BMW:n kuutoseen verrattuna jo 6,6, sekuntia. Matkassa erot ovat huomattavasti suuremmat.

Audin ahdettu moottori vetää vahvemmin läpi koko kierroslukualueen, joten sitä kautta vaihtamistarve on vähäisempää kuin BMW:ssä. Tässäkin 3-sarjalaisen kuusivaihteisuus vaikuttaa. Ohituksissa ja mäkisessä maastossa Audilla ajaminen on helpompaa, kun vaihteita ei tarvitse vekslata yhtä tiheään. BMW:n moottori vetää tasaisesti, mutta alakierrosten puhdikkuus jää huomattavasti Audia heikommaksi. Vaihteenvalitsimen liikkeet ovat molemmissa varsin jouheat, joten ne eivät kiusaa ajamista.

Audi vastaa kaasuun huomattavasti paremmin ja säilyttää nopeutensa helpommin. BMW:ssä kaasun kevennys pudottaa nopeutta reilummin ja mäkisessä maastossa kaasua on poljettava huomattavasti tarmokkaammin. Audi kiipeää mäet tasanopeudella vain pienellä kaasun lisäyksellä.

Näkyvyys peileistä on kummassakin autoissa riittävä. BMW:ssä taemmat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taustapeilistä enemmän. Audissa pääntuet painuvat alemmas, kun niille ei ole käyttöä.

Kääntöympyrän halkaisijassa BMW vetää pitemmän korren, joskin ero puskurista mitattuna on vain 35 senttiä. Peruutusvaihdetta kytkettäessä pakkilukko toimii loogisemmin Audissa. BMW:ssä pakki kytketään käyttämällä suurempaa voimaa sivulle vietäessä, eikä pakki aina kytkeydy yhtä helposti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mukavuus

Audi 53BMW 53

Jousituksen suhteen autot ovat varsin tasoissa. Kumpikin nielee töyssyt mallikelpoisesti, joskin hieman eri tavoin. BMW niiailee suuremmissä terävämmissä töyssyissä voimakkaammin kuin Audi. Näissä A4 hieman hytkähtää. Toisaalta Audi ylittää pienemmät, teräväreunaiset päällystevauriot mukavammin.

Istuinmukavuus jakaa mielipiteet. Vertailulenkillä ratkaisevassa asemassa tuntui olevan kuljettajan koko. Suurempikokoinen kuljettaja valitsi Audin ja pienempikokoisen mielestä BMW:n pallilla viihtyi paremmin. Kummankaan mukavuudessa ei kuitenkaan ole suurempaa moitittavaa. Kevyempi keskimittainen kuljettaja saa BMW:n istuimessa paremman tuen – vastaavasti jykevärakenteisempi ja painavampi kuljettaja moitti istuimen ja toppausten kovuutta. Jykevämmälle Audin istuin sopi paremmin, mutta hentoisempi kuski jäi kaipaamaan parempaa tukea selälle.

BMW on melumittauksen mukaan alhaisemmissa nopeuksissa Audia hiljaisempi, mutta moottoritienopeuksissa eroa ei ole. Häiriöäänet tulevat pääasiassa renkaista.

 

Audi saa mukavuusvarusteista enemmän pisteitä. A4:ssa on vakiona automaattinen ilmastointi molempien puolten erillisellä lämpötilansäädöllä. BMW:ssä ilmastointi on käsikäyttöinen, automaattiversio maksaa 1 200 euroa lisää. Vakionopeudensäädin kuuluu Audissa Ambiente-varusteluun, BMW:ssä säädin maksaa 400 euroa.

Sivupeilien lämmitys kuuluu Audissa vakiovarustukseen, BMW:ssä siitä joutuu pulittamaan 320 euroa. Samaan hintaan saa kuitenkin myös sumuvalot eteen ja lasinpesurien suuttimien lämmityksen.

BMW:ssä kaikki sivulasit liikkuvat sähkömoottoreilla, Audissa takaikkunoita on liikuteltava lihasvoimalla. Audiin sähkökäyttöiset takasivuikkunat maksavat 610 euroa.

Ajotietokone on BMW:ssä vakiovaruste. Audi näyttää vakionakin jäljellä olevan ajomatkan, mutta varsinainen ajotietokone maksaa 500 euroa.

Turvallisuus

Audi 54BMW 52

Molempien jarrut ovat luonnollisesti lukkiutumatonta tyyppiä. Jarrutusmatkoissa eroa on vain puoli metriä BMW:n hyväksi. Kumpikin pysähtyy kuivalla kestopäällysteellä 100 km/h nopeudesta alle 40 metrin matkalla. Useampi peräkkäinen täysjarrutus ei aiheuta jarruille ongelmia, vaikka kitkamateriaalit hieman tuoksahtelevatkin.

Molemmat suoriutuvat moitteetta myös jarrutuksesta jaetulla kitkapinnalla. Suunta säilyy, vaikka toisen puolen pyörät olisivat huonommin pitävällä alustalla.

Turvavarustelussa Audi vie pisteet niukasti. Molemmissa on kaksi etu- ja sivuturvatyynyä sekä turvaverhot päiden suojaksi. Audiin on saatavissa 710 eurolla sivutyynyt myös taakse. Audissa turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoitus löytyvät kaikilta rekisteriotteen istuinpaikoilta. BMW:ssä nuo puuttuvat takaistuimen keskeltä. Audissa on lisäksi edessä turvavyön korkeudensäätö sekä aktiiviset pääntuet.

Teemme ääritilanteita simuloivan väistökokeen sekä kuormalla että kuormaamattomana. Molemmissa autoissa on ajonvakautus, joten äkkitilanteissa ei tapahdu yllätyksiä. Kuormattuna molemmat lähtevät pieneen yliohjaavaan luistoon, mutta liike oikenee ilman vastaohjaustakin. Kuormaamattomana ajonvakautus hoitaa tehtävänsä sivistyneemmin, eikä sen toimintaa huomaa juuri muusta kuin merkkivalosta ja nopeuden hidastumisesta.

Koska järjestelmä on kytkettävissä pois, kokeilimme molempia myös ilman sitä. Tällöin Audi vetää kuormaamattomana pidemmän korren. BMW menee rauhallisilla ja tarkoilla ohjausliikkeillä keilakujan suhteellisen onnistuneesti. Vastaohjauksen on kuitenkin oltava kohdallaan: ilman sitä perän saa heilahtamaan laajaan luistoon ja auto lähtee kuljettajan käsistä. Repivillä ohjausliikkeillä peräluisto alkaa äkkinäisemmin ja auton haltuun ottaminen ei onnistu helposti. Myös Audi tarjoaa perää sivulle varsin herkästi, mikäli ohjausliikkeet ovat äkkinäisiä.

Ohituskiihtyvyyksissä 80–120 km/h ero ei ole suuri. Audi kiihtyy välin 0,4 sekuntia rivakammin kuin BMW.

Kustannukset

Audi 50BMW 51

Valituilla varusteilla BMW on 70 euroa halvempi kuin Audi. Perushintoja verrattaessa hintaetua olisi Audin hyväksi 1 250 euroa, mutta lähes kaikissa Suomeen tuoduissa A4:ssa on toista tonnia maksava Ambiente-paketti. Tämä on yksi syy siihen, miksi auto on arvosteltu korkeammalla hinnalla ja paremmalla varustetasolla. Laskimme myös Kolmosen hintaan mukaan lisän takaistuimen monikäyttöisyydestä.

Polttoainekulutuksessa ero kaksikon välillä on yllättävän suuri. Vaikka BMW:llä joutuukin mäkisessä maastossa vaihtamaan tiheämpään, ei kulutus suuresti lisäänny. Vertailulenkillä A4 kulutti 0,7 l/100 km enemmän kuin 320i.

Molemmissa on huoltonäyttö, eli väli mukautuu ajotavan mukaisesti. Rauhallisesti pitkiä matkoja ajettaessa väli on pidempi verrattuna siihen että ajaa paljon pätkäajoa ja suoritteessa on monia kylmäkäynnistyksiä. Huoltohinnat on laskettu hyvällä maulla tehdyn maahantuojan ilmoituksen mukaan. Molemmille tulee huoltokäyntejä kysytyllä jaksotuksella kaksi. BMW:n huollot ovat ilmoitusten mukaan 227 euroa halvemmat. Jäähdytysnesteen vaihdolle ei ole kummassakaan määrättyä vaihtoväliä, joten sen kunto tarkastetaan huolloissa ja vaihto tehdään tarvittaessa.

Vakuutusmaksujen hinnat on kysytty Pohjolasta ja autovakuutuksena on isokasko 151 euron omavastuulla. Audin vakuuttaminen nollabonuksilla on 524 euroa halvempaa vuodessa.

Takuun osalta kaksikko on liikuttavan yhtenäinen. Kummassakin on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, maalitakuuta kolme vuotta ja korillakin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu.

Kysymämme varaosapaketti on Audiin 425,50 euroa BMW:tä halvempi. Suurimmat hintaerot ovat polttoainesuodattimessa ja takavalossa: BMW:n suodattimelle ei ole maahantuojan mukaan vaihtotarvetta. Jos suodatin jätetään laskuista, ovat Audin varaosat silti 266,50 euroa halvemmat.

Loppuarvostelu

Audi nappasi parivertailun voiton. Molemmilla merkeillä on urheilullinen maine ja kaksikolta odottaakin sporttisuutta. Toisaalta ne ovat myös kelpo autoja jokapäiväiseen käyttöön, eivätkä mitään paukkukovia sportteja.

1. Audi A4 1.8 T Hinta 39 650 euroa

 

Audi sopii paremmin yleiskäyttöön. Se käyttäytyy rauhallisesti kaikissa ajotilanteissa. Ahdettu moottori parantaa auton osakkeita: kone vääntää vahvasti kaikilla kierroksilla, ja kulkupuoli on rivakampaa kuin BMW:ssä. Toisaalta ajotuntuma ei ole yhtä urheilullinen. Kohtuullisen hyvät tilat ja yllätyksettömyys ovat Audin vahvuuksia, vaikka se häviääkin kilpakumppanilleen kustannuksissa.

Vertailuauton lisävarusteet: Ambiente-paketti 2 000 e, metalliväri 1 260 e.

Vertailuauton hinta 40 910 e, auton perushinta 37 650 e.

 

2. BMW 320i Hinta 39 580 euroa

 

BMW on tässä kokoluokassa harvoja takavetoisia. Takavedon yhteyteen on onnistuttu rakentamaan hyvä ohjaus, joka on tarkka ja riittävän nopea. Tottumattoman mielestä ohjaus saattaa kuitenkin reagoida turhankin nopeasti ja herkästi: tämä heikentää suuntavakavuutta. Mutkaisella tiellä BMW on kuin kotonaan, mikäli kuljettaja kaipaa urheilullisuutta. Myös rajoitusten mukaan ajeltaessa menoa säestää aktiivisen mukava tunnelma.

Vertailuauton lisävarusteet: kangas/nahka sisustus 910 e, tavaratilapaketti 460 e, kääntyvät takaistuimen selkänojat 680 e, isofix-kiinnikkeet 120 e, säilytystilapaketti 320 e, vakionopeudensäädin 400 e, bluetooth valmis puhelimelle 1 200 e, BMW profession radio 320 e, advantage paketti 1 440 e, metalliväri 1 120 e.

Vertailuauton hinta 45 870 e, auton perushinta 38 900 e.

Loppupisteet

 

Loppupisteet (suluissa maksimipisteet)
 AudiBMW
Sisätilat
Etutilat (15)1415
Takatilat (15)1211
Tavaratila (10)86
Hallintalaitteet (15)1414
Laatuvaikutelma (5)55
Yhteensä (60) 5351
 
Ajettavuus
Suuntavakavuus (10)97
Ohjautuvuus (15)1415
Pito-ominaisuudet (15)1414
Kaupunkiajo (10)98
Ohjaus (10)910
Yhteensä (60) 5554
 
Käyttöominaisuudet
Kiihtyvyys (10)87
Sitkeys (30)2723
Päästöt (10)99
Käynti (10)99
Yhteensä (60) 5348
 
Mukavuus
Jousitus (10)99
Istuimet (10)99
Varustelu (10)99
Lämmitys ja tuuletus (15)1413
Sisämelu (15)1213
Yhteensä (60) 5353
 
Turvallisuus
Jarrut (15)1314
Turvavarustelu (15)1413
Ääritilanteet (10)99
Ohituskiihtyvyys (10)99
Näkyvyys (10)98
Yhteensä (60) 5452
 
Kustannukset
Hinta (15)1313
Vertailukulutus (15)1214
Huolto (10)810
Vakuutukset (10)97
Takuu (5)44
Varaosat (5)43
Yhteensä (60) 5051
 
Loppupisteet (360)318309

 

Oskari Pentti Lehdessä 8/2005

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.