Sähköautot BMW i3 ja VW e-Golf vertailussa

28.06.2014 | Heinrich Lingner / AMS

Golf on ollut 40 vuoden ajan kompaktiluokan mittapuu. Päteekö tämä myös auton sähköversioon? Vertailimme hiilikuitukorilla varustettua BMW i3:a tavallisemman VW e-Golfin kanssa.

Moni kompaktiluokan kilpailija on joutunut toteamaan, että Golf-virtaa vastaan ei kannata räpiköidä kovin pitkään. Odotamme siis jännityksellä, onko asia näin myös Wolfsburgin kestosuosikin sähköversion kohdalla.

Se on tullut juuri myyntiin Saksassa ja kilpailee BMW i3:n kanssa. Autojen hintaero ei ole Saksassa kuin 50 euroa, jolla ei ole mitään merkitystä noin 35 000 euron hintaluokassa.

Vaikka hinnoittelu on hyvin samankaltaista, näiden sähkökäyttöisten kompaktiluokan autojen konseptit ovat täysin erilaiset. Tämä ei juuri yllätä, kun tuntee merkkien historian tällä saralla. VW on käyttänyt aina Golfia kaupunkikäyttöön tehdyn sähköauton eri sukupolvien pohjana.

BMW esitteli puolestaan jo yli 20 vuotta sitten E1-konseptin, jossa on selviä yhtymäkohtia i3:een. Myös E1:n moottori oli takana, ja auton muotoilua voidaan pitää i3:n varhaisena tutkielmana.

Golfin kohdalla asiat ovat ihan toisin. Sitä ei ensi vilkaisulla juuri erota perinteisellä voimanlähteellä varustetuista sisarmalleistaan. Tätä voi pitää tylsänä, mutta se on varmaa, että melko klassinen muotoilu tuo mukanaan käytännön etuja.

 Sähkö-Golf painaa hieman enemmän, ja esimerkiksi samoilla varusteilla olevaan diesel-Golfiin verrattuna painoeroa on tasan 290 kiloa. E-Golfin kuskin ei tarvitse tehdä muita kompromisseja. Sähköversio sopii talouden ykkösautoksi viiden hengen tilojen, 341 litran kokoisen normaalitavaratilan sekä 1231 litran maksimivetoisuuden myötä.

Paljon radikaalimmasta BMW:stä näin voi sanoa vain osittain. Siihenkin mahtuu kuitenkin neljä aikuista ja reilusti tavaroita, mutta ei välttämättä samanaikaisesti. I3:ssa on sentään kaksi erillistä tavaratilaa, ja takapenkin selkänojan pystyy kaataman kahdessa osassa. Tämä riittää mainiosti isompia ostoksia varten.

Pääsy takapenkille ajosuuntaa vasten aukeavien takaovien kautta jakaa mielipiteitä. Ovet ovat joidenkin mielestä nerokkaat, kun taas toiset pitävät niitä lähinnä rasittavina. Ainakin takaovet näyttävät cooleilta koko auton tavoin. Vaikka i3 on ollut myynnissä jo muutaman kuukauden ajan, se kääntää edelleen tehokkaasti katseita.

E-Golf surisee paljon huomaamattomammin kaupungin läpi. Siinä huomiota herättävät korkeintaan siniset koristeosat ja äänetön voimanlähde. Lisäksi VW vaatii paljon vähemmän tottumista. Jos on tottunut bensa- tai diesel-Golfiin, pääsee heti sinuiksi e-Golfin kanssa.

Sähkömoottori herää henkiin starttinapin painalluksella, ja yksivaihteisen vaihteiston valitsin täytyy vain vetää eteenpäin vievälle pykälälle ennen liikkeellelähtöä. Hätäinen lähtö valoista ja sähkömoottorin vaimea sirinä ovat tyypillisiä sähköauton ominaisuuksia.

Golfin meno ei hidastu normaalimoodissa kaasupoljinta nostettaessa juuri sen enempää kuin mitä tavallinen auto tekee vastaavassa tilanteessa. Säästömoodissa se reagoi tähän kuitenkin huomattavasti rajummin. Jopa jarruvalot syttyvät tällöin palamaan, mutta VW:n hidastuvuus ei kuitenkaan tunnu samanlaiselta kuin i3:ssa.

Siinä niin sanottu yhdellä polkimella ajaminen vaatii jo vähän totuttelua. Kun asiaa on kuitenkin harjoitellut vähän, sähkö-BMW:llä pääsee ajamaan rennosti kaupunkiliikenteen läpi melkein jarrupolkimeen koskematta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

BMW kiihtyy paremmin

Myös i3:n käyttö on erikoista. Starttinappi on piilotettu ratin oikealle puolelle ajosuunnan valintakytkimen viereen. Tämä eroaa selvästi ja totta kai täysin tietoisesti ja halutusti BMW:n muiden mallien ergonomiasta. Kaikkia muita toimintoja pystyy kuitenkin käyttämään merkille tuttuun tapaan iDriven valintakiekon kautta.

I3 on siis yhtä turvallinen ja intuitiivinen käyttää kuin kaikki muutkin BMW:t. Liikennevaloista auto pinkaisee vähän Golfia ponnekkaammin liikkeelle. BMW:n suorituskyky on huomattavasti parempi, mikä ei ihmetytä, koska siinä on 40 kW (55 hv) enemmän tehoa.

Golfin sähkömoottori tarjoaa kuitenkin 270 newtonin myötä hieman enemmän vääntöä. I3:n maksimivääntö on 250 newtonia. Autojen virrankulutukset eroavat muuten toisistaan hyvin vähän. BMW kulutti testilenkillä 13,9 kWh ja VW 13,4 kWh korkeammasta painostaan huolimatta.

Toimintasäde on tietysti paljon tärkeämpi asia sähköautoissa. VW on myös tässä suhteessa niukasti edellä. Yhdellä latauksella pääsee käytännön ajossa 130-190 km, kun taas BMW:n meno päättyy vähän aiemmin (130-160 km). I3:n latausajat ovat kuitenkin nopeammat, koska sen akut pystyvät varastoimaan hieman vähemmän energiaa.

Golf on jonkin verran edullisempi

Kulutuserosta huolimatta autojen sähkökustannuksissa ei ole juuri eroja. Sähköautojen kulutuslenkillä mitatun lukeman perusteella i3:n kuski maksaisi Saksassa sähköstä 100 000 kilometrin ajon jälkeen 125 euroa enemmän.

Golfissa täytyy tyytyä pelkkään sähköön, kun taas BMW:hen saa haluttaessa toimintamatkaa pidentävän Range Extenderin. Siitä pyydettävä lisähinta on Saksassa 4500 euroa. Tästä huolimatta Golf on tässäkin vertailussa se parempi auto.

Yhteenveto

1. VW: Golf voittaa tämänkin vertailun erittäin selvästi, koska se on parempi ja täydellisempi auto. VW tarjoaa enemmän tilaa sekä mukavuutta, ja sen kustannukset ovat hieman alemmat

2. BMW: i3 on tietysti coolimpi ja modernimpi sähköauto, mutta sen hightech-rakenne ei tuo juuri käytännön etuja.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.