Vertailussa Audi R8 4.2 FSI Quattro ja Porsche 911 Carrera 4S

25.09.2013 | Jörn Thomas / AMS
Vertailussa Audi R8 4.2 FSI Quattro ja Porsche 911 Carrera 4S

Ikuinen kamppailu saksalaisten urheiluautojen herruudesta jatkuu. Tällä kertaa vertailua maustaa neliveto ja kaksoiskytkinvaihteisto.

Audilla on kestänyt kauan saada kaksoiskytkinvaihteisto vauhdikkaimpaan malliinsa. Tähän mennessä jopa moottoripyörät (Honda) ja kuorma-autot (Volvo) ovat ehtineet nauttia tästä uudesta teknologiasta. Aikaisemman automatisoidun manuaalivaihteiston eli R-Tronicin vahvuuksiin ei kuulunut vaihtojen pehmeys, mutta onneksi kyseinen vaihteisto on nyt historiaa.

Porschella taas kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu Carrera 4S on itse asiassa edullisempi kuin manuaalivaihteistolla varustettu malli, sillä sen päästöt ovat pienemmät. Audilla ei ole Suomen markkinoilla edes tarjolla muita vaihtoehtoja kuin kaksoiskytkinvaihteisto.

Porschen ostajista kolmasosa päätyy nelivetoon. 911 4S:n nelivetotekniikka perustuu elektronisesti ohjattuun lamellikytkimeen, joka osaa jakaa vääntömomenttia etu- ja takapyörien välillä portaattomasti. Audin järjestelmän Visco-kytkin jakaa voiman normaalitilanteissa 85 prosenttisesti takapyörille, mutta suurimmillaan etupyörät saavat 30 prosenttia vääntömomenttia.

Jos Porschen sensorit havaitsevat liukkaalla, että takapyörille ei löydy pitoa, voi järjestelmä jakaa voimaa etuakselille jopa 100 prosenttisesti. Audin neliveto ei ole yhtä joustava ja säilyttää takavetoisen luonteensa liukkaallakin kelillä. Lumisella kilparadalla Audi on helppo pitää pitkässä ja hallittavassa luisussa, mutta jos kaasua antaa liikaa, ei edes iso vastaohjaus riitä pitämään R8:aa lapasessa.

Porschen meno liukkaalla on tyystin erilaista, sillä se yrittää jatkuvasti oikaista jo alkaneen sladin. 911 Carreralla on selkeä tavoite, sillä kaikki voimavarat käytetään auton mahdollisimman nopeaan eteenpäin viemiseen alustalla kuin alustalla. Järjestelmien puuttuminen peliin lisää hivenen hermostuneisuutta mutkaan sisään ajettaessa, mutta pääosin 911 on varma ajettava – jopa ilman ESP:tä.

R8:n ohjaus on tunnottomampi keskialueella ja antaa yleensäkin vähemmän palautetta ja herkkyyttä kuin Porsche. 911:n sähkömekaanista ohjausta ei voi kuin kehua. Ohjaus on kaikissa tilanteissa sopivan jäykkä, autoa ei tarvitse kaitsea suoraan ajettaessa ja tehostus muuttuu sopivasti tuntumatta silti keinotekoiselta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuivalla kelillä Porschen ajaminen on helppoa ja loogista – tarvitaan vain jarrutus, kääntäminen mutkaan sisään ja rohkea kaasutus mutkan läpi kohti seuraavaa haastetta. Kuivalla pinnalla Porsche käyttäytyy neutraalimmin ja ennalta arvattavammin kuin liukkaalla, mutta nelivedosta huolimatta säilyy luonteeltaan takavetoisena.

Porsche yllättää arkiajossa

Uusi 4S pysyy uskollisena 911 klaanille, mutta onnistuu heittämään muutaman vanhemmista malleista tutun ärsyttävyyden romukoppaan. Aikaisempia malleja suuremmissa nopeuksissa vaivannut kova iskunvaimennus ei häiritse enää nykyistä mallia, sillä akseliväli on pidentynyt edeltäjämalliin nähden. Carrera 4S:n raideleveys on kasvanut 36 cm.

Audi R8:lla on todella vaikeuksia pysyä tämän hurjastelijan perässä, vaikka onkin ehdottomia sankareita omassa luokassaan. Audissa on sentään kierrosherkkä V8, ideaali painojakauma, jäykkä alumiininen alusta, jossa on pitkähkö akseliväli ja adaptiivinen iskunvaimennus. Ajo-ominaisuuksissa painotettiin henkilöautomaista mukavuutta – ei siksi, että R8:lla yritettäisiin syödä A8:n ostajia, vaan saamaan epäsuotuisissa olosuhteissa paremman pidon tiehen.

Porschen moottori ei myöskään kärsi Audiin verrattuna pienemmästä iskutilavuudesta. Vaikka R8:n pata kiertää korkeammalle, on Porschessa voima aikaisemmin tarjolla ja helpommin käytettävissä. Kummankin moottorin ääniraita on musiikkia korville.

Porsche kuitenkin onnistuu aina vain yllättämään arkiajon helppoudessa. PDK-vaihteistossa on kaikissa tilanteissa oikea pykälä valittuna, eikä se vaikuta hermostuneelta. Jos kuljettaja haluaa, nostaa vaihteisto kierrokset tarvittaessa aivan punarajalle asti, mutta vaihteisto osaa myös käyttää moottorin voimavaroja taitavasti hyväkseen.

Audin kaksoiskytkinvaihteisto on paljon hermostuneempi ja ei suoriudu tehtävistään yhtä rutinoidusti. Samoja ongelmia oli havaittavissa aikaisemmissa PDK-viritelmissä, mutta Porschen vaihteisto on selvästi päässyt eroon pahimmista lastentaudeistaan. Audilla on vielä matkaa samalle tasolle pääsemisessä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.