Vertailu: Audi A3 sedan vs. Mercedes-Benz CLA

23.09.2013 | Heinrich Lingner ja Birgit Priemer / AMS
Vertailu: Audi A3 sedan vs. Mercedes-Benz CLA

Neliovisella Audi A3 sedanilla on täydet mahdollisuudet tunkeutua Mercedes-Benz CLA:n reviirille. Kumpikin malli perustuu etuvetorakenteeseen.

Pier 59 New Yorkissa olisi vuonna 1912 ollut Titanicin päämäärä sen neitsytmatkalla, jos matka ei olisi päättynyt niin traagisella tavalla. Nyt, 101 vuotta myöhemmin, paikalla on huippumoderni digitaalistudio, joka toimii tapahtumapaikkana Audi A3 sedanin valokuvaussessiolle.

Uuden variantin ei tarvitse pelätä kameraa – tylsästi muotoiltujen porrasperien aika on selvästikin ohitse. Mikään segmentti ei tällä hetkellä vedä vahvemmin puoleensa, sillä erityisesti Kiinan ja USA:n markkinoilla vallitsee valtava kysyntä. Se johtuu epäilemättä osaksi siitä, että sedanien muotokieli on muuttunut paljon esteettisemmäksi.

Pidempi, leveämpi, matalampi

Verrattuna sportback-malliin auton mittasuhteita on muutettu selvästi: sedan on 15 cm pidempi (4,46 m), 11 mm leveämpi ja 9 mm matalampi kuin sisarmallinsa. Myös tyylillisesti A3-variantti kulkee omia teitään: lyhyet korinylitykset korostavat mallin dynaamisuutta ja voimakkaasti muotoillut pyöränkaaret lisäävät sen näyttävyyttä.

Muotoilujohtaja Wolfgang Egger tiimeineen on uudistanut myös konepellin muotoilun, puskurin, ilmanottoaukot sekä singleframe-säleikön muodon.  Käytännöllisyys ei kuitenkaan kärsi: tavaratilan tilavuus nousee 425 litraan, ja sitä voidaan laajentaa takaistuimia kääntämällä. Suksia mukanaan kuljettavien kannattaa valita autoonsa lisämaksusta saatava suksiluukku.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

A3 sedanin  1,4-litrainen TFSI-malli (140 hv, sylinterien lepuutustoiminto) on samaa moottoria käyttävää sportbackia aavistuksen kalliimpi, mutta selvästi edullisempi kuin yksi mallin tärkeimmistä kilpailijoista, Mercedes-Benz CLA. Mercedes tosin on 4,63 metrin pituisena selvästi pidempi (+ 17 cm) ja sen tavaratila on tilavuudeltaan suurempi (+ 45 l). Coupé-tyylisen muotoilun vuoksi suurikokoisilla on kuitenkin CLA:n takaistuimilla vain melko niukasti liikkumatilaa ja matkatavarat on pakattava tavaratilaan kovin pienen aukon kautta.

A3 sedaniin istuttaessa käy selväksi, ettei takapenkillä tilaa ole ylen määrin, mutta hyvin muotoilluilla istuimilla myös tavallista isokokoisemmilla aikuisilla on kuitenkin riittävästi tilaa sekä päänsä yläpuolella että polvien edessä. Edessä istuminen on miellyttävämpää, ja siltä osin porrasperä muistuttaakin kaksiovista sportback-mallia. Uuden variantin ohjaamo on tilava, etuistuimissa on laajat säätömahdollisuudet ja laatuvaikutelma on hyvä.   

Samanlaiset moottoriohjelmat

Moottoritarjonnan osalta CLA ja A3 muistuttavat selvästi toisiaan. Audi tarjoaa kolme moottorivaihtoehtoa. Valittavana on 1,4-litraisen TFSI:n (140 hv) lisäksi 1,8-litrainen TFSI (180 hv) ja kaksilitrainen TDI (150 hv). Vuoden lopulla tulossa on Audi S3 (300 hv) sekä porrasperävarianttina että sportbackina. Kaikki kaksioviselle tarjolla olevat moottorit tulevat kuitenkin asteittain tarjolle myös nelioviselle sedanille.  

Mercedes ei jää tässä kilpailussa jälkeen: CLA 45 AMG -huippuversion kaksilitraisessa turbossa riittää tehoa täydet 360 hevosvoimaa ja vääntöä yli 450 newtonmetriä. Kilpailua käydään myös kiihtyvyyden osalta: CLA kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 4,6 sekunnissa kun taas S3 tekee saman 4,9 sekunnissa.

Samoin kuin Mercedes, myös Audi tarjoaa Ambition- ja S Line -malleihinsa sporttipaketin, jossa koria on madallettu 25 millimetriä. Ambitionissa urheilullisesti muotoillut istuimet ovat vakiovarusteena, lisävarusteena on mahdollista saada S-urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.