Vertailuissa kompaktit katumaasturit – pärjääkö tulokas Mercedes-Benz GLA?

23.05.2014 | Heinrich Lingner / AMS
Vertailuissa kompaktit katumaasturit – pärjääkö tulokas Mercedes-Benz GLA?

Audi Q3:n, BMW X1:n ja Mini Countrymanin jälkeen myös tähtimerkillä on nyt tarjolla kompaktiluokan SUV. Auto motor und sport -ryhmän 15 päätoimittajaa Kiinasta, Meksikosta, Brasiliasta ja Euroopasta ottivat uutuuden tarkemman tutkinnan kohteeksi.

Muita myöhemmin markkinoille tuleva voi tunnistaa ja välttää ensimmäisinä startanneiden virheitä. Mercedes GLA ainakin tulee markkinoille vasta viisi vuotta BMW X1:n, neljä vuotta Mini Countrymanin ja kolme vuotta Audi Q3:n jälkeen. Tämä johtuu ehkä siitä, että merkin modulaarinen, etuvetomalleihin tehty MFA-pohjalevy tarvitsi erityisen paljon aikaa kypsyäkseen SUV:ksi. Ja ehkäpä syynsä oli myös sillä, että asioita haluttiin tehdä kilpailijoita paremmin.

Nyt tähtimerkin kompaktiluokan SUV on siis myynnissä, ja sen pitää näyttää kykynsä premium-luokan kilpailijoita vastaan.

Tässä vertailutestissä mukana on GLA 200, jossa on 156 heppaa, etuveto ja manuaalivaihteisto. Audi Q3:n 1.4 TFSI -mallissa on 150 hevosvoimaa ja myöskin vain etuveto. Takavetoinen BMW X1 20i tulee testiin 184 hepan voimin, ja sen korkeammasta tehosta joutuu maksamaan enemmän, ja myös kustannuksia arvioitaessa auto menettää tämän vuoksi pisteitä. Tähän palataan kuitenkin myöhemmin. Myös Countrymanissa on 184 hevosvoimaa ja pelkästään etuveto. Lisäksi Mini on tämän vertailutestin selvästi halvin SUV.

Mercedes GLA 200

Mersu on kuuluisa esimerkiksi siitä, että se perii tuotteistaan vähemmän vaatimattomia hintoja. Tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin huono kuin mitä pelättiin GLA:n tapauksessa. 156-heppaisella bensaturbokoneella varustettu Mercedes maksaa Saksassa täpärästi alle 30 000 euroa. Hinta menee tosin tuon summan alle erittäin täpärästi, ja testiautossa olevien 18-tuumaisten pyörien myötä hinta nousee jo selvästi 30 000 euron rajan yläpuolelle. Täytyy myös mainita, että auton kokonaishinta lähestyy nopeasti 40 000 euroa, jos siihen ottaa muutamia hienouksia, kuten Comand-navigoinnin, etäisyystutkalla varustetun Distronic-vakionopeudensäätimen tai lämmitetyt sporttipenkit sisältävän Exclusive-paketin. Tällöin GLA:ssa ei ole vielä nelivetoa tai kaksoiskytkinvaihteistoa, koska 4Matic-nelivedon saa bensakoneiden osalta vasta 211-heppaiseen GLA 250:een.

Mitä auto tarjoaa suuren rahamäärän vastineeksi? Jos tuntee A-luokan ja pitää siitä, ei tule kokemaan suuria yllätyksiä GLA:n suhteen. Pikku-SUV on kompaktin pohjalevynluovuttajansa tavoin erittäin ketterä ja tarkka auto, jonka alustaa säädettäessä jousitusmukavuus ei ole selvästikään ollut etusijalla. Niinpä GLA pomppii vähän epätasaisuuksien yli ajettaessa, mutta jousitus reagoi paremmin, kun auto on kuormattu.

Mukavuus ei muutenkaan kuulu GLA:n vahvuuksiin. Sen penkit eivät ole kovin mukavat, ja matala katto sekä pienet ovet vähentävät takapenkkiläisten viihtyvyyttä. Auton vahvuudet ovat muualla, kuten esimerkiksi hyvin tasapainoisessa ja ketterässä alustassa, jonka ansiosta Mersu pujottelee testiradalla erittäin nopeasti keilojen välistä. Tämä hyvä vaikutelma ei kuitenkaan vahvistu täysin todellisessa elämässä.

Erittäin terävästi reagoiva ja jo melkein hermostunut ohjaus tarjoaa nimittäin liian vähän palautetta. ”Mutkaan käännytään kuin kiskoilla, mutta auto jättää kuskinsa vähän pulaan keskellä kurvia”, eräs testaaja totesi. Tämä ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä tosiseikkaa, että ajo-ominaisuudet ovat perustaltaan erittäin turvalliset ja vankkumattoman turvalliset. Huomaavaisesti ja hienovaraisesti toimiva ESP, erittäin hyvin annosteltavissa olevat ja tehokkaat jarrut sekä vertailun paras turvavarustelu alleviivaavat Mercedeksen tavoitetta tehdä erittäin turvallisia autoja.

Mersun positiivisiin puoliin kuuluu myös hienostunut, hiljainen ja erittäin taloudellinen moottori. Pitää kuitenkin mainita, että moottori ja vaihteisto eivät aina työskentele harmonisesti yhdessä. Pienessä turbokoneessa on selvä vääntökuoppa alakierroksilla, minkä vuoksi auto hypähtää välillä autokoulumaisesti liikkeelle. Lisäksi vaihteiston välitykset ovat aivan liian pitkät, ja vaihdelaatikko on lisäksi hieman epätarkka. Se, että Mersu ei aivan yltänyt voittoon tässä ensimmäisessä vertailutestissä, johtuu kuitenkin ennen kaikkea Q3:sta.

Audi Q3 1.4 TFSI

Loppuvuodesta 2011 myynnissä ollut Audi teki tässä testissä vaikutuksen tasapainoisuudellaan. Autossa ei ole todellisia heikkouksia juuri millään osa-alueella, ja lisäksi siinä on todellisia vahvuuksia. Niihin kuuluu esimerkiksi tasapainoinen jousitusmukavuus, jonka tasolle mikään tämän vertailun kilpailija ei yllä.

Audi on myös tilojen ja työn laadun suhteen kärkitasoa. Se tarjoaa hyvin kompakteista ulkomitoistaan huolimatta enemmän tilaa matkustajille ja tavaroille kuin pidempi, mutta huomattavasti matalampi Mercedes. Tavaratila on reilumpi, ja matkustajat nauttivat sekä edessä että takana ilmavammasta tilantunteesta ja voivat lisäksi istua mukavammilla penkeillä. Tässä suhteessa ainoastaan BMW X1 pääsee testissämme lähelle Audia.

Audi kerää myös siksi niin paljon pisteitä, koska sen pieni suorasuihkutettu neloskone on erittäin onnistunut moottori. Se tuottaa 150 hevosvoiman tehon, mutta kone tuntuu kuitenkin ajossa huomattavasti voimakkaammalta. Moottori ei kylläkään vie autoa ihan niin hyvin kuin BMW:n ja Minin 34 heppaa tehokkaammat koneet, mutta se vastaa selvästi paremmin kaasuun kuin vähän väsynyt Mercedeksen voimanlähde. Lisäksi TFSI-moottori on käynniltään erittäin sivistynyt, hiljainen sekä taloudellinen, ja se on vieläpä yhdistetty sopivasti välitettyyn ja kevytkäyttöiseen kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon. Jos ei halua vaihtaa itse, Q3:een saa kuusivaihteisen S-Tronic-kaksoiskytkinvaihteiston, jonka lisähinta Saksassa on 1950 euroa. Ainoastaan nelivetoa ei ole tarjolla tämäntehoiseen malliin, vaan sen saa vain 2.0 TFSI:hin ja dieseliin. Quattrona Q3:ssa on 170 heppaa, ja se maksaa Saksassa vähintään 32 150 euroa. Meidän kesken voidaan kuitenkin sanoa, että emme kaivanneet nelivetoa harmoniseen ja tasapainoiseen Audiin.

BMW X1 sDrive 20i

BMW:henkään nelivetoa ei osaa varsinaisesti kaivata. Nelivetoisena auto olisi nimeltään xDrive 20i ja maksaisi Saksassa tasan 34 000 euroa. X1 on muutenkin vertailun kallein auto, mutta se ei johdu meistä, vaan BMW:stä. Testiin oli nimittäin saatavilla vain 184-heppainen 20i toivelistalla olleen, 150-hevosvoimaisen 18i:n sijasta. Tämä tuo takavetoiselle kompaktiluokan SUV:lle tosin muutaman lisäpisteen suorituskykyä ja käsiteltävyyttä arvosteltaessa, mutta auto menettää myös sen vuoksi pisteitä esimerkiksi kulutuksen ja kustannusten suhteen.

Aloitetaanpa nyt kuitenkin alusta. BMW osoittaa jälleen kerran, että on täyttä liioittelua torjua takavetoiset autot jo tilankäytön vuoksi. Kuten aina, ratkaisevaa on se, kuinka tilat hyödynnetään. X1 on ainoastaan muutaman sentin pidempi ja korkeampi kuin GLA, mutta Bemarin tilat tuntuvat olevan aivan eri luokkaa. Matkustajat istuvat ilmavasti valoisassa, reilun kokoisilla ikkunoilla varustetussa ohjaamossa, ja matkatavaroillekin jää tilaa enemmän kuin tarpeeksi. Pitkittäin oleva moottori vie muutaman sentin hukkaan, mutta BMW paikkaa tämän fiksun tilankäytön ja laatikkomaisen muotoilun avulla.

Lisäksi matkustajat viihtyvät autossa erityisen hyvin. Tämä johtuu myös mukavista sporttipenkeistä edessä (lisähinta Saksassa 490 euroa), mutta suurin syy siihen on auton hyvin mukava alusta. Sen pehmeys katoaa kuitenkin hieman isolla kuormalla, jolloin alusta jopa pohjaa pahoissa kuopissa. BMW muistuttaa muutenkin ajo-ominaisuuksiltaan eniten isoa SUV:ta. Korkea kori kallistelee jonkin verran mutkissa, ja isommissa epätasaisuuksissa korin liikkeet ovat selviä. Tästä huolimatta auto on mallikelpoisen turvallinen ajaa ja pysyy aina helposti hallittavissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

X1 menettää muutaman pisteen myös työn laadun osalta Q3:een verrattuna. Sisustan muovilaadut vaikuttavat hieman halvemmilta, ja muoviosien sovitukset eivät ole yksityiskohtien kannalta aivan yhtä huolellisia. Jo hieman vanhentunut, mutta vähän aikaa sitten faceliftattu X1 on sitä vastoin omaa luokkaansa käytettävyyden suhteen, vaikka siinä ei ole iDriven valikon uusinta kehitysversiota. Bemarin käyttöjärjestelmä on edelleen parempi ja selkeämpi kuin Q3:n MMI tai GLA:n Comand-järjestelmä, ja erityisen suuri ero on Countrymanin nappien sekamelskaan.

BMW jää testissä Mercedeksen taakse, mikä johtuu myös vähän päättämättömältä vaikuttavalta moottorista. Kaksilitrainen turbokone on kyllä tehokas, mutta se ei vastaa erityisen hienosti kaasuun eikä ole kovin hienostunut käyntiääneltään tai kovinkaan taloudellinen. Bemarin kulutus on selvästi suurin, mikä johtuu myös auton korkeasta painosta. X1:n keskikulutus testissä oli tasan litran korkeampi kuin tehottomammalla Mercedeksellä. Tämä ei anna aihetta ylpeyteen merkille, jonka nimen M-kirjain tulee moottoreista.

Mini Countryman Cooper S

Myös Countrymanissa on 184 hevosvoimaa. Sen suhteen oli kuitenkin selvää, että yhtä tehoporrasta pienempi malli (122-heppainen Cooper) ei olisi tullut kysymykseen kustannus- ja reiluussyistä. Niinpä Mini jättää tehokkaasti puhisevan ja pörisevän 1,6-litraisen turbokoneensa voimin kilpailijansa reippaasti taakseen sekä fiilistasolla että mittaustulosten perusteella.

Mikään toinen SUV ei taivu mutkatien kurveihin yhtä ketterästi kuin Countryman. Se ei juuri kallistele, ja välillä vetävät pyörät joutuvat kovalle koetukselle, jolloin ohjaus vetelee voimakkaasti. Tällä tavalla ei tietenkään voiteta vertailuja, mutta hauskaa auton ratissa kyllä on.

Kukaan ei ole vielä päässyt syyttämään Minin SUV:ta liioitellusta jousitusmukavuudesta, ja sitä auto ei juuri tarjoa. Countryman pomppii nimittäin epätasaisella tienpinnalla siihen malliin, että tekisi mieli nousta ulos ja käydä tarkastamassa, onko joku laittanut autoon piruuttaan vuoden 1959 alkuperäisen Minin kumiset jousielementit.

Tästä on oikeastaan turha puhua, koska Ministä kiinnostuneet tietävät ja hyväksyvät asian. Sen vastapainona Mini tarjoaa hauskojen ajo-ominaisuuksien ja eloisan moottorin lisäksi ulkomitoiltaan helposti hahmotettavan korin sekä paljon vastinetta rahalle. Mini olisi nimittäin jopa lisävarusteisella nelivedolla edelleen halvempi kuin sen premium-kilpailijat. Tämä ei silti nosta autoa vertailun nelossijaa korkeammalle.

Yhteenveto

1 Audi

Myös tasapainoisuuden avulla pääsee tavoitteeseen. Lisäksi erityisesti Q3:n hyvä mukavuus, hieno työn laatu ja silkinpehmeä moottori tekevät vaikutuksen.

2 Mercedes

GLA:ssa on kylläkin heikkouksia jousitusmukavuuden, tilojen ja suorituskyvyn suhteen, mutta se on erittäin aktiivinen ajaa, taloudellinen ja turvallinen.

3 BMW

Korkea kulutus ja suolainen hinta vievät X1:ltä vertailun kakkossijan. Tilat ja alusta ovat huippuluokkaa suorituskyvyn tavoin.

4 Mini

Countryman on ketterä, nopea, alustaltaan kova, mutta lisäksi edullinen, tehokkaalla moottorilla varustettu ja arvonsa hyvin säilyttävä. Autolle antaa helposti anteeksi sen pienet puutteet.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.