Vertailussa viisioviset Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Kia Rio, Mitsubishi Colt, Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris ja VW

27.08.2006 |
Vertailussa viisioviset Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Kia Rio, Mitsubishi Colt, Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris ja VW

Pikkuautot sen kuin kasvavat. Uuden polven tulokkaat lähentelevät kooltaan jo aikaisempia alemman keskiluokan autoja. Panimme viivalle viisi uutuutta ja niiden kirittäjiksi kolme tutumpaa autoa.

Vertailussa:

Fiat Grande Punto

1.4 16V DynamicFord Fiesta 1.4 TrendKia Rio 1.4 EXMitsubishi Colt 95 Invite CoolPeugeot 207 Trendy 1.4 16VRenault Clio 1.4 16V ExpressionToyota Yaris 1.3 Linea SolVolkswagen Polo 1.4 Comfortline

Joukko olisi voinut olla vielä suurempi, mutta jouduimme karsimaan autoja joko iän tai hinnan takia. Se selittää esimerkiksi Opel Corsan puuttumisen – uusi malli tulee loppuvuodesta. Kia Rioa lukuun ottamatta nämä autot saa joko kolmi- tai viisiovisina. Rion vaihtoehdot ovat viisiovinen viistoperä ja neliovinen sedan.

Grande Punto on porukan tuorein malli: se esiteltiin suomalaisille kesäkuun alkupuolella. Mallia vauhdittaa 1,4-litrainen bensiinimoottori kahtena eritehoisena versiona. 1,2-litraista peruskonetta ja dieseleitä ei ainakaan toistaiseksi ole katsottu aiheelliseksi hinnoitella. Varustetasot ovat Active ja Dynamic. Vanhan Punton valmistus jatkuu uutuuden rinnalla ainakin vuoden loppuun saakka.

Nykypolven Fiesta näki päivänvalon loppuvuodesta 2001 ja tuli myyntiin talvella 2002. Täksi vuodeksi mallia uudistettiin hillitysti. Bensiinimoottoreiden tilavuudet ovat 1,3, 1,4 ja 1,6 litraa. Viisioviseen saa myös 1,4-litraisen turbodieselin. Kolmiovisen malliston huipulla kukkoilee kaksilitrainen urheilullinen ST-versio. Varustetasojen nimet ovat Ambiente, Trend ja Ghia.

Nykyinen Rio esiteltiin keväällä 2005, vaikka myynti Suomessa pääsi alkamaan vasta tämän vuoden alussa. 1,4-litrainen bensiinimoottori on toistaiseksi ainoa voimanlähde meillä. Muualla tarjotaan myös 1,6-litraista bensakonetta sekä 1,5-litraista turbodieseliä. Varusteluksi voi ottaa LX:n ja viistoperään myös EX:n.

Coltin nykymallisto tuli myyntiin 2004. Moottoriksi voi valita 1,1-, 1,3- tai 1,5-litraisen bensiinikäyttöisen, joista suurimman saa myös turboahdettuna – tosin vain kolmioviseen. Varustelutasoja on kolme: Inform, Invite ja Instyle.

207 ilmestyi kauppoihin toukokuussa. Varustetasoja kuvataan nimillä City, Trendy, Premium ja Sport. Myöhemmin saadaan vielä GT. 1,4-litraisesta koneesta on kaksi eritehoista versiota. Kahta desilitraa suuremman bensakoneen ohella tarjolla on 1,6-litrainen turbodiesel, jonka saa kahtena tehoversiona. Syksyllä valikoima täydentyy 1,6-litraisella bensaturbolla. Uudesta mallista huolimatta 206:n tuotanto jatkuu.

Clion kolmannen sukupolven myynti Suomessa alkoi helmikuussa. Bensiinikoneen tilavuudeksi voi valita 1,2, 1,4 tai 1,6 litraa. Turbodiesel antaa voimansa 1,5 litrasta. Perusvarusteisella versiolla ei ole mitään lisänimeä. Runsaampia tasoja kutsutaan nimillä Confort, Expression ja Dynamique.

Toisen polven Yaris näki päivänvalon viime vuoden lopulla. Myynti Suomessa alkoi pian sen jälkeen. Peruskoneena hyrrää Aygosta tuttu litrainen kolmisylinterinen, ja parempaa kulkua haluavat valitsevat 1,3-litraisen. Varustetasot ovat Linea Terra, Linea Sol ja Linea Sol Plus.

Loppuvuodesta 2001 esitelty nykyinen Polo koki nuorennusleikkauksen runsas vuosi sitten. 1,4-litraisen moottorin saa kahtena tehoversiona. Dieselin ystäville kaupataan joko 1,4- tai 1,9-litraista ahdettua voimanlähdettä. Varustetasojen nimet ovat Trendline, Comfortline ja Sportline.

Etutilat

Yhdenkään ajoasentoa ei voi moittia varsinaisesti huonoksi, mutta selkeitä sävyeroja löytyy. Kaikissa on mainio vasemman jalan tuki. Ratin etäisyyssäätö puuttuu peräti neljästä autosta.

Fiatin ratti säätyy sekä korkeus- että etäisyyssuunnassa. Hyvän ajoasennon löytäminen onnistuu helposti. Tunnelma on varsin avara. Istuintyynyn takareunan lievä pullistuma on selkeä kauneusvirhe, eikä runsaampi reisitukikaan olisi pahitteeksi.

Pitkäliikkeinen kytkinpoljin ja kumimaisen joustava vaihteensiirto eivät ilahduta. Myös kierrettävä pyyhkimien ja pesimen viiksi oudoksuttaa, sillä ylös–alas liikkuva on ergonomisesti parempi. Kovamuovinen ohjauspyörän kehä ei myöskään herättänyt sympatioita. Mustasta kojelaudan yläosasta huolimatta huurteenpoistoritilä heijastuu ajoittain tuulilasiin.

Fordin ratissa on pelkkä korkeussäätö. Istuimen korkeussäätönä mainostettu hienous muuttaa vain tuolin takareunan korkeutta, joten oikeastaan pitäisi puhua kaltevuuden säädöstä. Hartiaan osuva keskipilari kiusasi rotevampia kuskeja. Nopeusmittarin pariton numerointi hämää aluksi.

Kytkinpoljin on kovin lähellä seinää, jolloin ainakin leveälestinen kenkä osuu harmittavasti polkimeen ja seinään. Oikean viiksikytkimen logiikka poikkeaa muista: viiksestä taakse vetämällä käynnistyy takalasinpyyhin, ja tuulilasi huuhdellaan viiksen päässä olevaa nappia painamalla.

Kian kuskinistuimen etu- ja takareunaa voi säätää erikseen. Selkänojan kaltevuudensäätö on portaallinen, ja ratissa on pelkkä korkeussäätö. Testiryhmä ei löytänyt ajoasennosta mainittavia moitteita. Pitkäliikkeinen ja lonksuva vaihteensiirto on kuin tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä. Kuljettajan oikean käden kyynärnoja ei haittaa vaihtamista.

Mitsubishin ajajanistuin liikkuu räikkätyyppisen vivun avulla korkeussuunnassa. Myös ratti säätyy ylös ja alas, mutta etäisyyssäätö on ilmeisesti katsottu liian kalliiksi. Coltissakin on kovamuovinen ratti. Istuimen takareunan pullistuma sai kritiikkiä.

Tuolin siirtovara riittää koripalloilijallekin, mutta tällöin ratti jää liian kauas. Myös reisitukea kaivattiin lisää. Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu pelkällä ylikuumenemisen varoitusvalolla.

Peugeotin ruori liikkuu molempiin suuntiin, mutta silti ratti jää parimetriselle hieman liian kauas. Istuimen korkeutta muutellaan vivulla. Selkänojan portaallinen liikerata ei luonnollisestikaan mahdollista aivan yhtä tarkkaa hienosäätöä kuin portaaton.

Oikea reisi osuu herkästi keskikonsoliin, mutta useimmat pitivät tätä lisätukea hyvänä asiana. Kaikkiin hallintalaitteisiin ylettyy kurottelematta. Nopeusmittarin parittomaan jakoon tottuminen vie aikaa.

Renaultin ratti säätyy vain korkeussuunnassa. Istuimen kunnollisten säätöjen ansiosta kaikenmittaiset kuskit saavat kuitenkin hyvän asennon. Runsaampaa sivuttaistukea jäätiin kaipaamaan. Lyhyet viiksikytkimet näyttävät koomisilta, mutta toiminnassa ei ole mitään erikoista.

Lämpötilan säädön ja puhaltimen samalle akselille sijoitetut kiertokytkimet ovat hankalat ainakin hansikkaat kädessä. Fordin ja Peugeotin tavoin nopeusmittarin numerointi on pariton.

Toyotan ajaja voi säätää rattia kumpaankin suuntaan. Istuin nousee ja laskee räikällä. Selkänojan portaallisesta kaltevuussäädöstä annamme pienen miinuksen. Iso ihminen kaipaa runsaampaa reisitukea. Muutama roteva ajuri valitteli myös istuimen reunojen painavan.

 

Kojelaudan keskelle sijoitettu digitaalimittaristo ei viehätä kaikkia. Ajotietokoneen hallintanappi on jostain syystä kaukana mittariston oikeassa laidassa, vaikka ratissa olisi vapaata tilaa radion nappuloiden rinnalla. Jäähdytysnesteen lämpömittaria ei ole, ainoastaan sininen ja punainen valo kertomassa ali- tai ylilämmöstä.

Volkswagenin ergonomia on toimiva. Ratti säätyy molempiin suuntiin, ja istuinta voi nostaa ja laskea. VW:n tavaramerkiksi muodostunut kytkinpolkimen pitkä liike on onnistuttu Polossa lyhentämään. Kovamuovinen ratti sai moitteita. Huurteenpoistosuutin heijastuu ajoittain tuulilasiin.

Takatilat

Takatilat kokeiltiin perinteiseen tapaan kahden ja kolmen hengen voimin. Jokaisen auton kuljettajan-istuin säädettiin saman henkilön mittojen mukaan, ja toinen etuistuin asetettiin identtiseen asentoon. Kahdelle takamatkustajalle kaikki tarjoavat riittävät tilat. Sen sijaan kolmas ei viihdy yhdessäkään pitkää matkaa. Erot ovat silti selvät. Yksikään ei tarjoa riittävästi reisitukea, vaikka Kiassa ja Renaultissa sitä on sentään yritetty saada aikaan.

Mitsubishin ja Toyotan erikoisuutena on pitkittäissuunnassa siirrettävä takaistuin. Käytännössä istuin pidetään takimmaisessa asennossaan, ellei tavaratilassa kuljeteta jotain kookasta esinettä. Eteenpäin siirrettäessä polvitilat supistuvat vain keskenkasvuisille sopiviksi.

Kolmen koehenkilön ryhmä asetti Kian ykköseksi. Sisäänmeno ja ulostulo sujuvat helposti. Pääntila riittää niukin naukin. Muihin verrattuna sohva tuntuu leveältä, ja jalkojakin mahtuu ojentelemaan.

Ford, Toyota ja Peugeot rankattiin keskenään tasaväkisiksi. Kaikkien kyytiin tultaessa joutuu hieman kumartelemaan. Fiestassa ryhdikkäästi istuttaessa päälaki osuu kattoverhoiluun, mutta hieman rennompi asento suo kutreille vapauden. Polvet ja varpaat mahtuvat hyvin osumatta mihinkään. Ulostulo sujuu helposti.

Toyotassa ei porukan ainoana ole lainkaan keskitunnelia, mikä helpottaa kolmannen matkustajan jalkojen sijoittelua. Polvet ja varpaat mahtuvat olemaan vapaina, mutta hiukset osuvat kattoon.

Peugeotissakin kutrit ottavat kattoverhoiluun min kuin kahdessa edellisessä. Tämä kompensoituu 207:n reilumpana leveytenä.

Renaultin kyytiin istahdetaan helposti. Polvi- ja varvastilat riittävät, mutta laidoilla olijoiden ohimot ovat katossa. Hartiatilasta on puutetta. Ulos tullessa kenkä osuu herkästi keskipilariin. Volkswagenin iso keskitunneli hankaloittaa kolmannen matkustajan paikalleen menoa. Pääntila on samaa luokkaa kuin Fordissa, mutta Volkkari on kapeampi eivätkä polvitilatkaan ole yhtä hyvät.

Mitsubishin kyytiin ja sieltä pois pääsee helposti auton korkeuden vuoksi. Pääntilaa on runsaasti, mutta kapeus kiusaa. Polvi- ja varvastila riittää, kunhan pitkittäissuunnassa säädettävä takaistuin pidetään takimmaisessa asennossaan.

Fiatinkin ongelmana on kapeus: kolmen körilään hartiat ovat tiukasti kiinni toisissaan. Laidoilla olijoiden ohimot osuvat kattoverhoilun reunoihin. Varvas- ja polvitilaa on tarpeeksi, eikä keskimatkustajan jalkojen luontevassa sijoittelussa ole ongelmia. Sisään tullessa ja ulos mennessä on kyyristyttävä, muuten pää osuu oviaukon yläreunaan.

Tavaratila

Kaikissa on verhoiltu, valaistu ruuma ja luukun sisäkahva, jonka ansiosta sulkeminen sujuu siististi. Suksiluukkua ei ole yhdessäkään.

Peugeotin ja Renaultin ruumaan mahtuu seitsemän juomakoria.

207:n tilassa on kaksi metallista sidontalenkkiä sekä neljä muovilenkkiä mukana tulevan kevyiden tavaroiden verkon kiinnittämiseksi. Laidoissa on lisäksi muoviset kassikoukut. Tilan pohja on kynnystä jonkin verran alempana.

Kontti laajennetaan nostamalla kahteen osaan jaettu istuintyyny pystyyn ja kaatamalla tämän jälkeen selkänojanpuolikkaat kumoon. Laajennuksen pohja asettuu lähes vaakatasoon.

Clion ruuma laajenee täsmälleen samalla tavalla kuin 207:ssä. Pohja ei käänny aivan vaateriin muuten kuin pääntuet irrottamalla. Cliossa on neljä metallista sidontalenkkiä. Koria tukevoittava poikittaispalkki voi haitata pitkien esineiden kuormausta.

Fiat, Ford, Kia ja VW ovat kuuden korin autoja. Grande Punton kuormausta hankaloittaa korkea nostokynnys ja huomattavan syvällä oleva ruuman pohja. Sidontalenkkejä ei ole. Tila laajennetaan kaatamalla istuintyyny ja selkänoja kahdessa erilevyisessä osassa. Laajennuksen pohja asettuu aivan vaakatasoon.

Myös Fiestan tilan pohja on huomattavasti kynnystä alempana. Sidontalenkit puuttuvat. Vaikka selkänoja on kaksiosainen, istuintyyny kippaa yhdessä osassa. Näin laajennuksen myötä menetetään kaikki takapaikat. Pohja menee jokseenkin vaateriin. Selkänojat voi tietysti kaataa nostamatta istuintyynyä pystyyn, mutta tällöin nojat jäävät pahasti kallelleen.

Rion tavarat voi sitoa neljään tukevaan metallilenkkiin. Monen kilpailijan tavoin ruuman pohja on harmittavan paljon kynnystä alempana. Istuintyyny ja selkänoja kippaavat kahdessa erilevyisessä osassa. Pääntuet poistettuina laajennuksen pohja asettuu aivan vaakatasoon.

Polon laajennus ei mene aivan vaateriin, vaikka sekä istuintyyny että selkänojat kaatuvat kahdessa osassa. Kynnyksen ja pohjan korkeusero on Grande Punton kanssa porukan suurin. Tavarat sidotaan neljään tukevaan lenkkiin.

Coltiin mahtuu neljä tai kuusi koria takaistuimen asennon mukaan. Tila laajennetaan kaatamalla selkänojanpuolikkaat alas, minkäjälkeen istuintyynyt kipataan pystyyn. Lopuksi istuimet sidotaan kumilenkein etupääntukiin. Laajennus on aivan tasapohjainen. Sidontalenkit ovat heikon tuntuista muovia. Tarvittaessa istuimet voi irrottaa kokonaan.

Yarisin tilaan sopii vain kaksi koria, jos välipohja on paikallaan. Se poistettuna mukaan mahtuu viisi koria ja istuin eteen siirrettynä seitsemän koria. Laajennus käy kätevästi selkänojanpuolikkaat kaatamalla, jolloin istuintyyny painuu samalla alaspäin. Sidontalenkit puuttuvat.

Emmaljunga Crossway -lastenrattaat eivät mahdu pyörineen yhdenkään auton tavaratilaan. Grande Puntoon ja Poloon rattaat eivät sopineet edes pyörät irrotettuina. Ensin mainitussa ongelma tosin johtui lisävarusteisesta tilan laitaan sijoitetusta bassokaiuttimesta. Poloon rattaat saa kikkailemalla takaselkänojat hieman kallelleen, mutta tällöin takamatkustajia ei luonnollisestikaan voi kyyditä.

Graco Cosmic XTP -turvaistuin sopii kaikkien etuistuimelle siten, että aikuinen mahtuu istumaan takana. Oikea taustapeili peittyy pahasti muissa paitsi Riossa, Coltissa ja 207:ssä. Fiestan etumatkustajan turvatyynyä ei voi muiden autojen tapaan poistaa käytöstä avaimella, vaan homma vaatii korjaamokäynnin.

Turvaistuimen asennus takapenkille kasvot menosuuntaan onnistuu kaikissa, mutta toisin päin se ei suju Fiestassa eikä 207:ssä, mikäli eteen halutaan samanaikaisesti aikuinen matkustaja. Pikkutavaratilaa on kaikissa riittävästi. Peugeotissa ei ole lehtitaskuja. Fiatissa ja Renaultissa niitä on yksi ja lopuissa autoissa kaksi.

Laatuvaikutelmassa kiinnitämme huomiota mm. muoviosien ja kankaiden ulkonäköön, ovien ja luukkujen sekä verhoilupaneeleiden sovitukseen ynnä kaikenlaisiin hälyääniin.

Tämän joukon materiaalit näyttävät ja tuntuvat pääsääntöisesti hyviltä. Fiatin vasemman takaoven ulkokahva oli huomattavan jäykkä, eivätkä muutamat muoviosat istuneet paikoillaan aivan täsmällisesti. Mitsubishin lämmityslaitteen nupit ja muutamat muut osat ovat vaalean siniharmaata muovia, joka näyttää erityisen halvalta. Kuoppaisella tiellä kaikissa kuului pieniä sirinöitä.

Ajettavuus

Täysin sähköiset ohjaustehostimet yleistyvät huimaa vauhtia. Tästä joukosta peräti viidessä autossa on sellaiset. Polossa on siirtymäkauden kevennin eli sähköhydraulinen tehostin. Fiestassa ja Riossa käytetään vielä perinteistä hydraulista järjestelmää.

Fordin ohjaus todettiin kaikkein maukkaimmaksi. Fiesta on todellinen ajajan auto, jolla viihtyy kaikenlaisilla teillä. Kauneusvirheenä voidaan pitää lievää taipumusta jäädä itsekseen kaartamaan pienen ohjausliikkeen jälkeen.

Kian ohjaus ei ole läheskään samaa tasoa. Keskialueella on tunnottomuutta, joka onneksi häviää nopeuden myötä. Epätasaisuuksissa esiintyy vetelyä, mutta muuten suuntavakavuudessa ei ole ongelmia.

Monilla on ennakkoluuloja sähkötehostimia kohtaan, monesti ihan syystäkin. Peugeotin ja Toyotan tehostimia voi kuitenkin pitää varsin onnistuneina. Ranskalaisen ohjaus tuntuu turhankin kevyeltä hitaassa vauhdissa, mutta nopeuden myötä se tukevoituu. Pienen ohjausliikkeen jälkeen auto jää itsekseen kaartamaan.

Toyotan ohjaus on taajamanopeuksissa kevyt, ja vauhtia lisättäessä se tukevoituu eikä tunnossa ole puutteita. Yarisillakin on taipumus jäädä itsekseen kaartamaan.

Fiatin ohjauksen erikoisuus on city-asento, joka on tarkoitettu helpottamaan kaupunkipyöritystä. Käytännössä siitä ei ole hyötyä, sillä ohjaus on muutenkin riittävän kevyt. Maantiellä keskialueen tunto jää ohueksi eikä suuntavakavuuskaan yllä kiitettävään arvosanaan. Ohjaus palauttaa terhakkaasti käännöksen jälkeen, mutta aivan pienen ohjausliikkeen jälkeen kaarros itsekseen jatkuu. Mutkateillä ajelu sujuu tyylikkäämmin kuin suorilla painelu.

Mitsubishi on jokseenkin Fiatin vastakohta: ohjaus on keskialueella oudon tahmea. Käännettäessä tahmeus onneksi häviää. Taipumus itsekseen kaarteluun on selvä. Kaarreajo sujuu miellyttävämmin kuin valtateillä kruisailu.

Renaultin ohjaus on Peugeotin tavoin lähes käsittämättömän kevyt hitaassa pyörittelyssä. Siihen yhtäläisyydet jäävätkin. Toki ohjaus tukevoituu vauhdin kasvaessa, mutta keskialueella on epämiellyttävää tahmeutta, joka häiritsi kaikkia autolla ajaneita. Urat tuntuvat, ja itsekseen kaartelu kuuluu täälläkin kuvaan.

VW on kevyt, jopa yliherkän oloinen ohjastettava. Onneksi ilmiö häviää nopeuden myötä. Suuntavakavuudessa ei ole moittimista.

Taajamassa kaikilla on helppo ajella. Yaris kääntyy ketterimmin, kun Grande Punto on kankein. Fordin ja Volkswagenin taustapeilien koko riittää juuri ja juuri, muiden kuvastimien koossa ei ole tingitty. Jokaisen takapääntuet rajoittavat näkyvyyttä ylhäällä ollessaan. Polon laitapaikkojen takapääntuet ovat vielä vanhaa, tilaa vievää mallia, joka ei laskeudu edes osittain selkänojan päälle.

Ahtaissa paikoissa puskureiden ja kylkien törmäyslistat ovat arvossaan. Kiassa, Mitsubishissa, Peugeotissa, Renaultissa ja VW:ssä on listat joka puolella. Fordissa on pelkät kylkilistat, Fiatista ja Toyotasta listat puuttuvat kokonaan.

Käyttöominaisuudet

Huima kiihtyvyys paikaltaan ei ole tärkeä ominaisuus varsinkaan tämäntyyppisen auton käyttäjälle. Mittaammekin kiihtyvyyden nähdäksemme, ovatko valmistajien lupaukset realistisia. Tavallisessa ajossa hyvä sitkeys on tärkeää, jolloin ajaminen on vaivatonta. Fiatissa on kuusi vaihdetta eteenpäin, muissa viisi.

Kia kiihtyi ainoana tehtaan arvoja paremmin ja Ford täsmälleen luvattuun aikaan. Kaikki muut jäivät selvästi lupauksista.

Sitkeysmittauksissa Fiat oli vaisu. Toiseen ääripäähän selvisi Renault, joka täräytti pohja-ajan niin nelosella kuin viitosellakin. Muita tiheämmät välitykset tuntuvat selvästi. Tämä kostautuu kulutuksessa, josta tarkemmin kustannukset-osiossa. Viisivaihteisten heikoin sitkeys nelosella oli Kiassa ja Volkkarissa, viitosella puolestaan Mitsubishissa.

Fiatin 16-venttiilisen koneen ominaisuudet tuottivat pettymyksen. Voimantunto puuttuu, eikä kierrosherkkyyskään ole odotetun kaltainen. Fordin, Kian, Peugeotin, Renaultin ja Volkswagenin moottorit ovat nöyriä arkikoneita, jotka tekevät työnsä eleettömästi vailla minkäänlaista urheilullista leimaa.

Clion kaasupoljin on ovelasti kaksivaiheinen: se painuu reippaalla polkaisulla helposti noin puoleenväliin, mutta vasta tosi survaisu vie polkimen pohjaan saakka. Mitsubishin urheilullisen luonteen omaavassa koneessa esiintyy ripeissä kiihdytyksissä silmänräpäyksen mittainen nykäisy vaihtojen yhteydessä. Toyotan muita pienempi kone kykenee käytännössä samoihin arvoihin kuin kilpailijat.

Mukavuus...

Fiatin jousitus tuntuu isolla hyväpintaisella tiellä mukavalta. Ajoittain on kuitenkin aistittavissa epämiellyttävää nypytystä. Teräväreunaiset kuopat tärskäyttävät ilkeästi. Fordin jousitus on saksalaistyyppisen tukeva. Pääsääntöisesti se toimii hyvin, vaikka yhden ja kahden hengen kuormalla ripaus pehmeyttä tekisi terää.

Kian jousitus on varsin mukavuuspainotteinen eli pehmeä. Laajoissa heitoissa perä pääsee tekemään turhan suuria liikkeitä. Nuljumisesta huolimatta ote tiehen säilyy. Mitsubishin pintajousto on napakka, sitten se pehmenee. Ajoittain voi havaita pientä nypytystä, joka ei kuitenkaan ole yhtä selvää kuin Fiatissa.

Peugeot tuntuu onnistuneen jousitusmukavuudessa aika hyvin. Loivasti aaltoilevalla tienpinnalla monet kuskit kertoivat havainneensa nypytystä. Renaultin jousitus on lähempänä saksalaista kuin pehmeää ranskalaista koulukuntaa. Useimmiten toiminnassa ei ole huomauttamista, mutta isot heitot töksäyttävät ikävästi.

Toyotan jousitus päästää lävitseen tärinää kevyellä kuormituksella. Kun kuljetettavaa on enemmän, toiminta paranee. Volkswagenin jousitus toimii useimmissa oloissa hienosti. Hiljaisella nopeu-della voi kuitenkin tuntea tärinää.

Melun arvostelemme paitsi desibelimittarilla myös kuuntelemalla melun sävyä. Kia osoittautui hiljaisimmaksi. Tämä johtuu pitkälti siitä, että Suomeen tuotavat Riot saavat kunnollisen ruosteensuojakäsittelyn. Näin etenkin pyöränkoteloista kantautuvat äänet vaimenevat.

Rengasäänet alkavat viidessäkympissä ja tuulensuhina kahdeksassakympissä. Kesäisellä moottoritienopeudella myös moottorin murinat kantautuvat sisään. Melun sävy ei missään vaiheessa häiritse.

Renault pääsi Kian kanssa lähes samoihin desibelilukemiin. Eri äänilähteet alkavat kuulua samoissa nopeuksissa kuin korealaisessa. Myös Clion melun sävy säilyy miellyttävänä. Peugeot ja Toyota muodostavat tasaväkisen parin. Kummassakin rengasäänet kuuluvat selvempinä kuin kahdessa edellisessä.

VW on neljän kärkeä hieman meluisampi. Siinäkään ei ole aistittavissa muuta häiritsevää kuin rengas-äänet. Mitsubishi on selkeästi viittä edellä mainittua äänekkäämpi. Rengasäänet alkavat jo taajamanopeuksissa, ja kahdeksankympin vauhdissa moottorin murina alkaa häiritä.

Fiat ja Ford muodostavat meluisimman kaksikon. Niissä aistii varsinaisen melucocktailin, jossa kaikki äänilähteet sekoittuvat melkoiseksi häiriötekijäksi. Varsinkin pidemmällä matkalla ärsytyskynnys ylittyy herkästi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

...Mukavuus

Varustetaulukon erot eivät muodostuneet kovin suuriksi. Runsaampaa päätä edustavat Fiat, Kia ja VW. Toiseen päähän jäi Ford.

 

Ajovalojenpesimet ovat vain ranskalaisissa. Renaultissa ne toimivat myös päivävaloasennossa, jolloin nestettä kuluu runsaasti. Peugeotissa pesurit ruikkivat ainoastaan varsinaisessa valoasennossa, vaikkakin turhaan jokaisella lasinhuuhtelukerralla.

Kauko-ohjattu keskuslukitus sisältyy kaikkien hintaan. Siksi tuntuu oudolta, että Fiatin ja Peugeotin polttonestesäiliön tulppa pitää lukita erikseen avaimella.

Ulkolämpömittari puuttuu Fordista, Peugeotista ja Volkswagenista. Radio/cd-soitinta ei ole Fiatissa, Kiassa ja Renaultissa. Sähköisten ikkunannostimien kytkimet on kaikissa sijoitettu luontevaan paikkaan kuskin oveen. Vain Kian ja VW:n hinta sisältää neljä sähköistä ikkunannostinta. Muissa takana olijat saavat veivata.

Fordiin, Peugeotiin, Toyotaan ja Volkswageniin pitää tilata ilmastointi lisävarusteena. Lämpökanavat takajalkatilaan puuttuvat ainoastaan Fordista. Vakionopeudensäätimen joutuu hankkimaan lisähintaan koko joukkoon. Fordiin ja Kiaan ei tarjota alkuperäissäädintä ollenkaan, vaan niiden omistajien pitää löytää sopiva tarvikesäädin.

Sähkösäätöisistä ja -lämmitteisistä taustapeileistä pitää pulittaa ylimääräistä Fordissa ja Renaultissa. Koko joukkoon on muistettu laittaa valokytkimet joka oveen sekä sisävalon viiveautomatiikka. Peräti viiden auton takamatkustajat joutuvat silti kömpimään kyytiin hämärässä, sillä ainoa valo tuikkii katon etuosassa. Vain Kiaan, Toyotaan ja Volkkariin on raaskittu asentaa toinen sisävalo keskelle kattoa.

Ajotietokone on Fordia ja Volkswagenia lukuun ottamatta kaikissa. Kian tieturi on tosin kovin alkeellinen: siinä näkyy vain keskikulutus ja toimintasäde.

Turvallisuus

Väistökokeet teemme aina suljetulla alueella sekä täydellä että kahden hengen kuormalla. Käytämme valmistajien suosittelemia rengaspaineita.

Ford painelee keilakujan läpi kuin mikroauto niin kuormatta kuin kuormattunakin. Kuorma vain hieman laajentaa liikkeitä. Vauhdin kasvaessa liikaa perä lipeää irti, mutta oikaisu on mainion ohjauksen ansiosta erittäin helppoa.

VW menee kuormattuna kujan läpi hienosti, vaikka alussa ohjaus tuntuu ylikevyeltä. Perän lähtö kevyeen sladiin on helppo korjata. Ilman kuormaa erona on vain se, että liikkeet eivät ole yhtä laajat. Paremmalla ohjauksella varustettuna Polo pääsisi Fiestan kanssa tasapeliin.

Peugeotin ohjaus tuntuu kuormattuna ylikeveältä. Tuntuman saa kuitenkin nopeasti, eikä keilojen välissä pysyminen tuota ongelmia. Luistot ovat tosin laajoja. Ilman kuormaa käytös paranee. Perän lipsahdus sladiin on helppo korjata.

Toyota tuntuu kuormattuna hieman hehtaaripyssymäiseltä. Kun kuljettaja pääsee tuntumaan, homma sujuu jo paremmin, mutta liikkeet ovat kovin laajat. Alussa esiintyvä puskeminen muuttuu yliohjautuvuudeksi rattia enemmän käännettäessä. Parempaa ohjaustuntumaa jää kaipaamaan. Ilman kuormaa väistössä ei enää ole samaa raskassoutuisuutta.

Kian liikkeet kuormattuna ovat laajat. Pehmeä jousitus päästää auton hurjannäköisesti kallelleen, mutta yliohjaavuudesta huolimatta auto selviää mukavasti kujanteesta. Ilman kuormaa liikkeet eivät ole yhtä laajat. Nopeissa käännöksissä ohjaus kipsaa jonkin verran.

Fiat tuntuu kuormattuna hurjalta, kun ohjaus ei kerro, mitä auton alla tapahtuu. Lisäksi perä vaikuttaa huteralta. Siksi auton pysyminen keilakujassa kohtuullisen hyvin oli positiivinen yllätys. Ilman kuormaa tuntemukset ovat samat, mutta kallistelu pysyy nyt hillitympänä. Ohjaus ei kipsaa nopeissakaan liikkeissä.

Renault kärsii täysin tunnottomasta ohjauksesta niin kuormalla kuin ilmankin. Silti auto pysyy käsissä. Jousitus toimii tässä kokeessa hienosti, joten on sääli, että sinänsä hyvä auto on pilattu tällaisella ohjauksella.

 

Mitsubishi tuntuu kuormattuna epävakaalta. Se kääntyy vastahakoisesti, mutta määrätietoiset otteet pitävät sen kuitenkin keilojen välissä. Perä muljahtelee ikävästi, ja puuromainen ohjaus vaatii tarkkaa keskittymistä. Tietyn rajan ylittäminen saa perän laajaan luisuun, jonka korjaus sujuu yllättävän helposti. Ilman kuormaa perä muljahtelee vähemmän.

Toyotan jarrut pysäyttävät lyhyimmällä matkalla – keskiarvoksi saatiin kiitettävät 38,6 metriä. Renault pysähtyi kymmenen sentin päähän. Heikoimman tuloksen saavuttivat Kia ja VW: 43,3 m.

Yhdessäkään ei havaittu häipymisiä toistuvissa jarrutuksissa. Teimme kokeita myös huonolla tienpinnalla ja mutkissa. Yksikään auto ei pyrkinyt pyörähtämään toisen puolen pyörät pitävällä pinnalla ja toisen puolen soralla.

Jokaisessa on vähintään neljä turvatyynyä. Turvaverhot puuttuvat vain Fordista ja Volkswagenista. Niihinkin verhot voi tilata. Ajonvakautusta tai edes luistonestoa ei ole yhdessäkään.

Kustannukset

Vertailussa ajettiin runsaan tuhannen kilometrin kulutuslenkki, joka sisälsi kaikentyyppisiä teitä. Toyota selvitti lenkin 6,2 litralla sataa kilometriä kohden. Fiat, Mitsubishi ja VW halusivat desilitran enemmän.

Fordin kulutus asettui lukemaan 6,4 l/100 km. Kia ja Peugeot tyytyivät 6,6 litran kulutukseen. Renault vaati ainoana yli 7 litraa sadalla.

Polon pakollinen liikennevakuutus maksaa hieman vähemmän kuin muissa. Fiestan omistaja selviää puolestaan vapaaehtoisesta autovakuutuksesta pienimmällä summalla. Kun summat lasketaan yhteen, Fiestan käyttäjä maksaa pienimmän laskun.

Huoltohinnat on kysytty maahantuojilta olettaen, että autoilla ajetaan kolmessa vuodessa 60 000 km. Rion huollot maksavat ylivoimaisesti eniten ja Fiestan vähiten.

Huoltovälit vaihtelevat melkoisesti. Rio ja Yaris käyvät pajalla 15 000 kilometrin välein. Fiestalla ja Coltilla kilometrirajana on 20 000. Lopuilla neljällä autolla väli on 30 000 km. Jos ajetaan vähän, autot tulee huollattaa vuoden tai kahden välein. Huoltovälinäytöllä varustettujen autojen (Fiat, Peugeot, Renault ja VW) kohdalla teoreettiset ohjeet voi unohtaa, sillä autot muistuttavat lähestyvästä korjaamokäynnistä.

Vain japanilaismerkkien koneissa käytetään huoletonta jakoketjua, muissa hammashihnaa. Lyhyin vaihtoväli on Fiatissa: kolme vuotta tai 60 000 km. Toisessa ääripäässä on VW, jossa aikarajaa ei ole asetettu ollenkaan. Matkaraja on sentään vedetty 180 000 kilometriin. Kian varaosapaketti on porukan arvokkain ja Fordin edullisin.

Lyhimmän eli kahden vuoden takuun, tosin ilman kilometrirajoitusta, antavat eurooppalaismerkeistä muut paitsi Fiat. Italialaiselle myönnetään peräti viiden vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Sama pätee Kiaan. Japanilaismerkkien takuu kattaa kolme vuotta tai 100 000 km.

Kialle taataan kuuden vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja Fiatille kymmenen vuotta. Muut uskovat 12 vuoden reiättömyyteen.

Loppuarvostelu

Vertailu osoitti, että uusi malli ei välttämättä ole vanhaa parempi. Pistelaskun tuloksena Toyota keräsi suurimman saaliin. Ford jäi vaivaisen pisteen, ja kolmanneksi kiilasi Kia. Mitsubishi ja Fiat jäivät peränpitäjiksi. Voittajan ja viimeisen sijoittuneen eroksi muodostui 20 pistettä.

 

1. Toyota Yaris

 

Yaris on tasainen tuote, joka ei varsinaisesti loista millään osa-alueella mutta ei ole missään huonokaan. Ajettavuus on kaiken kaikkiaan hyvä, vaikka pientä hiomista voi vielä toivoa. Tavaratila on perusasennossa niukka, mutta takaistuimen siirtomahdollisuus ja harkitusti toteutettu laajennettavuus paikkaavat tilanteen. Muita pienemmästä moottorista huolimatta sitkeysarvot ovat jopa paremmat kuin monella kilpailijalla. Kulutus jää ilahduttavan pieneksi. Huollattaminen ja vakuuttaminen ovat neljänneksi edullisimmat. Myös varaosat ovat neljänneksi halvimmat.

Auton vertailuhinta 17 730 e. Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 400 e ja ilmastointi 860 e, yhteensä 18 990 e.

 

2. Ford Fiesta

 

Fiestan parasta antia edustaa ajettavuus, ääritilanteet mukaan lukien. Myös takatilat ovat tämän joukon kärkikastia. Sen sijaan edessä ainakin iso kuski aistii auton hieman kapeaksi, kun hartia osuu herkästi keskipilariin. Tavaratilan laajennus on toteutettu ajattelemattomasti. Laatuvaikutelma on selkeästi parempi kuin edeltäjässä. Varustelu jää hieman muita köyhemmäksi. Melutason alentamiseen valmistaja voisi hakea ratkaisua, vaikka ongelma tuskin koskettaa sileiden teiden maita. Niin varaosat, huoltokulut kuin vakuutusmaksutkin ovat kaikkein edullisimmat.

Auton vertailuhinta 17 340 e. Vertailuautossa lisävarusteena Trend-paketti (ilmastointi, lämmitettävä tuulilasi sekä sähkötoimiset ja taittuvat peilit) 1 000 e ja metalliväri 430 e, yhteensä 18 770 e.

 

3. Kia Rio

 

Rio on positiivinen tuttavuus. Korealaisen ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Pehmeä jousitus ja alhainen melutaso takaavat mukavan matkanteon hyvillä teillä. Isoissa heitoissa perä kuitenkin velloo epämääräisesti. Takatilat todettiin runsaimmiksi, eikä tavaratilakaan ole tässä porukassa niukka. Kunnollinen ruostesuojaus parantaa jälleenmyyntiarvoa. Ylläpitokulut ovat kuitenkin valitettavan korkeat. Niin huollot kuin varaosat maksavat ylivoimaisesti eniten. Myös vakuutusmaksut ovat keskivertoa runsaammat.

Auton vertailuhinta 17 990 e. Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 390 e, ESP 800 e, radio/cd-soitin 299 e, nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, kromatut sisäkahvat ja käsijarrun nuppi sekä pesunesteen merkkivalo n. 350 e (pakettia ei virallisesti hinnoiteltu), yhteensä 19 829 e.

 

4. Volkswagen Polo

 

Polo ja Fiesta ovat joukon nestoreita. Pienillä päivityksillä ne on saatu täysin ajan tasalle. Polon takatilat eivät ole aivan kärjessä, mutta edessä olijoilla ei ole valittamista. Kovin kevyt ohjaus tuntuu aluksi oudolta, vaikka siihenkin tottuu. Käytös ääritilanteissa on hyvä. Kiihtyvyys sujuu verkkaisesti, eivätkä jarrutkaan ole erityisen tehokkaat. Varustelu on asiallinen, ja myös metalliväri sisältyy hintaan. Huoltokulut ovat kolmanneksi halvimmat. Vakuutukset ja varaosat saa toiseksi edullisimmin.

Auton vertailuhinta 16 920 e. Vertailuautossa lisävarusteena Cool & Sound II (automaattinen ilmastointi ja radio/cd-soitin) 1 375 e, yhteensä 18 295 e.

 

5. Peugeot 207

 

207 tarjoaa luokassaan hyvät tilat. Parimetrinen kuski valitteli ratin jäävän hieman liian kauas. Ajettavuus on kunnossa. Jousitus toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta ajoittain esiintyy epämiellyttävää nypytystä. Suorituskyky jäi odotettua heikommaksi. Kuormatulla autolla ohitukset tulee suunnitella erityisen huolellisesti. Melu säilyy kohtuullisella tasolla. Huollattaminen on toiseksi halvinta, mutta varaosat puolestaan toiseksi kalleimmat ja vakuutusmaksut koko joukon kalleimmat.

Auton vertailuhinta 17 990 e. Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 450 e ja ilmastointi 900 e, yhteensä 19 340 e.

 

6. Renault Clio

 

Clio olisi varmasti menestynyt paremmin, ellei autoa olisi pilattu uskomattoman huonolla ohjauksella. Tiloissa ei ole suurempia moitteita. Jousitus tärskäyttää ilkeästi routaheitoissa, vaikka muuten meno sujuu sivistyneesti. Melua on ilahduttavan vähän. Varustelupolitiikka vaikuttaa oudolta, kun sumuvalot sisältyvät hintaan, mutta esimerkiksi radio pitää hankkia erikseen. Varaosakulut muodostuvat keskivertoa kalliimmiksi, ja huollot maksavat kolmanneksi eniten. Vakuutusmaksut jäävät puolestaan kolmanneksi edullisimmaksi.

Auton vertailuhinta 19 750 e. Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 450 e, kevytmetallivanteet 570 e, ESP 700 e, sähköpeilit 190 e, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin 300 e sekä radio/cd-soitin 490 e, yhteensä 22 450 e.

 

7. Mitsubishi Colt

 

Coltin kuskit kritisoivat pituudestaan riippumatta istuimen muotoilua. Takana pääntilaa on muhkeasti, mutta kapeus kiusaa kolmen hengen oleskelua. Takaistuimen pitkittäissuuntainen siirtomahdollisuus vaikuttaa hyvältä idealta. Ohjaus ei ole kaikkien onnistuneimpia, sillä epämääräinen tahmeus harmittaa. Hyvästä suorituskyvystä huolimatta kulutus jää pieneksi. Huoltokulut ja vakuutusmaksut nousevat hieman keskitasoa korkeammiksi. Varaosat saa kolmanneksi halvimmalla.

Auton vertailuhinta 17 750 e. Vertailuautossa ei lisävarusteita

 

8. Fiat Grande Punto

 

Upeasti muotoiltu Grande Punto lupaa paljon, mutta ominaisuudet ovat jääneet keskinkertaisiksi. Ulkomitoiltaan kookas auto on takatiloiltaan yllättävän kapea. Ajettavuudessa ja jousituksessa on vielä kehittämistä. Myös suorituskyky jää yllättävän vaisuksi. Melu kohoaa ärsyttäväksi. Vakuutusmaksut ja huollot ovat toiseksi kalleimmat, ja varaosista saa pulittaa kolmanneksi eniten. Hieman yllättäen punaisesta pastelliväristä on maksettava lisähintaa.

Auton vertailuhinta 17 990 e. Vertailuautossa lisävarusteena erikoisväri 390 e, radio/cd-soitin ja 40-wattinen hifi-järjestelmä 540 e, yhteensä 18 920 e.

Loppupisteet osa 1

 

 

 

Loppupisteet (suluissa maksimipisteet)
 FiatFordKiaMitsubishi
Sisätilat
Etutilat (15)14131414
Takatilat (15)11131411

Tavaratila (10)

6665

Hallintalaitteet (15)

13141314
Laatuvaikutelma (5)3443
Yhteensä (60) 47505147
 
Ajettavuus
Suuntavakavuus (10)8998
Ohjautuvuus (15)13141313
Pito-ominaisuudet (15)13141312
Kaupunkiajo (10)9101010
Ohjaus (10)81088
Yhteensä (60) 51575351
 
Käyttöominaisuudet
Kiihtyvyys (10)7799
Sitkeys (30)17212121
Päästöt (10)9999
Käynti (10)8999
Yhteensä (60)41464848
 
Mukavuus
Jousitus (10)7998
Istuimet (10)8887
Varustelu (10)9798
Lämmitys ja tuuletus (15)13121313
Sisämelu (15)11111412
Yhteensä (60) 48475348
 
Turvallisuus
Jarrut (15)12131112
Turvavarustelu (15)13121313
Ääritilanteet (10)7987
Ohituskiihtyvyys (10)7899
Näkyvyys (10)9999
Yhteensä (60) 48515050
 
Kustannukset
Hinta (15)13131313
Vertailukulutus (15)14141314
Huolto (10)71069
Vakuutukset (10)8988
Takuu (5)5354
Varaosat (5)4534
Yhteensä (60) 51544852
 
Loppupisteet (360) 286305303296

Loppupisteet osa 2

 

 

 

Loppupisteet (suluissa maksimipisteet)
 PeugeotRenaultToyotaVW
Sisätilat
Etutilat (15)14141414
Takatilat (15)13121312

Tavaratila (10)

7756

Hallintalaitteet (15)

14141414
Laatuvaikutelma (5)4444
Yhteensä (60) 52515050
 
Ajettavuus
Suuntavakavuus (10)9899
Ohjautuvuus (15)14131414
Pito-ominaisuudet (15)13131314
Kaupunkiajo (10)10101010
Ohjaus (10)9798
Yhteensä (60) 55515555
 
Käyttöominaisuudet
Kiihtyvyys (10)6876
Sitkeys (30)22242220
Päästöt (10)8898
Käynti (10)9999
Yhteensä (60)45494743
 
Mukavuus
Jousitus (10)9889
Istuimet (10)8889
Varustelu (10)8889
Lämmitys ja tuuletus (15)12131212
Sisämelu (15)13141312
Yhteensä (60) 50514951
 
Turvallisuus
Jarrut (15)13141411
Turvavarustelu (15)13131312
Ääritilanteet (10)8789
Ohituskiihtyvyys (10)6886
Näkyvyys (10)9999
Yhteensä (60) 49515247
 
Kustannukset
Hinta (15)13111314
Vertailukulutus (15)13121414
Huolto (10)1081010
Vakuutukset (10)7889
Takuu (5)3343
Varaosat (5)3445
Yhteensä (60) 49465355
 
Loppupisteet (360) 300299306301

 

Roland WeckströmLehdessä 7/2006

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.