Vertailussa Volvo V60 farkku ja Audi A4 Avant

27.03.2011 |
Vertailussa Volvo V60 farkku ja Audi A4 Avant

Ylemmän keskiluokan valiofarkkujen myyntikärkeä ovat miehittäneet yksinomaan saksalaismerkit. Nyt valtarakenteita pyrkii horjuttamaan länsinaapurimme uusi ylpeydenaihe Volvo V60. Riittävätkö ruotsalaiseväät Audi A4 Avantin lyömiseen?

Vertailukaksikon ikänestori tulee Saksan Ingolstadtista. Audi A4:n farmariversio Avant esiteltiin suurelle yleisölle kolmisen vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä. Aanelkku nauttii suosiota erityisesti johtavassa asemassa olevien työsuhdeautoilijoiden keskuudessa, ja on esittelynsä jälkeen ollut toimituksemme syynissä mm. vertailun (TL 16/09) ja Kestotestin muodossa (loppuraportti TL 9/10).

Kasvojenkohotusleikkaukseen pääsyä odottelevaan Audiin verrattuna Volvo V60 on todellinen uutuustuote. Ulkomaan ensikoeajolle pääsimme viime syksynä vähän ennen mallin virallista esittelyä Pariisin autonäyttelyssä. Volvokin on vastikään aloittanut oman Kestotestitaipaleensa (TL 2/11).

Molempien autojen voimanlähdevalikoima on laaja niin otto- kuin dieselmoottoreidenkin puolella. Tällä kertaa toimituspäällikön sormi osui bensakoneisten versioiden kohdalle. Vaihteistoksi valittiin automaatti.

Audin kaksilitrainen turboahdettu TFSIsuorasuihkutusmoottori antaa 132 kW:n (180 hv) tehonsa välillä 4 000–6 000 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 320 Nm/ 1 500–3 900 r/min. Volvon moottori on yhtä tehokas kuin Audin, vaikka onkin vain 1,6-litrainen. Volvon suorasuihkutuskoneen downsizing-ajattelu tarkoittaa Audia maltillisempaa vääntöä. 240 Nm:n huippu (1 600–5 000 r/min) tosin nousee hetkellisesti 270 Nm:iin yliahtotoiminnon aikana.

Audissa moottorin voima kulkeutuu etupyörille portaattoman Multitronic-vaihteiston kautta. Volvon kone on puolestaan naitettu yhteen kuusivaihteisen Powershiftkaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Audin vaihdekaaviosta löytyy portaattoman D-asennon lisäksi kahdeksaa kiinteää välityssuhdetta käyttävä S-asento. Tällä asetuksella laatikon toiminta muistuttaa normaalia momentinmuunninautomaattia. Molempien vaihteistoissa on myös erillinen käsivalintamahdollisuus.

Premium-autoilu ei ole ihan joka pojan hupia. Vertailuautojen 44 000–45 000 euron perushinnat ovat vasta lähtöpiste omien mieltymysten mukaiselle lisävarustelulle. Vertailu-A4:ssä arvosteluun vaikuttaneet tehdaslisukkeet olivat urheilualusta ja -istuimet sekä nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin. Volvon ajoturvallisuutta merkittävästi lisäävä Driver Support –paketti on niin suosittu lisävaruste, että sen toiminnot huomioitiin turvallisuuspisteissä. Myös V60 oli varustettu nopeuden mukaan säätyvällä ohjaustehostimella.

Odotetun tasaväkistä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Audi nappasi niukan voiton Volvosta. Tasaväkisyydestään huolimatta autot eivät ole samanlaisia, vaan puhuttelevat varsin erilaisia kuluttajia.

1. AUDI A4 AVANT

Audin valttikortti on parempi moottori/ vaihteistoyhdistelmä. Perusmalliin verrattuna vertailuauton lisävarusteinen urheilualusta ja -istuin tuovat autoon rutkasti enemmän luonnetta ja ajamisen riemua. Kuljettajan ympäristö on Audissa tilavampi, ja ajoasennosta saa halutessaan urheilullisen matalan. Saksalaisen takatilat ovat hieman Volvoa ahtaammat, mutta tavaratila puolestaan vähän isompi. Audi on kaupunkipyörityksessä ketterä, ja vaihteisto pelaa sujuvasti. Bensaa kuluu muutama desilitra Volvoa runsaammin. Sisätilojen lämpiäminen talvella on Volvoon verrattuna verkkaista. Kaksoisksenonien kauko- valot ovat kehnot.

Auton perushinta 43 959 euroa, vertailuauton hinta 51 289 euroa. Arvosteluun vaikuttaneet varusteet: Sport-varustepaketti ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin.

2. VOLVO V60

Volvo on oivallinen valinta turvallisuutta ja mukavuutta arvostaville. Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua selkeiden hallintalaitteiden ansiosta. Matka-ajossa Volvo on vakaa ja jousitukseltaan Audia mukavampi. Uusi V60 on ajettavuudessa ottanut askelia dynaamisempaan suuntaan, mutta se kaiken kruunaava ajamisen ilo antaa edelleen odotuttaa itseään. Volvon ajokäytös talviliukkailla on Audia rauhallisempaa. Reippaammissa kiihdytyksissä Volvolla on taipumusta vetelyyn. Kaupunkiajossa ahdistaa kankea kääntyvyys ja ajoittain viipyilevä vaihteisto. Tavaratilan suojaverkko on fiksusti jaettavissa tilan tarpeen mukaan. Kaksoisksenonajovalot ovat kiitettävän tehokkaat.

Auton perushinta 45 167 euroa, vertailuauton hinta 51 306 euroa. Arvosteluun vaikuttaneet varusteet: Driver Support –varustepaketti ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.