Vertailussa kilpakaksikko: BMW M6 Gran Coupé ja Mercedes Benz CLS 63 AMG Shooting Brake

03.10.2013 | Jens Dralle / AMS
Vertailussa kilpakaksikko: BMW M6 Gran Coupé ja Mercedes Benz CLS 63 AMG Shooting Brake

Tällä hetkellä markkinoilla ei ole muita yhtä houkuttavia ja tällaisissa kuorissa tarjottavia V8-paketteja. Yhteensä nämä kuumat M- ja AMG-mallit tuottavat 1 117 hevosvoimaa.

Alkuun on jo tehtävä selväksi, minkälaisista autoista vertailussa on kyse. Pelkästään BMW:n lisävarusteet maksavat yhteensä yhtä paljon kuin perusmallin Golf. Mercedesin lisävarusteet ovat jonkin verran edullisemmat.

Mersu

CLS:n kuljettajan on helppo unohtaa huikeasta hinnasta johtunut paha mieli. Täydellisen istuimen asettaminen kohdilleen sekä 5,5-litraisen V8:n käynnistyminen ja huikea äänimaailma saa hymyn jokaisen autoihmisen huulille. Kaksoisturbojen ansiosta  jo 1 700 r/min kohdalla käytössä on ällistyttävät 720 Nm vääntöä. 

Shooting Braken järisyttävän suorituskyvyn takaa löytyy kuitenkin rauhallinen matka-ajoneuvo. Säntillisesti ajaen sekä start-stop-järjestelmää hyväksikäyttäen 9 litran kulutuslukemat ovat täysin mahdollisia. Ruuhka-ajossa auttaa adaptiivinen vakionopeudensäädin ja matka-ajon mukavaksi tekevät adaptiiviset iskunvaimentimet.

Jousitus nielee Comfort-asetuksilla tien pahimmat pitkittäisheitot todella sivistyneesti. Välillä ei voisi edes uskoa, että samaan aikaan istutaan erittäin suorituskykyisessä urheiluautossa. Launch Controllia hyväksikäyttäen kaksi tonnia painava Mersu ampaisee nollasta sataan 4,3 sekunnissa.

V8 karjuu erittäin likaiselta kuulostavaa ääniraitaa ja vaihteisto laittaa seuraavaa pykälää pesään salamannopeasti. Ainoa 7-portaisen automaattilaatikon heikko puoli on manuaali-asetuksilla hidas reagointi kuljettajan käskyihin. Aktiivisessa ajossa tahtoisi vaihteiston toimivan kuin ajatus.

Shooting Braken ajo-ominaisuuksia voisi luonnehtia eloisiksi, sillä se ei ujostele jättää merkkejänsä asfalttiin. Auto kääntyy mutkiin erittäin suorasti ja käytös pysyy neutraalina vielä todella kovissa nopeuksissa. Tarvittavan pidon löytämiseksi voi halutessaan tilata lisävarusteena tasauspyörästön lukon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

ESP leikkaa tasolla kaksi tehoja pois hieman liian aikaisin. Syy tähän piilee perän halukkaana taipumuksena irrota tiestä. Vasta Sport-asetuksilla käyttäytyminen on tasapainoisempaa. Ohjauksesta ei voi sanoa samaa. Se on mukavan suoraviivainen, mutta välittää liikaa palautetta. Mercedesissä on myös pienempi kääntöympyrä kuin BMW:ssä, joten ajo-ominaisuuksien perusteella Mercedes ottaa ykkössijan.

Ohjaamon laatuvaikutelmasta ei löydy minkäänlaista moitteen sijaa. Mukana tulee myös viihde-elektroniikkaa ja erilaisia vimpaimia, jotka ovat toiminnoiltaan nykyaikaisia. Ainoastaan istuinten hieman pullottava pehmustus ei välttämättä sovi jokaisen selälle.

Bemari

560-hevosvoimaisesta ja porrasperäisestä BMW:stä kiinnostuneet saavat totutella erittäin urheiluautomaiseen alustaan. Jousituksen kaikista pehmein asetus on jo todella jämäkkä. Kovat iskut ja ylimääräinen pompotus ovat tässä BMW:ssä arkipäivää. Auton korin ollessa myös erityisen jäykkä, on jousitus lähes kaikissa tilanteissa liian epämukava.

Ohjaus on suorempi kuin Mercedesissä ja antaa selvän palautteen, vaikka ohjauspyörään välittyy toisinaan pieniä iskuja tiestä. M6:n tarkkuus tuo esille myös toisen heikkouden, sillä kunnollisesta lukosta huolimatta pito ei aina välity tiehen sopusoinnussa. Auton peräpää saa välillä kovia temperamenttikohtauksia, jonka seuraukset eivät aina huvita säikähtänyttä kuljettajaa.

M-Sport-asetus tarjoaa vielä enemmän pelivaraa auton peräpään luisto-ominaisuuksilla leikkimiseen. BMW:n moottori tekee sen helpoksi, koska vääntöä on tarjolla hurjasti jo alakierroksilta lähtien. Vaikka iskutilavuutta on kokonainen litra vähemmän kuin CLS:ssä, tarjoaa moottori 680 Newtonmetriä jo 1 500 r/min takarenkaiden päänvaivaksi.

Kaiken kaikkiaan se tapa, jolla BMW:n moottori tuottaa käsittämättömän suorituskykynsä, tuo mieleen jopa vaparikoneen. Siihen suuntaan viittaa myös koneen syvempi, lämpimämpi ja hieman vaimennettu ääni. Vaihteisto on kaikkea muuta kuin vaimennettu. Varsinkin nopeimmassa asetuksessaan kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa erittäin nopeasti ja voimalla.

Kääntöpuolena kaupunkiajossa vaihteiston toiminta voisi olla jouhevampaa. Nollasta sataan Bemarilla pääsee 0,2 sekuntia vauhdikkaammin kuin Mersulla, mutta ero ei ole merkittävä. Myöskään kulutuslukemissa ei näiden kahden sankarin välillä ole mainittavia eroja.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.