Vertailussa Mitsubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser

15.05.2003 |
Vertailussa Mitsubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser

Land Cruiser ja Pajero ovat suosittuja maastureita monissa maissa. Suomessa hinnat ovat verohelpotusten jälkeenkin sitä luokkaa, että myyntimäärät pysyvät vaatimattomina. Nyt Land Cruiserin uudistuttua oli aika panna kaksikko vastakkain.

Herrasmiesmäisestä olemuksestaan huolimatta Pajero ja Land Cruiser ovat todellisia maastoautoja. Kaksikossa on muun muassa alennusvaihteisto, reilut joustovarat ja ainakin osa tasauspyörästöistä lukittavissa – kaikki ominaisuuksia, jotka erottavat tosi maasturit näköispainoksista. Tästä huolimatta harva Mitsubishin tai Toyotan käyttäjä vie autoaan mökkiteitä pahempiin paikkoihin.

Land Cruiser on mallinimenä jo runsaan 50 vuoden ikäinen. Uusin versio tuli Suomessa myyntiin tammikuussa. Toistaiseksi ainoa voimanlähde on kolmilitrainen suoraruiskutusdiesel. Nelilitrainen bensa V6 on jo ehtinyt hinnastoon, vaikka sen myynti alkaa vasta myöhemmin keväällä. Dieseliin voi valita viisivaihteisen manuaalin tai neliportaisen automaatin. Bensamallissa on aina automaattivaihteisto.

Autossa on vanhan ajan tapaan erillinen runko ja jäykkä taka-akseli. Varustelutasoja on kolme: vakio, Luxury ja Executive.

Pajeron nykyinen sukupolvi tuli myyntiin vajaat kolme vuotta sitten. Tuolloin auto sai itsekantavan korin ja jäykkä taka-akseli korvattiin erillisjousituksella. Perusmoottorina raksuttaa 2,5-litrainen esikammioin varustettu turbodiesel. 3,2-litrainen turbodiesel on puolestaan varustettu suoraruiskutuksella. V6-bensiinimoottori antaa voimansa 3,5 litran tilavuudesta.Vaihteisto on aina viisipykäläinen – joko automaattina tai manuaalina.

3,2-litraisen varustetasot ovat Comfort ja Elegance. Pyysimme vertailuun ensin mainittua, mutta maahantuojalla oli käytössään vain Elegance, joka lisäksi oli viime vuoden mallia ja joiltakin yksityiskohdiltaan hieman erilainen kuin 2003 malli. Koska Comfort ja Elegance ovat teknisesti identtiset, käsittelemme autoa Comfortina.

Toyotan ostaja voi valita joko viisi- tai kahdeksanpaikkaisen version. Pajerossa on paikat seitsemälle.Molempia autoja tehdään myös lyhyenä kolmiovisena mallina,mutta niitä ei tuoda Suomeen.

Sisätilat...

Toyota 58Mitsubishi 57

Korkeaan autoon nousu käy aina pienestä voimistelusta. Jostain syystä Mitsun A-pilareissa ei ole tartuntakahvoja, vaikka niistä olisi kiistatta hyötyä. Toyotassa on sellaiset, ja myös ulkopuoliset astinlaudat helpottavat tilannetta. Kapeudesta huolimatta niitä kannattaa käyttää, muuten lahkeet kuraantuvat helposti.

 

Mitsun ohjauspyörä säätyy vain korkeussuunnassa. Kilpakumppanin rattia voi säätää myös pitkittäissuunnassa. Siksi ei ole ihme, että Toyotan ajoasennon saa räätälöityä aavistuksen paremmaksi. Kummankin istuintyynyä voi nostaa ja laskea, lisäksi tyynyn kaltevuutta voi säätää. Toyotassa ristiseläntuki säätyy sähköisesti, Mitsussa säätöä ei ole. Selkänojien kaltevuussäätö on harmittavasti portaallinen.

Hyvillä istuimilla viihtyy pitkänkin matkan yhtäjaksoisesti, vaikka isot ihmiset kaipasivat hieman lisäpituutta istuintyynyihin. Molempien autojen etuistuinten välissä olevan tavaralokeron pehmustettu kansi toimii kyynärnojana, jota voi vieläpä säätää pitkittäissuunnassa.

Kummankin hallintalaitteet toimivat herkästi, ja maastureissa välttämätön vasemman jalan tuki koristaa molempien jalkatilaa.

Mitsubishin vaihteistossa on myös käsinkäyttömahdollisuus. Vaihdekeppi siirretään automaattiasennon viereiseen hahloon, jolloin keppiä eteen- ja taaksepäin näpäyttämällä vaihteisto tekee niin kuin pyydetään.

Toyotassa tätä mahdollisuutta ei ole, vaikka siinäkin voidaan perinteiseen tapaan lukita pienemmät vaihteet. Vaihteistossa on myös talviasetus, jolla auto lähtee liikkeelle kakkosella. Jostain syystä sen kytkin on piilotettu kojelaudan alareunaan ohjausputken oikealle puolelle. Kojelaudan vasempaan alareunaan puolestaan on koottu useita kytkimiä, esimerkiksi peilien säätö ja takasumuvalo. Ei aivan loppuun saakka harkittua. Ikkunannostimien kytkimet on kummassakin sijoitettu ovipaneeliin.

 

Keskirivillä on molemmissa varsin hyvin tilaa, joskaan ei niin väljää kuin ulkomitoista voisi päätellä. Molempien valmistajat ovat laittaneet tartuntakahvat kapuamista helpottamaan.

Toyota vetää pitemmän korren. Siinä on muhkeasti tilaa päille, polville ja varpaille. Matalan istuimen vuoksi reisituki jää niukaksi. Keskelle joutuvakin saa jalkansa aika hyvin aseteltua, eikä kyynärnoja paina selkää. Selkänojien kaltevuutta voi säätää. Kolmen körilään hartiat ovat kiinni toisissaan, ei kuitenkaan ahdistavasti.

Mitsubishin sisäleveys on jokseenkin samaa luokkaa. Polvitilassa ei ole moittimista, mutta kenkien kärjet mahtuvat huonosti etuistuinten alle. Reisituki jää täälläkin vajavaiseksi, ja ryhdikkäästi istuttaessa istuintyynyn takareunassa tuntuu makkaramainen pullistuma. Pitkän ihmisen kutrit tapaavat kattoverhoiluun. Keskimatkustaja ei valittele oloaan, ja pitkällä matkalla asentoa voi vaihdella selkänojan kaltevuutta muuttamalla.

Kummankin takariville pääsee helposti, sillä keskirivin laitapaikka kipataan tällöin nurin.Toyotan takarivillä on tilaa kolmelle, Mitsussa kahdelle. Jo vilkaisu taakse kertoo sen, minkä istahtaminen vahvistaa: paikat soveltuvat vain keskenkasvuisille. Aikuista voi kuljettaa vain lyhyen matkan, sillä hän joutuu istumaan pakaroidensa varassa ilman minkäänlaista reisitukea. Polvitilakin jää lähinnä nimelliseksi. Selkänojien kaltevuussäädöstä ei käytännössä ole juuri apua.

...Sisätilat

Molempien peräovi on saranoitu oikeasta reunastaan. Jos oven jostain syystä joutuu avaamaan tien laidassa, avaaja on hankalasti muun liikenteen puolella. Rakenne paljastaa, että autot on suunniteltu vasemmanpuoleiseen liikenteeseen.Oveen kiinnitetty varapyörä tekee käsittelystä raskasta ja haittaa takanäkyvyyttä jonkin verran.

 

Kaksikon tavaratilan nostokynnys on hankalan korkea. Onneksi kummankin kookasta puskuria voi huoletta käyttää laskutasona, sillä puskureiden yläpinnat on suojattu naarmuuntumiselta.

Jos kaikki paikat on miehitetty, tavaratiloihin ei mahdu kovin paljon kuljetettavaa. Pajeroon saimme sopimaan kaksi juomakoria takarivin alla olevaan lattiapoteroon. Takaselkänojat tulevat niin lähelle ovea, että väliin ei mahdu yhtään koria. Iso matkalaukku mahtuu kuitenkin poikittain mukaan.

Kun kolmannen rivin sohva taitetaan alas poteroon, tavaratila muuttuu laajaksi. Nyt mukaan mahtuu peräti 20 juomakoria. Ja kun keskirivi kumotaan, tilaa on kuin pienessä pakettiautossa. Jos poteroa halutaan hyödyntää, kolmas rivi voidaan irrottaa. Lattiassa on neljä tukevaa kiinnityslenkkiä.

Land Cruiser on niin ikään kahden korin auto. Takarivin istuimet voidaan tarvittaessa nostaa ylös sivuseinille tai irrottaa kokonaan. Tuolien massiivisesta ulkonäöstä huolimatta niiden irrottaminen ja kantaminen tallin nurkkaan sujuu helposti. Ylös nostetuin istuimin mukaan mahtuu 19 koria ja tuolit poistettuina 23 koria. Mitsun tapaan Toyotakin muuttuu lähes pakuksi taittamalla keskirivin. Täälläkin on neljä tukevaa lenkkiä. Kummankin tavaratilassa on pistorasia ja valaistus.

Näkösuojana toimivaa peitettä ei ole kummassakaan. Viisipaikkaisessa Land Cruserissa sellainen on vakiona, Pajeroon peitteen joutuu hankkimaan huimaan 333 euron lisähintaan!

Pikkutavaratilaa on molemmissa yllin kyllin.Lehtitaskuja ja mukitelineitäkään ei ole unohdettu.

Laatuvaikutelma koostuu muun muassa materiaalien ulkonäöstä ja osien sovituksesta sekä korin tukevuudesta huonoilla teillä. Tässä suhteessa asiat ovat kummassakin autossa kiitettävällä mallilla.

Ainoa kriittinen sana voidaan suunnata Toyotan sisätilojen puujäljitelmäkoristeisiin, jotka näyttävät lähinnä säälittäviltä.

Molemmat ovat aitoja japanilaisia, joten niiltä on lupa odottaa luotettavuutta ja pitkää ikää.

Ajettavuus

Toyota 52Mitsubishi 50

Saadessamme autot vertailuun kummassakin oli Nokian talvirenkaat. Ajoimme kulutuslenkin niillä, mutta mittauksissa käytimme alkuperäisrenkaita.

Vaikka alkuperäisiä renkaita voi käyttää ympäri vuoden M S-merkinnän ansiosta, viisas autoilija hankkii kunnolliset talvirenkaat. Alkuperäisten pito talviliukkailla ei tyydytä.

Maanteillä molemmat kulkevat siististi ja tyynellä säällä turhia kaitsematta. Navakka sivutuuli tuntuu kummassakin. Samoin tiehöylän tekemät uurteet jään pinnassa saavat aikaan selvää nuljumista. Pajeron ohjaustunto keskialueella jää tahmeaksi. Vastaavasti Land Cruiserin ohjaus palauttaa laiskasti hitaassa nopeudessa.

Mitsubishiä ajetaan hyvissä olosuhteissa takavedolla, Toyotassa on jatkuva neliveto. Talvella Pajerossa on hyvä olla koko ajan neliveto päällä, sillä pelkällä takavedolla perä lipsahtaa herkästi sivulle kevyelläkin kaasunkäytöllä. Toyotassa on ajonvakautus ja siihen sisältyvä sutimisenesto. Pajero Comfortista ne puuttuvat, mutta vuoden 2003 Elegancessa sellaiset ne ovat.

Nelivedolla Pajeron voimasta menee 33 % eteen ja 67 % taakse.Viskokytkin jakaa luistotilanteessa voimaa pitävämmälle akselille. Huonoissa oloissa voi olla tarpeen lukita keskitasauspyörästö, jolloin voima jakautuu puoliksi eteen ja puoliksi taakse.

Land Cruiserin Torsen-tyyppinen keskitasauspyörästö jakaa normaalioloissa voimasta 40 % eteen ja 60 % taakse. Pidon vähentyessä tasauspyörästö annostelee voimaa pitävämmille pyörille.

Ketteryydessä ei ole suuria eroja. Mitsu kääntyy aavistuksen pienemmässä tilassa. Toyotan ohjaus on nopeampi: 3,1 kierrosta laidasta toiseen, kun Mitsussa kierroksia on 3,6.

Maasto-ominaisuuksia kävimme kokeilemassa motocrossradalla. Sieltä löytyi lunta, jäätä, vettä, hiekkaa ja jyrkkiä rinteitä sekä kallistuksia. Mukana oli lapioita ja hinausköysi, joita myös tarvittiin!

Maastossa kummankin auton alennusvaihteisto kytketään vivusta. Nyt päästään möyrimään riittävän hitaasti pitäen samalla moottorin kierrokset tehokkaalla alueella.

Tiukan paikan tullen Mitsun takatasauspyörästö voidaan lukita. Toyotan keskitasauspyörästö lukitaan maastossa, jolloin voima jakautuu 50/50 %. Land Cruiserin etu- tai takatasauspyörästöissä ei ole perinteisiä lukkoja, vaan sutimisenestojärjestelmä hoitaa niiden tehtävät.

 

Jos vain renkaiden pito riittää, kumpikin selvittää rinteen, johon useimpien itsesuojeluvaisto kieltää menemästä. Autojen lähestymis- ja jättökulmat menevät ristiin: Pajerossa lähestymiskulma ja ylityskulma ovat suuremmat, Land Cruiserissa puolestaan jättökulma. Toyotan mäennousukyky on valmistajan ilmoituksen mukaan suurempi.

Automaattivaihteisessa Toyotassa on myös alamäkihidastin ja ylämäkijarru. Ne toimivat erittäin tehokkaasti, kunhan kuski oppii ensin luottamaan niihin.

Pajero jäi yllättävän helposti kiinni lumeen.Kun lunta on mahaan asti, renkaat eivät enää saa otetta. Land Cruiserkin jäi kiinni, mutta hetken päästä se taas nykäisi itsensä liikkeelle pysähtyäkseen vähän matkan päässä uudestaan. Erot johtuvat paitsi renkaista myös Toyotan pidemmistä joustovaroista sekä sutimisenestojärjestelmästä.

Ojien tai harjanteiden viistot ylitykset ovat monille maastureille kriittinen paikka. Kun ristikkäiset pyörät pääsevät sutaisemaan tyhjää, meno loppuu siihen paikkaan.Mitsu ja Toyota selvittävät kuitenkin tällaiset tilanteet, sillä vähintään kolme pyörää vetää kaiken aikaa.

Tarkka kannonkierto onnistuu automaattivaihteistojen ja pehmeästi kaasuun vastaavien moottoreiden ansiosta. Tosin sillä varauksella, että Land Cruiserin astinlaudat osuvat herkästi esteisiin.

Myös korinväriset puskurit ovat tyylikkäästä ulkonäöstään huolimatta tositoimissa arveluttavat. Kun nirhamilta ei voi välttyä maastossa, kolhitut kohdat loistavat huutomerkin lailla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Käyttöominaisuudet

Toyota 45Mitsubishi 41

Pilvipoutainen sää ja kuiva asfaltti suosivat kiihtyvyysmittauksia. Tehtaan mukaan Toyotan pitäisi kiihtyä paremmin. Näin tapahtui myös käytännössä. Kumpikaan ei silti pystynyt aivan valmistajan arvoihin. Käytännössä molemmat ovat riittävän ripeitä arkiliikennöintiin.

Mittasimme Pajeron kiihtyvyyden sekä automaatti- että käsivalintaasennossa. Saavutimme paremmat arvot automaatilla, sillä käsin vaihdettaessa loota empii ennen komennon hyväksymistä.

Sitkeyksiä emme mittaa automaattivaihteisista autoista. Kummankin vaihteistot toimivat jouhevasti ilman turhia nykäisyjä.

Mukavuus

Toyota 56Mitsubishi 52

Maastureiden mukavuus – ja varsinkin jousitusmukavuus – on kehittynyt huimasti viime vuosina. Japanilaiskaksikko käyttää kierrejousia niin edessä kuin takanakin, eikä moitteita juuri voi jakaa. Mitsubishissä se ei ole ihmekään, sillä mitoituksia lukuun ottamatta jousitus on kuin henkilöautossa.

Sen sijaan Toyotan käyttämä erillinen runko ja jäykkä taka-akseli on totuttu yhdistämään raskassoutuiseen menoon. Land Cruiserin jousitus toimii kuitenkin useimmiten kuin ihmisen mieli. Nimismiehenkiharoissa ja teräväreunaisissa kuopissa esiintyi lievää hytkymistä, joka johtuu suuresta jousittamattomasta massasta. Alustasta ei myöskään kuulu kolinoita.

Meluarvostelussa luotamme desibelimittarin lisäksi omiin korviimme. Mittari osaa kertoa vain melun määrän, mutta sävyä se ei pysty erottelemaan.

Toyota on selvästi hiljaisempi. Sen moottori käy dieseliksi harvinaisen äänettömästi. Matkanopeuksissa raksutus hukkuu renkaiden ja tuulen ääniin.Mitsubishin kone on karkeakäyntinen. Rengasmelu ja tuulen suhinat eivät missään vaiheessa peitä moottorin miehekästä kalinaa.

Kummankin moottori on suuresta iskutilavuudestaan huolimatta vain nelisylinterinen. Suurten massojen vaimentamiseksi koneissa on kaksi tasapainotusakselia, jotka pitävät häiritsevät tutinat hyvin kurissa.

Molempien varustelu kelpaa vaativillekin. Land Cruiser keräsi taulukkoon enemmän rasteja. Sen hintaan sisältyy mm. ajotietokone, sumuvalot ja radio, jossa on sekä kasetti- että cd-soitin.

Kummankin varusteita ovat mm. automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, kauko-ohjattu keskuslukitus, ulkolämpömittari, kompassi sekä ilmanpaine- ja korkeusmittari.

Molemmissa on ajovaloautomatiikan ohella erillisestä napista toimivat ajovalojen pesimet, mistä erityinen kiitos.

Lämmityslaitteiden tehosta ei lauhojen säiden vuoksi voi lausua mitään. Koska näistä moottoreista ei tule paljon hukkalämpöä, valmistajat ovat pyrkineet varmistamaan matkustajien tarkenemisen lisälämmittimillä. Mitsussa se on sähkö-,Toyotassa dieselkäyttöinen. Lisäksi ensin mainitussa on taakse erillinen puhallin. Kummassakin on luonnollisesti suuttimet takajalkatilaan.

Paitsi että kaksikon taustapeilit säätyvät ja lämpiävät sähköisesti, ne voidaan ahtaissa paikoissa myös kääntää sähkön voimalla koria vasten. Toyotassa on myös murtohälytin.

Turvallisuus

Toyota 52Mitsubishi 49

Keliolojen vuoksi emme voineet tehdä varsinaisia väistökokeita ja jarrutusmittauksia. Korvasimme ne erinäisillä kokeilla mäkisillä ja mutkaisilla pikkuteillä sekä isolla tyhjällä pysäköintialueella mahdollisten käy- tösongelmien esiin saamiseksi.

Kun maasturin tavallista henkilöautoa korkeampi painopiste ja pitkät joustovarat yhdistyvät, auto huojahtaa melkoisesti äkillisessä ohjausliikkeessä. Ilmiö ei sinänsä haittaa. Sen sijaan kummankin ohjauksen lievä kipsaantuminen nopeassa ratinpyörittelyssä on valitettavaa.

Molemmissa on lukkiutumattomat jarrut. Toyotassa on lisäksi hätäjarrutustehostus, joka tunnistaa nopean polkimen painalluksen ja nostaa paineen huippuunsa, vaikka kuski ei osaisi painaa poljinta riittävän kovaa.

Jarrut toimivat suoraan ajettaessa moitteitta, mutta tiukka jarrutus mutkassa saa kummankin perän liikehtimään levottomasti. Liike rauhoittuu pian, mutta kuljettaja ehtii pelästyä.

Kun istutaan korkealla ja peilit ovat kiitettävän laajat, näkyvyys on tietysti hyvä. Jo aiemmin mainittu varapyörä peittää tosin jonkin verran takanäkyvyyttä. Samoin kolmannen rivin pääntuet voivat häiritä. Toyotassa kolmannen rivin keskipaikan pääntuen voi sijoittaa selkänojan vetoketjulliseen taskuun,Mitsussa puolestaan tuet voi laittaa takaoven verkkotaskuun.

Mitsussa on neljä turvatyynyä. Toyotassa on näiden lisäksi turvaverhot, jotka suojaavat matkustajia myös lasinsirpaleilta. Kummankin kaikille matkustajille on kolmen pisteen rullavyö ja pääntuki.

Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h sujuu Toyotalla 11,8 sekunnissa ja Mitsubishilla 14 sekunnissa.

Kustannukset

Toyota 45Mitsubishi 39

Vertailun kulutuslenkki käsitti perinteiseen tapaan noin tuhat kilometriä kaikentyyppisiä teitä. Toyota selvitti taipaleen runsaalla kymmenellä litralla, Mitsubishin ruokahalu kasvoi 12 litraan.

Land Cruiser pääsi kolme desilitraa alle yhdistetyn EU-kulutuksen, mutta Pajero ylitti yhdistetyn kulutuksen peräti 1,4 litralla. Land Cruiserin omistaja saa sekä liikenne- että autovakuutuksensa edullisemmin kuin Pajeron käyttäjä. Hintaeroa nollabonuksin kertyy yli 300 euroa vuodessa.

Huoltohinnat on kysytty maahantuojilta olettaen, että autoilla ajetaan kolmessa vuodessa 60 000 km. Näistäkin kuluista Pajeron omistaja joutuu pulittamaan enemmän. Kumpikin käy huollossa 15 000 kilometrin välein. Autoissa ei ole huoltovälinäyttöä. Pajeron varaosapaketti on jonkin verran halvempi. Kummastakin menee saman verran dieselveroa.

Molempien takuu kattaa japanilaistapaan kolme vuotta tai 100 000 km. Sen sijaan teoreettisessa puhkiruostumiskestävyydessä on eroja: Pajeron luvataan vastustavan syöpymistä kuusi vuotta, kun Land Cruiserille uskalletaan luvata 12 vuotta.

Loppuarvostelu

Land Cruiser napsi jokaisella osa-alueella kilpakumppaniaan enemmän pisteitä. Ei ihme, sillä Pajero on vanhempi konstruktio. Toyotalla on ollut hyvää aikaa tutkia kilpailijoidensa ratkaisuja. Yhteenlaskun tuloksena eroa kertyi 20 pistettä.

1. Toyota Land Cruiser hinta 65 280 euroa

 

Toyota on onnistunut yhdistämään mukavat maantieominaisuudet ja melkoiset maastokyvyt. Uudella tekniikalla on saatu aikaan kauniisti käyvä sekä auton kokoon ja massaan nähden taloudellinen moottori. Turvavarustelu on korkealuokkainen, eikä mukavuusvarusteissakaan ole pihistetty. Myös tilaa on riittävästi. Ominaisuuksiin nähden hankintahintaa voi pitää jopa edullisena.

Huollattaminen ja vakuuttaminen ovat halvempia kuin Pajerossa, mutta varaosissa tilanne kääntyy toisin päin. Yleisesti ottaen maastureiden käyttökustannukset ovat huimasti kovemmat kuin tavallisessa henkilöautossa.

Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 440 e. Auton hinta 65 720 euroa, dieselvero 730,80 e/vuosi.

 

2. Mitsubishi Pajero hinta 68 500 euroa

 

Pajero on häviöstään huolimatta sympaattinen auto. Ajettavuus ei ole ollenkaan hassumpi. Matkustusmukavuuskin olisi muuten kunnollinen, mutta melua on aivan liikaa. Takatilat ovat Land Cruiseria niukemmat. Varustelu on hyvää mutta jää Toyotalle. Talvisessa maastossa alkuperäisrenkaiden pito ei vakuuta, mutta kesäkelillä auton kyvyt ylittävät useimpien kuskien rohkeuden.

Ruokahalu oli odotettua suurempi. Pajero sopii mainiosti veturiksi, sillä suurin sallittu jarrullisen perävaunun massa on peräti 3 300 kiloa.

Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 4420 e, radio/cd-soitin 495 e ja vetokoukku 592 e. Auton hinta 70 007 euroa, dieselvero 730,80 e/vuosi.

Loppupisteet

 

Loppupisteet
(suluissa maksimipisteet)MitsubishiToyota
Sisätilat  
Etutilat (15)1515
Takatilat (15)1314
Tavaratila (10)1010
Hallintalaitteet (15)1414
Laatuvaikutelma (5)55
Yhteensä (60)5758
   
Ajettavuus  
Suuntavakavuus (10)99
Ohjautuvuus (10)99
Maastoajo-ominaisuudet (20)1618
Kaupunkiajo (10)88
Ohjaus (10)88
Yhteensä (60)5052
   
Käyttöominaisuudet  
Kiihtyvyys (30)1819
Päästöt (15)911
Käynti (15)1415
Yhteensä (60)4145
   
Mukavuus  
Jousitus (10)99
Istuimet (10)89
Varustelu (10)910
Lämmitys ja tuuletus (15)1414
Sisämelu (15)1214
Yhteensä (60)5256
   
Turvallisuus  
Jarrut (15)1313
Turvavarustelu (15)1315
Ääritilanteet (10)88
Ohituskiihtyvyys (10)67
Näkyvyys (10)99
Yhteensä (60)4952
   
Kustannukset  
Hinta (15)1011
Testikulutus (15)1012
Huolto (10)67
Vakuutukset (10)67
Takuu (5)45
Varaosat (5)33
Yhteensä (60)3945
   
Loppupisteet (360)299302

 

Roland Weckström Lehdessä 4/2003

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.