Vertailussa keskikokoiset katumaasturit

11.05.2011 | TL-verkkotoimitus
Vertailussa keskikokoiset katumaasturit

Keskikokoisten premium-katumaastureiden kantaäidistä BMW X3:sta esiteltiin hiljattain uusi sukupolvi. Audi Q5, Mercedes-Benz GLK ja Volvon XC60 pyrkivät lyömään kapuloita baijerilaisen rattaisiin vähän vanhemmin eväin. Taistelu kaupungin parhaasta parkkipaikasta voi alkaa!

Audi Q5 2.0 TDI 125 kW Quattro S-tronic Business

BMW X3 xDrive20d A Business

Mercedes-Benz GLK 250 CDI BE 4Matic A Premium Business

Volvo XC60 D5 AWD R-Design Momentum A

Ensimmäisen sukupolven BMW X3 yllätti kilpailijansa täysin vuonna 2003. Muunlaista analyysiä silloisesta tilanteesta on vaikea esittää, sillä Audi, Mercedes-Benz sekä Volvo saivat omat keskikokoiset katumaasturinsa myyntiin vasta vuoden 2008 loppupuolella. Viiden vuoden etumatkansa turvin X3 onkin luokkansa kiistaton pioneeri ja selvästi menestynein menopeli yli 600 000 kappaleen myynnillään.

BMW:n uutuusmalli nappasi voiton vanhempien kilpailijoiden nenän edestä. Mercedes-Benz oli niukasti kakkonen ennen Volvoa. Audin sijoitusta painoi muita vaisumpi voimalinja.

1. BMW X3

X3:n toinen sukupolvi on kaikin puolin parannettu painos edeltäjästään. Bemari on edelleen luokkansa sporttisin ja aktiivisessa ajossa omimmillaan. Jousitusmukavuus on hyvä ainakin lisävarusteisen säädettävän alustan kera. Ohjaus on nelikon paras. Auto reagoi etenkin Sport-asetuksilla ohjauspyörän kääntelyihin nopeasti ja tarkasti, mutta vetely urissa on melkoista. Etutilat ovat muuten mallikkaat, mutta urheiluistuin on hivenen liian piukka tanakammille vartaloille. Takapenkki on kova ja sijoitettu turhan alas. Tavaratila on VDA-litroiltaan tilavin ja nostokorkeus maasta matalin. Moottori-vaihteistopaketti on erittäin sivistynyt ja kulutuskin porukan maltillisin.

Auton perushinta 55 247 e, vertailuauton hinta 80 007 e.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

2. Mercedes-Benz GLK

Mersun valttikortti on riemastuttavan suorituskykyinen moottori ja sen kanssa hyvin yhteen sopiva automaattivaihteisto. GLK ei ole niin katumaasturimaisen oloinen kuin muut, ja se hyötyy kompaktiudestaan etenkin kaupunkipyörityksessä. Mersu on ketterä, ja sen sovittaminen parkkiruutuihin tuntuu muita helpommalta. Jousitus on liiankin mukavuuspainotteinen. Etujousitus pohjaa herkästi hidastetöyssyissä ja epätasaisilla teillä vauhdikkaammin ajettaessa. Ohjaus palauttaa merkille ominaiseen tapaan laiskasti hitaissa nopeuksissa, ja on turhan kevyt aktiiviseen ajoon. Rauhallisille, mukavuutta korostaville kuljettajille Mercedes on luontevin valinta. Tiloiltaan MB on muita ahtaampi. Kulutus on hyvin linjassa suorituskykyyn nähden.

Auton perushinta 58 360 e, vertailuauton hinta 65 504 e.

3. Volvo XC60

Volvo vetoaa skandinaavisuudellaan ja edistyksellisellä turvavarustelullaan. Lisävarusteisen R-Design-paketin urheilualusta nakertaa jousitusmukavuutta, mutta nostaa samalla kaarrekäytöksen viihdyttävämmälle tasolle. Viisipyttyinen moottori tuo sisälle muista poikkeavan äänimaailman. Suurimmasta huipputehosta huolimatta Volvo ei tunnu erityisen pirteältä. Bemaria ja Mersua luistavampi ja hitaampi vaihteisto nakertaa suorituskykyä. Ohjaus ansaitsee pyyhkeitä liiallisen raskauden ja epäloogisen vasteen vuoksi. Urheiluistuin ei tue vartaloa kovin vakuuttavasti. Takapenkki on mukavan pehmeä, mutta polvitiloiltaan napakka. Tavaratilasta löytyy fiksuja ideoita, mutta takaluukku saisi avautua korkeammalle.

Auton perushinta 55 523 e, vertailuauton hinta 71 479 e.

4. Audi Q5

Audin sijoitusta painaa muita vaisumpi moottori-vaihteistopaketti. Etenkin kaksoiskytkinlaatikon toiminta on yllättävän viipyilevää. Muilta osin Q5:n ei tarvitse tässä seurassa hävetä. Kuljettajalla on viihtyisät oltavat: tilaa on hyvin ja lisävarusteinen urheiluistuin on sekä mukava että tukeva. Takatilatkin rankattiin väljimmiksi. Business-varusteluun sisältyvä kolmiosaisen takapenkki säätyy matkustajien ja tavaratilan tarpeiden mukaan. Audin ohjaus on mukavan kepeä parkkihallipyörityksessä, mutta jäykistyy tarpeettoman raskaaksi nopeuden noustessa. Jarrut ovat nelikon tehokkaimmat. Rengasmelu kantautuu sisälle muita äänekkäämmin.

Auton perushinta 52 894 e, vertailuauton hinta 71 321 e.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.