Vertailussa ylemmän keskiluokan dieselfarmarit

15.07.2011 | TL-verkkotoimitus
Vertailussa ylemmän keskiluokan dieselfarmarit

Ylemmän keskiluokan dieselfarmarit ovat kovaa valuuttaa kaikkialla Euroopassa. Siksi valmistajat panostavat tähän segmenttiin tosissaan. Jättivertailussa selviää, nouseeko uusi Peugeot 508 luokan kärkeen. (08/11)

Ford Mondeo 2.0 TDCi 163 hv Titanium Wagon

Mazda 6 Sport Wagon 2.2 TD Touring

Opel Insignia Sports Tourer Sport Business Line 2.0 CDTI Ecoflex DPF 118 kW

Peugeot 508 SW Allure HDi 140 FAP

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140 Ambition

Subaru Legacy 2.0 TD STW

Toyota Avensis 2.0 D-4D DPF 126 Linea Sol Plus Wagon

VW Passat Variant Comfortline 2.0 TDI 103 kW Bluemotion Technology

Vertailuun kutsuttiin mukaan ylemmän keskiluokan myyntikärki uunituoreella Peugeot 508:lla höystettynä. Autojen voimanlähteeksi valittiin diesel ja vaihteistoksi manuaali.

Ford Mondeo on porukan ikänestori. Malli esiteltiin vuonna 2007, mutta se on juuri käynyt kasvojenkohotuksessa Mazda 6:n tavoin. Opel Insignia, Skoda Superb, Subaru Legacy ja Toyota Avensis ovat vuoden 2009 satoa eivätkä siten ole vielä saavuttaneet facelift- ikää. Peugeot 508 ja VW Passat ovat tämän vuoden uutuuksia. Passatin uudistus on tosin samankaltainen kuin Golfissa taannoin – hieman kasvojenkohotusta laajempi päivitys. Peugeot sen sijaan on todellinen uutuus, joka poikkeaa kaikilta osin edukseen vanhasta 407-mallista.

Oktetin voimanlähteet ovat kaksilitraisia Mazdan kaksi desiä isompaa myllyä lukuun ottamatta. Masa on Fordin ohella ryhmän tehokkain 163 hevosvoimallaan, Opelin hengittäessä tiukasti perässä 160 hepalla. Peugeot, Skoda ja VW uskovat 140 hevosvoiman riittävän. Toyotalta pyydettiin mukaan 2,2-litraista moottoria (150 hv), mutta jouduimme tyytymään kaksilitraiseen 126-heppaiseen. Subaru poikkeaa muista sillä, konepeiton alla lymyilee rivimoottorin sijaan bokseri. Vastaiskumoottorin maksimitehoksi ilmoitetaan 150 hv. Legacy on porukan ainoa nelivetoinen.

Moottoreiden maksimivääntömomentit sijoittuvat haarukkaan 310–360 Nm (Toyota/ Mazda). Vaihdelaatikko on kaikissa kuusiportainen. Mazda on ainoa, josta puuttuu trendikäs vaihdeopastin. Subarussa vaihtonuoli huomauttaa kuljettajaa ainoastaan liian pienien pykälien käytöstä. Muut ilmaisevat huolensa myös liian isosta vaihteesta. Ekoasioissa Passat on muiden edellä, sillä se on ainoa, joka on varustettu moottorin sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla. Pienin ilmoitettu CO2-päästö on Passatissa (120 g/km) ja suurin Subarussa (161 g/km).

1. Ford Mondeo

Farkku-Mondeo on tilaa tarvitsevan valinta. Etu-, taka- ja tavaratilat ovat ryhmän väljimmät. Kuljettajan paikalla on lokoisat oltavat. Istuin tukee vartaloa hyvin, hallintalaitteet ovat mutkattomat ja moottorissa on kivasti potkua. Ohjaus on sekin tuttua Fordia: nopea, tarkka ja tunnokas. Jousitusmukavuus on luokkansa kärkeä ja jousitus jaksaa kantaa kuormaa ilman pohjaamisia. Röykkyisillä tienpinnoilla Ford jää jälkeen ryhmän kärkiautoista perän pystysuuntaisen hypähtelyn takia. Auton iso koko ja vaikeasti hahmotettavat äärimitat tuovat oman haasteensa parkkihalleissa pyörimiseen sekä pysäköintiin. Parkkitutkat saa onneksi hankittua lisähintaan.

Auton vertailuhinta 36 507 e.

2. Volkswagen Passat

Uuden sukupolven Passat ei alkuun jaksa innostaa. Kaikki on kovin tutun oloista vanhaan malliin verrattuna. Vertailun kakkossija kuitenkin osoittaa, että menestykseen vaadittavat palikat ovat edelleen hyvin kasassa. Ekoasioissa VW on muita edellä. Passat on ainoa, joka on varustettu moottorin sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla. Polttoaineenkulutus on sekä kaupungissa että maantiellä porukan pienin. Sisätilojen osalta VW sijoittuu ryhmän kärkipäähän Fordin vanavedessä. Passat on ketterä kaupungilla, ja matka-ajokin sujuu lievästä uraherkkyydestä huolimatta. Jousituksen parantunut mukavuus kostautuu huonona kuormankantokykynä.

Auton vertailuhinta 37 114 e.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

3. Skoda Superb

Superbin ja Passatin ominaisuudet kulkevat pitkälti käsi kädessä. Skodan ja VW:n 140-hevosvoimainen moottori ei ole niin temperamenttinen kuin tehokkaammissa kilpailijoissa, mutta arkiajossa ero kaventuu konsernipadan esimerkillinen sitkeyden ansiosta. Maantiellä Skodassa on VW-veljensä tavoin havaittavissa uraherkkyyttä. Kuormankantokyky on heikko. Passatin tavoin jarrut saisivat olla tehokkaammat. Polttoainetta kuluu porukan toiseksi vähiten. Ääritilannekäytös kuormattuna on ilahduttavasti parantunut. Ajonvakautus puuttuu alkaviin peräluistoihin entistä aikaisemmassa vaiheessa. Huoltohinnoittelu on annettujen tietojen perusteella maltillista.

Auton vertailuhinta 36 542 e.

4. Peugeot 508

Uusi 508 on huimasti edeltäjäänsä parempi tuote. Erityisesti tilojen suhteen on otettu iso harppaus entiseen nähden. Takapenkille mahtuu nyt aikuisiakin istumaan, ja tavaratila on kasvanut yli sadalla VDA-litralla. Parannuksista huolimatta Peugeot ei tilojensa osalta sijoitu ryhmän kärkipäähän. 508 on omimmillaan aktiivisessa ajossa. Ohjaus on Fordin tavoin nopea ja tarkka, ja se reagoi kuljettajan toiveisiin kiitettävällä ripeydellä. Kaupungissa auton kankeus tuskastuttaa. Turvallisuusasiat ovat kunnossa. Jarrut ovat tehokkaat ja ääritilannekäytös esimerkillistä. Valmistaja luottaa 508:n laatuun, sillä se on ensimmäinen Peugeot, jolle myönnetään viiden vuoden takuu.

Auton vertailuhinta 36 699 e

5. Opel Insignia

Opelin vahvuutena on hyvä ajettavuus. Insignia on suuntavakaa ja tukevan tuntuinen matkavaunu. Mutkateillä hienosti toimiva alusta ja kuskia hyvin tukeva etuistuin yllyttävät aktiiviseen ilotteluun. Jousitus ei taivu painavankaan kuorman alla – hidastetöyssyt ylittyvät ongelmattomasti. Insignian suurimmat heikkoudet ovat ahtaat sisätilat sekä todella heikko näkyvyys autosta ulos. Ryhmän ainoa sähkötoiminen takaluukku ei paljon lastaajaa lohduta, sillä kontti on pieni. Turvallisuus on hyvällä tolalla, sillä jarruissa riittää tehoa ja ääritilannekäytös on hyvä. Sisämelu oli OPCvarusteluun sisältyvillä leveillä renkailla koko porukan korkein.

Auton vertailuhinta 35 552 e.

6. Mazda 6

Kasvojenkohotuksen kokenut Kuutonen on edelleen urheiluhenkinen, vaikka valmistaja kertookin hienosäätäneensä alustaa mukavampaan suuntaan. Mazdan jousitus on pintakova ja kaikkein rauhattomin epätasaisilla tienpinnoilla. Ohjauksen tunnistaa uusimmassakin versiossa sähkötehostetuksi teennäisen tuntonsa vuoksi. Muita suuremman moottorin turvin auton suorituskyky on hyvä. Myös jarrujen tehokkuus on balanssissa kulkupuolen kanssa. Istuinmukavuus sekä edessä että takana saisi olla parempi ja vaihteensiirto sujuvampi. Varaosahinnoittelu on maltillista, ja muiden japanilaisten tapaan takuu on kolme vuotta tai 100 tkm.

Auton vertailuhinta 36 303 e.

7. Subaru Legacy

Vaikka Subaru jääkin pisteissä jonkin verran muista jälkeen, sillä on yksi ylitsepääsemätön valttikortti takataskussaan. Legacy on porukan ainoa nelivetoinen, eikä tästä ominaisuudesta tarvitse maksaa yhtään ylimääräistä auton hankintahetkellä. Polttoainekustannukset tosin ovat hivenen muita korkeammat, mutta ero pysyy vielä hyvinkin kohtuullisissa rajoissa. Paremman vetokyvyn lisäksi Subarun hyviä puolia ovat hiljainen sisämelu sekä hyvät etu- ja takatilat. Täysin sähkösäätöinen etuistuin tuo arkeen pientä luksusta. Takapenkillä on fordmaisen väljää, ja selkänojan kaltevuus on ainoana säädettävissä. Kaupunkiajoa häiritsee muita heikompi alavääntö.

Auton vertailuhinta 36 557 e.

8. Toyota Avensis

Avensis ei tällä kertaa yltänyt kahdeksatta sijaa korkeammalle. Muita heikkotehoisempi moottori laski pistesaldoa muutamalla pisteellä, mutta tehokkaampikaan voimanlähde ei olisi nostanut sitä kärkikahinoihin mukaan. Kansan suosikkiauto on silti helposti lähestyttävä. Hallintalaitteet ovat kevytkäyttöisiä eivätkä vaadi turhia opettelua – istuin vain oikeaan asentoon ja menoksi. Arkisuudella on kääntöpuolensa. Avensis ei tarjoa suuria tunteita eikä ajamisen riemua. Toyota onkin enemmän elementissään matka-ajossa tai kaupunkipyörityksessä kuin mutkateillä. Jarrut ovat erinomaisen tehokkaat. Subarun tavoin huoltoväli on tiheä.

Auton vertailuhinta 31 707 e.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.