Porsche Cayman S vai Porsche 911 Carrera S? Siinäpä pulma

05.10.2013 | Jochen Übler / AMS
Porsche Cayman S vai Porsche 911 Carrera S? Siinäpä pulma

Onko Porsche Cayman S parempi auto kuin Porsche 911 Carrera S?

Pudottaako Cayman päättäväisellä asenteella 911:n valtaistuimelta? Keskimoottori sekä 3,4-litraa iskutilavuutta tekevät Caymanista entistä varteenotettavamman vastustajan merkin perinteiselle urheiluautolle. Caymanin 325 hevosvoimaa ja 1 432 kiloa ovat kunnioitettavia lukemia. Ne eivät kalpene kovin paljoa Carrera S:n 3,8 litralle, 400 hevosvoimalle ja 1 503 kilolle.

Ensimmäinen vertailukohta on istuutuminen autoon sisälle. Tässä testissä 911 vetää pidemmän korren, sillä siihen on helpompi mennä sisälle, näkyvyys ohjaamosta on hyvä ja kaikki kytkimet ovat erinomaisesti käsillä. Cayman on huomattavasti tiukemman oloinen – kuin mittatilauspuku.

Molemmissa autoissa istuttaessa kuljettajalla on kuitenkin hyvä olla. Monet eri kytkinelementit ovat yhteneväiset ja erittäin selkeitä käyttää. Turvallisuusvarustelu on molemmissa keskiarvolla mitattuna hyvällä tasolla, ja eroavaisuuksia ei siltäkään osastolta löydy. Jarrut ja niiden suorituskyky on molemmissa erinomaisella tolalla. Ne ovat erittäin tunnokkaat ja johdonmukaiset.

Molemmat autot ovat olleet lähes tasapäisiä tähän asti. Löytyisikö mahdollisesti mukavuudesta vihdoinkin merkittäviä eroja Porschejen välillä? Kummassakin autossa on varusteena sporttijakkarat, jotka ovat säädettävissä monipuolisesti. Tämän lisäksi ne tarjoavat erinomaisen sivutuen eikä takapuoli puudu pidemmälläkään matkalla. Tilanne jatkuu siis pattitilanteessa.

Cayman käy hyökkäykseen elektronisesti säädettävällä jousituksellaan, joka on viritetty järkevästi. 911 on huomattavasti jämäkämpi. Jopa Sport -asetuksilla Cayman säilyy vielä melko mukavana, mutta Carrera on jo huomattavan jämäkkä. Äänitason osalta Cayman on sivistyneempi, ja on mittauksien numeroarvojen perusteella parempi.

Kuitenkin ehkä tärkeimmällä, eli tunnepuolella Cayman jää heikommaksi. Caymanin Boxer-koneesta puuttuu eräänlainen potku ja ääni on läpi kierrosalueen nasaalimainen. Carreran soundi on huomattavasti muhkeampi ja täyteläisempi. 6 000 r/min kohdalla saavutetaan huikea äänimaailma, joka muistuttaa jopa RS-versiota.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

911 Carrerassa on jopa pienet takaistuimet, jotka antavat muutaman lisäpisteen Caymaniin nähden. Kulutuslukemiltaan Cayman on hieman taloudellisempi, mutta tässä autoluokassa kyseisillä ansioilla on vain vähän arvostusta. Koeajetuissa autoissa oli kummassakin PDK-kaksoiskytkinvaihteistot, joiden toiminta ei anna moitteen sijaa. Caymanissa PDK:n lisähinta on pienempi kuin Carrerassa.

Hurjan kaksinkamppailun viimeinen osa käydään radalla, jossa molemmat Porschet ovat tunnetusti elementissään. 911:n ohjaus on erittäin tarkka, rauhallinen ja tuntuma erinomainen. Autoa on helppo ohjata ideaalia ajolinjaa pitkin, vaikka sillä on taipumus pienen aliohjaukseen.

Harva auto on yhtä varma ja nopea kuin 911 – ei myöskään Cayman. Lyhyellä suoralla meno on Caymanissa pykälän verran rauhallisempaa. Cayman tuntuu kevyemmältä, eloisammalta ja halukkaammalta kuin Carrera S, mutta loppujen lopuksi vaatii kuljettajaltaan enemmän.

Äärirajoilla ajettaessa Cayman ei ole yhtä rauhallinen kuin 911. Kierrosajalla mitattuna suorituskykyero on selvä, mutta ei merkittävä. Hockenheimin lyhyemmän version, eli 2,6 km pitkän radan, kierrosaika 911:lla oli 1.12,1 ja Caymanilla 1.13,0.

Vertailua pelkästään numeroiden ja yhteenlaskettujen pisteiden perustella on voittamassa Carrera S, mutta Caymanin parhaimmat temput on vielä näyttämättä. Se on hiljaisempi, pienempi, taloudellisempi ja edullisempi. Kyseiset tekijät ovat nykyään erittäin arvossaan.

Koska hintaero on näiden autojen välillä todella merkittävä, voidaan hyvällä syyllä kysyä, onko 911 kuitenkaan noin 70 000 euroa parempi auto kuin Cayman? Se on jokaisen oma päätös.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.