Vertailussa neljä maasturia

26.05.2010 |
Vertailussa neljä maasturia

Otimme testiin neljä nelivetoista vaihdokkia. Land Rover ja Toyota ovat oikeita maastureita, mutta Kia ja Subaru pikemmin citykaneja. Nyt vetää! (Tuulilasi 5/2010)

Kia Sorento 2.5 CRDi EX A

Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE A

Subaru Forester 2.5 XT 3M

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Luxury 5h

Hintalaput jakavat nelikon kahteen tiimiin: Discoveryn ja Land Cruiserin tuulilasissa roikkui 50–55 000 euron pyynti, mutta Foresterista sekä Sorentosta pyydettiin noin 26 000 euroa, eli puolet vähemmän. Kilometrejä oli kaikkien mittareissa maltillisesti: 44 000–63 000 kpl.

Subaru Forester on verrokeista selkeästi henkilöautomaisin ja myös pienikokoisin. Ensimmäinen Forester esiteltiin vuonna 1997, ja se pohjautui pitkälti Imprezaan. Toinen polvi syntyi vuonna 2002. Tällä hetkellä tuotannossa on kolmas mallisukupolvi.

Vuosimallia 2006 oleva ajokkimme edustaa järjestyksessään toista Forester-mallia, tarkemmin sanottuna tämän faceliftversiota. Neliveto ja bokserikone ovat Subarussa miltei itsestäänselvyyksiä.

Vertailu-Foresterimme totteli mallimerkintää 2.5 XT, mikä tarkoittaa selkokielellä 2.5-litraista turbomoottoria. Kone on käytännössä melko lailla sama kuin 2006-mallisessa Impreza WRX STI:ssä.

Sanonta ”susi lampaan vaatteissa” kuvaa manuaalivaihteista Forester XT:tä melko hyvin, sillä kiihdytys 0–100 km/h sujuu alle kuudessa sekunnissa. Subarun kulku onkin lähempänä urheiluautoluokkaa kuin sen citymaasturiveljiä. Lienee tarpeetonta sanoa, että juuri tämän auton luonne poikkeaa muista verrokeista selvästi. Forester on myös nelikon ainoa bensiinikäyttöinen ajoneuvo.

KOKOJÄRJESTYKSESSÄ seuraavana tulee Kia Sorento, joka on korealaisvalmistajan suurempi citymaasturimalli. Se pienempi SUV on tietysti Sportage.

Subaruun verrattuna Sorentossa on jo paljon maastoautomaisempi tunnelma, ja lisämausteena pakettiautomaisempi ajettavuus. Malli tuli myyntiin vuonna 2003, ja vaikka perusrakenne on pysynyt samana, kevyempiä muutoksia elinkaaren aikana on toki tehty. Toisen sukupolven Sorentokin on jo esitelty, ja sen myynti meillä on juuri alkamassa.

Sorenton moottorivalikoimassa on ollut lähes koko ajan yksi diesel- ja bensakone. Molemmat voimanlähteet ovat sittemmin jo uudistuneet, mutta 2006-mallisessa autossamme oli ns. vanhempi diesel. 2,5-litraisen turbodieselin jatkeena oli viisivaihteinen automaatti. Tehoa suoraruiskutteisessa padassa ilmoitetaan olevan 140 hevosvoimaa.

Mitoiltaan seuraavana on Toyota Land Cruiser. Ensimmäiset tällä nimellä varustetut maasturit valmistettiin jo 50-luvulla, minkä jälkeen uusia malleja on ilmestynyt joka vuosikymmenellä. Tähän päivään mennessä on myyty jo yli viisi miljoonaa Cruiseria.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Verrokkimme on vuosimallia 2007, ja se kuuluu 120-mallisarjaan, joka tuli myyntiin vuonna 2002. Moottori on kolmilitrainen, suoraruiskutuksella varustettu turbodiesel, ja sen jatkeena on kuusivaihteinen manuaali.

Jos ulkomuoto ei vielä ehkä kerrokaan Toyotan oikeaa kokoa, niin viimeistään kurkistus kabiiniin paljastaa auton todelliset mittasuhteet: Toyotaan noustaan eikä istuta.

Massaltaan ja ulkomitoiltaan vertailun suurimman auton palkinnon pokkaa kuitenkin Land Rover Discovery 3. Brittimerkillä on vähintään yhtä pitkät perinteet maastoautojen valmistajana kuin Toyotalla, ja ensimmäinen Discovery esiteltiin vuonna 1989. Yhdeksän vuoden päästä pukattiin maailmalle mallin toinen sukupolvi, ja vuonna 2004 tuli sitten kokonaan uusiutunut Discovery 3. Tällä hetkellä myydään nelossarjaa.

Discoverymme on Toyotan tapaan vuosimallia 2007. 2,5-tonnista ajoneuvoa liikuttaa 2,7-litrainen, suoraruiskutteinen V6-turbodiesel. 190 hevosvoimaa tuottavan moottorin jatkeena on kuusivaihteinen automaatti.

Discon massiiviseen koppaan on saatu loihdittua valoisat ja runsaat sisätilat. Ajoneuvoon nouseminen sujuu ilmajousituksen ansiosta astetta Toyotaa helpommin.

VERTAILURYHMÄMME nelivetoratkaisut poikkeavat toisistaan. Subarussa, Land Roverissa ja Toyotassa on jatkuva neliveto, mutta Kia on normaali-oloissa takavetoinen. Sen neliveto on siis kytkettävä erikseen päälle.

Foresterin nelivetojärjestelmä on tuttua Subarua. Voima jaetaan suhteessa 50:50, ja työn tekevät keskitasauspyörästö sekä viskokytkin.

Land Cruiserin neliveto on jakolaatikollinen ja jatkuva. Normaalioloissa keskitasauspyörästö työntää voimaa etu- ja taka- akseleille suhteessa 40:60.

Discoveryssä on selkeästi eniten etenemiskykyyn vaikuttavia järjestelmiä. Lantikan neliveto rakentuu jakovaihteiston ja lukittavan keskitasauspyörästön ympärille.

KAIKKI VERTAILUAUTOT olivat hyväkuntoisia. Istuimet olivat muodossaan ja tahrattomia. Koristepaneeleista, ohjauspyöristä eikä edes kattoverhouksista löytynyt huomautettavaa.

NELIKOSSA ON melko suuria rakenteellisia eroja, jotka vaikuttavat autojen ajo-ominaisuuksiin. Subarussa ja Land Roverissa on itsekantava kori ja erillisjousitus. Kiassa ja Toyotassa on erillinen runko ja jäykkä taka-akseli. Land Rover ja Kia ovat automaattivaihteisia, Toyota ja Subaru manuaaleja.

ILMAN TARKKAA pisteytystä on vertailuvoittajaa melko vaikea valita. Hintapyynnöissä ja autoissakin on suuria eroja. Pelkän kunnon perusteellakaan ei tässä tapauksessa voi valintaa tehdä, koska kaikki neljä ovat niin hyvässä tikissä.

Jos ei tarvitse oikeaa maasturia, suosittelemme Foresteria. Se on henkilöautomainen, kova kulkemaan eikä älyttömän kallis. Suurempaan tilantarpeeseen ja maastomöyrintään ottaisin itse Toyotan tai Land Roverin. Nämä kaksi ovat kuitenkin niin hyväkuntoisia ja tasaveroisia, että yhden nostaminen toisen yläpuolelle on todella vaikeaa. Kia on muihin verrattuna ikään kuin ulkoraiteella, sillä mikään Sorenton ominaisuus ei varsinaisesti säväytä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.