Skoda-suosikin sukupolvet vertailussa: Octavia Super (1963) ja Octavia TDI (2013)

01.10.2013 | Dirk Johae / AMS
Skoda-suosikin sukupolvet vertailussa: Octavia Super (1963) ja Octavia TDI (2013)

Skoda laittaa historialliset autonsa nykyään mielellään esille hyllyyn – ainakin uudelleen avatun tehdasmuseonsa näyttävään installaatioon. Haimme sieltä klassikko-Octavian takaisin ajoon ja järjestimme nyky-Octavian kanssa sukupolvien välisen tapaamisen.

Octavian nimeä pidetään Skodalla Mlada Boleslavissa mielellään menestyksen synonyyminä. Tästä mallista, joka kootaan Euroopan markkinoille tsekkimerkin kantatehtaassa, on tullut muutoksen ja muinoin länsimaissa aliarvostetun itäeurooppalaisen autonvalmistajan kansainvälisen tunnustuksen symboli.

Kun Skodalla etsittiin 90-luvulla nimeä merkin ensimmäiselle täysin uudelle mallille VW-konsernin osana, löydettiin se merkin omasta historiasta. Jo vuosina 1959-1964 tehty kaksiovinen takavetoinen etumoottorisedan oli nimeltään Octavia. Se oli Mlada Boleslavin viimeinen malli ennen 26 vuotta kestänyttä takamoottorikautta. Alkuperäinen Octavia oli sodanjälkeisen ajan kahdeksas Skoda-malli, ja sen nimi tuli roomalaisesta kahdeksikkoa tarkoittavasta lukusanasta.

Vuodesta 1996 lähtien Octavia pääsi modernin VW-konsernin tekniikan ja korkeiden laatustandardien myötä eroon vanhentuneesta tekniikasta sekä pienistä tuotekehitysbudjeteista tavoittelemaan uusia päämääriä. Tähän päivään asti tämä Golfin pohjalta tehty kompaktiluokan edustaja on ollut tsekkimerkin eniten myyty malli. Skoda on saanut kaupaksi vuodesta 1996 lähtien 3,7 miljoonaa autoa, ja niistä 41 prosenttia on ollut Octavia-tuoteperheen edustajia. Tämä kehitys on vain voimistunut, koska viime vuoden Skoda-myynneistä sen osuus oli peräti 44 prosenttia.

Huippuarvosanoja

Octavia on Mlada Boleslavin tehtaan väelle varsinainen innoittaja, jossa VW-konsernin tekniikka, böömiläinen kekseliäisyys sekä annos perinteitä yhdistyvät menestysreseptiksi.

Malli oli vuonna 2012 myydyin auto kotimaassaan sekä esimerkiksi eniten myyty tuontiauto Saksassa – kaikkiaan Skoda sai kaupaksi pelkästään viime vuonna 409 000 Octaviaa koko maailman markkinoilla. Vertailun vuoksi Skoda myi alkuperäistä Octaviaa viiden vuoden aikana yhteensä 365 379 kappaletta. Tässä luvussa on mukana noin 54 000 farmarimallia, jota tarjottiin takamoottorisen seuraajamallin puuttuessa seitsemän vuotta sedania pidempään, eli vuoteen 1971 asti.

Tietysti uusi Octavia on vielä paljon parempi. Jo sedanissa on nyt suurimmillaan 1580 litraa tavaratilaa, ja se näyttää selkeälinjaisen designinsa ansiosta entistäkin kypsemmältä. Erityisesti 150-heppainen common-rail-turbodiesel DSG-vaihteistoon yhdistettynä tekee uudesta Skodasta täydellisen auton pitkän matkan taittamiseen. Edeltäjämalliin verrattuna melkein 10 sentillä kasvanut akseliväli saa entistäkin paremman alustan kanssa aikaan hyvät ajo-ominaisuudet.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

1,81 metriä leveän vuoden 2013 Octavian rinnalla tasan 50 vuotta vanha alkuperäinen punainen Octavia näyttää 1,6 metrin leveytensä myötä kuin se olisi peräisin kauan sitten unohdetulta galaksilta.

50-luvun charmia

Vanhaan Octaviaan todellakin noustaan sanan varsinaisessa merkityksessä, koska sen teräskori on tosi korkealla erillisen keskusputkirungon päällä.

Kuskin penkki muistuttaa charmikasta 50-luvun nojatuolia, pörisevästä neloskoneesta lähtee 30-luvun lopun soundit, ja auton neljää vaihdetta hämmennetään rattivaihteistolla.

Sisustassa ei ole tietoakaan passiivisesta turvallisuudesta tai radiosta. Jopa yksinkertainen lämmitysjärjestelmä, joka jakoi lämmintä ilmaa kahden keskitunnelin yläpuolella olevan käsin avattavan luukun kautta, oli lisävaruste.

Vuoden 1963 Octavian 1,2 litran suuruinen pikkukone tyytyi suhteellisen pieneen 8,4 litran keskikulutukseen. Tämä tekee alkuperäisestä Octaviasta nykyiselle tuoteperheelle sopivan kantaisän, jonka pitäisi toimia myös tulevaisuudessa Skodan kansainvälisen menestyksen vauhdittajana. Octavia-malliston varsinainen peruskivi on oikeastaan aivan liian arvokas seistäkseen vain museon hyllyssä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.