Vertailussa alemman keskiluokan tila-autot

15.06.2011 |
Vertailussa alemman keskiluokan tila-autot

Seitsenpaikkainen tila-auto on monelle lapsiperheelle se ainoa oikea ratkaisu. Mutta katoaako ajonautinto korkean korin myötä? Entä nouseeko kulutus taivaisiin? Kahdeksan tilaihmettä hyrisee viivalla valmiina taistoon. (09/11)

Chevrolet Orlando 1.8 LTZ

Citroën Grand C4 Picasso VTi 120 Collection

Ford Grand C-Max 1.6 Ecoboost Titanium

Mazda 5 2.0 DISI i-Stop Dynamic

Peugeot 5008 Premium THP 156

Renault Grand Scenic 1.4 TCe Dynamique

Toyota Verso 1.8 Valvematic Sol Edition

Volkswagen Touran Comfortline 1.2 TSI Bluemotion

Otimme vertailuun melko täydellisen kattauksen alemman keskiluokan tila-autoja. Vain Opel Zafira loistaa poissaolollaan, sillä uusi malli esitellään tulevana syksynä eikä vanhaa kannattanut enää ottaa mukaan leikkiin. Myös vastikään esitelty Fiat Freemont (omaa sukua Dodge Journey) saapuu kauppoihin näillä näkymin vasta loppuvuodesta.

Kaikissa autoissa on kolme penkkiriviä, yhteensä seitsemän istumapaikkaa. Ford ja Volkswagen ovat vakiona viisipaikkaisia, Mazdassa kuudes ja seitsemäs paikka kuuluvat pakettiin edullisinta varustetasoa lukuun ottamatta. Chevrolet on aina seitsenpaikkainen, samoin kuin Citroënin ja Renaultin Grand-mallit. Myös Peugeotilla ja Toyotalla 5-paikkaiset on eroteltu seitsemän tuolin versioista jo hinnastossa.

Vertailuyksilöiden hintatavoite asetettiin 30 000 euron ympäristöön. Hajontaa kertyi kuitenkin lopulta Citroënin vajaasta 22 000 eurosta aina Fordin yli 32 000 euroon saakka. Grand C4 Picasson edullisuus johtuu meneillään olevasta kampanjasta, joka jatkuu ainakin tämän vuoden loppuun saakka. Collection-lisänimellä varustettuun ranskattareen ei saa juuri mitään lisävarusteita, ja muut Picasso-mallit menevät tehdastilaukseen.

Voimalinjasto jakautuu tasan ahtamattomien ja ahdettujen moottoreiden kesken. Tehot vaihtelevat Volkswagenin 105 hevosvoimasta Peugeotin 156 hummaan. Vääntöhaitarikin on lavea: 160–240 Nm (Citroën–Ford/ Peugeot).

Chevroletissa ja Citroënissa on viisipykäläinen manuaalivaihteisto, muiden käsivaihteistoissa on yksi pykälä enemmän. Alustaratkaisut eivät suuresti poikkea toisistaan, sillä peräti kuudessa autossa on takana yhdysheiluriakselisto. Fordin ja Mazdan takaakselilla luotetaan monivarsituentaan. Kaikissa on edessä alatukivarret yhdistettyinä joustintukiin kallistuksenvakaimen kera.

 

LOPPUARVOSTELU

Ford nousi selvään vertailuvoittoon. Muutkin kärkipaikat menivät turboautoille

1. Ford Grand C-Max

Fordin ajo-ominaisuudet ja kuljettajan olot ovat tämän porukan parhaat. Lievä uraherkkyys häiritsee suoralla tiellä, mutta mutkissa auto on omaa luokkaansa. Moottori tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn, tosin kulutuskin on kova. Lisäksi Grand C-Max on joukon ylivoimaisesti kallein auto. Kankea kääntyvyys häiritsee taajama-ajoa, mutta näkyvyys on kunnossa. Taka- ja tavaratiloiltaan Ford jää kärjen taakse, ja lisäksi osa muunneltavuusratkaisuista tuntuu väkinäisiltä.

Auton vertailuhinta 32 413 e, sis. 7-paikkaisuus (808 e), Easy Driver 3 (665 e) ja X Pack Panorama (1 447 e).

2. Volkswagen Touran

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Volkswagen näyttää, ettei auton malli-iällä ole merkitystä. Konekin saattaa vaikuttaa alitehoiselta, mutta käytännössä pikkuturbon suorituskyky on hyvä. Maantiellä tehottomuus voi silti häiritä. Kulutuslukemat ovat joukon pienimmät, ja ajettavuus on hyvä kaikissa oloissa. Kaupungissa auto on koko ryhmän ketterin. Kohtuullisen väljiä sisätiloja voi muunnella monipuolisesti, mutta toiminnot ovat melko kankeita. Melua on paljon, ja sen sävy ärsyttää korvia.

Auton vertailuhinta 29 072 e, sis. 7-paikkaisuus (976 e) ja Exclusive-paketti (1 263 e).

3. Renault Grand Scénic

Vaikka Renault on muuttunut jämäkämpään suuntaan, se on edelleen yksi luokan mukavimmista autoista. Melutasokin on ryhmän alhaisin kaikilla nopeuksilla. Ajettavuutta häiritsee pieni myöhästely, ja lisäksi ohjaus sahauttaa. Ajoasennossakin on sanomista. Matkustamo on väljä niin keski- kuin takarivilläkin, mutta tilojen muunneltavuus on vanhanaikaista ja vaivalloista. Turbomoottorin käyttöominaisuudet ovat mainiot, ja myös kulutuslukemat pysyvät maltillisina.

Auton vertailuhinta 27 788 e, sis. liukuva säilytyslaatikko ja keskikyynärnoja (510 e).

4. Peugeot 5008

Peugeot kuuluu ajo-ominaisuuksiltaan ja äänieristykseltään ryhmän parhaimmistoon. Alustan epämääräisyydet ja ohjauksen kulmikkuus pudottavat kuitenkin pisteitä, eikä jousitusmukavuuskaan ole huippuluokkaa. THP-moottorin muhkea alavääntö saa arkiajon maistumaan. Maantiellä pieni kulutus kasvaa kaupungissa rajusti. Etutilat ovat joukon ahtaimmat, tavaratila vastaavasti ryhmän suurimpia. Muunneltavuus on monipuolista, mutta mekanismit toimivat epämääräisesti.

Auton vertailuhinta 30 487 e.

5. Toyota Verso

Toyota on tasapaksu suorittaja, josta huippuominaisuudet puuttuvat. Kuljettajan ergonomia ja ohjaus jättävät eniten toivomisen varaa, eivätkä ajo-ominaisuudetkaan yllä tämän ryhmän kärkeen. Verson moottori on vapaastihengittävistä ainoa, joka pystyy edes vähän haastamaan ahdettuja koneita. Kulutus jää sekä maantiellä että kaupungissa toiseksi pienimmäksi. Sisätilat ovat pituus- ja korkeussuunnassa ryhmän ahtaimmat, mutta muunneltavuusmekanismit toimivat hyvin.

Auton vertailuhinta 30 219 e.

6. Mazda 5

Mazdan ajo-ominaisuudet ovat hyvät, ja auto liikkuu ketterästi kaupungissa. Ohjaus on kevyt ja kulmikas, mutta suorilla yksi tämän ryhmän parhaista. Moottorin huonot käyttöominaisuudet ja janoisuus verottivat Mazdan pistesaalista tuntuvasti. Kulutus on ryhmän toiseksi suurin. Myös jarrut ovat huonot. Sisätilojen Karakuri-järjestelmä on kevyt- ja helppokäyttöinen. Istuinmukavuus on edessä heikompi kuin takana. Mazda on tämän vertailuryhmän meluisin auto.

Auton vertailuhinta 29 994 e.

7. Chevrolet Orlando

Chevy nousi muotojensa ja ajo-ominaisuuksiensa ansiosta vertailukuskien suosikiksi. Ohjaustunto voisi silti olla parempi. Mutkaisilla teillä jämäkkä alusta on parhaimmaillaan. Suorilla osuuksilla uraherkkyys häiritsee, ja jousitusmukavuus jättää toivomisen varaa. Myös melutaso on korkea, ja autosta on vaikea nähdä kunnolla ulos. Sisätilat ovat muunneltavissa helposti, joskaan eivät kovin monipuolisesti. Moottorin käyttöominaisuudet ja kulutus eivät suuresti säväytä.

Auton vertailuhinta 29 445 e.

8. Citroën Grand C4 Picasso

Citroënin valtti on sen edullisuus, mikä merkitsee porukan halvinta pisteen hintaa. Sekä vakio- että lisävarustelu jättävät toivomisen varaa. Laiskan moottorin kulutuslukemat ovat melko korkeat. Alustan pehmeys kostautuu huojakkana menona, eikä meno ole muutenkaan kovin mukavaa. Näkyvyys ulos on ryhmän paras, ja sisätilatkin ovat väljät. Ergonomiassa löytyy silti sanottavaa. Kontti on joukon suurin, ja muunneltavuus sujuu epämääräisyydestään huolimatta monipuolisesti.

Auton vertailuhinta 21 946 e.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.