Vertailussa kartanoautot: Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, Audi A7 Sportback ja BMW 5-sarjan GT

06.10.2013 | Birgit Priemer / AMS
Vertailussa kartanoautot: Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, Audi A7 Sportback ja BMW 5-sarjan GT

Mercedes-Benz CLS herättää parkkipaikalla kiinnostusta. Moniin vuosiin autonvalmistajilta ei ole tullut malleja, jotka herättäisivät yhtä paljon huomiota ja sympatiaa, kuin nämä autot. Mercedes on tullut rytinällä autoluokkaan, jota ovat aikaisemmin hallinneet Audi A7 ja BMW 5-sarjan GT. Tyylikkyyden lisäksi kaikki nämä autot tarjoavat runsaasti tilaa.

BMW edustaa coupémaista eleganssia, mutta auton konsepti on hyvin erilainen A7:ään verrattuna. BMW on 14 cm korkeampi kuin A7 ja tarjoaa siksi enemmän pääntilaa, korkeamman istuma-asennon ja erityisesti takamatkustajille runsaasti jalkatilaa. Ohjaamon tummat sävyt ja hivenen karuilta vaikuttavat materiaalit saavat sisustan vaikuttamaan kuitenkin vähemmän hienostuneelta.

Audi A7 ja Mersun Shooting Brake eivät herätä samanlaisia tuntemuksia. Pään ympäriltä puuttuu ilmavuutta ja takana ei ole yhtä paljoa tilaa. Ongelmaa paikkaa kuitenkin huomattavasti enemmän eleganssi ja parempi laatuvaikutelma, koska pienimmätkin yksityiskohdat on viimeistelty.

Tavaratilaa Shooting Brakessa on yhtä paljon kuin BMW:ssä – 590 litraa. Penkit kaadettuina Bemarin kontti kasvaa suuremmaksi. Mersun tavaratila on niin fiini, että mieluiten siellä kuljettaisi vain samppanjalaatikoita. A7:n on tyydyttävä 535 litraan, mutta kontissa sentään voi kuljettaa jotain ronskimpaa tavaraa.

Ensimmäisestä hetkestä alkaen kaikkien kolmen auton tapauksessa yllättää se seikka, että lupaukset tavaratilan koosta myös lunastetaan. Nämä autot eivät ole pelkästään silmän ruokaa, vaan myös ehtaa tavaraa, ja takaluukut avautuvat tarpeeksi ylös, joten lastaaminen käy helposti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

BMW on mahdollista tilata nelipaikkaisena, jolloin takapenkit ovat säädettävissä myös pituussuunnassa. Myös Audin saa nelipaikkaisena ilman lisähintaa, mutta Mersun saa vain viisipaikkaisena.

CLS Shooting Brake on venytetyn muotonsa ansiosta vertailun pisin ja matalin auto. C-pilari on muotoiltu hankalasti, joten jo keskimittainen kompuroi sisälle astuttaessaan. A7 kärsii ongelmasta vähemmän ja BMW:hen voi kavuta täysin ongelmitta.

Kolmikon moottoritarjonta muistuttaa yllättävän paljon toisiaan. BMW:n saa kolmikosta halvimmalla, eli 520d GT -mallina. Audin perusmoottorina toimii 2,8-litrainen FSI ja Mercedes on kolmikon huomattavasti tyyrein 250 CDI -perusmallilla. Kolmikon jokaisesta mallista on saatavilla pätäkkää vastaan hyvinkin räyhäkkäitä sporttimalleja.

Halpoja nämä autot eivät ole, mutta siitä ei tässä autoluokassa ole edes kyse. Ennen kaikkea 5-sarjan GT:llä, A7:lla ja CLS Shooting Brakella kerätään sympatiapisteitä. Ne eivät provosoi muodoillaan ketään, eivät aiheuta ylenpalttista naapurikateutta ja välttyvät pahimmalta ympäristökeskustelulta. Näiden renkaita tuskin tullaan puhkomaan. Kyseiset autot ovat liikenteen hiljaisia staroja.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.